ماجرای تشکوه و قاضی خیانتکاری که خانه سوز شد!

به گزارش مجله توسعه دهنده، باوری بین اهالی قدیم آغاجاری وجود داشت؛ آن ها می گفتند که کوه سوخته در گذشته محل زندگی قاضی و معتمد شهر بوده که بعد از خیانتی که در حق مردم می نماید زندگی اش در آتش می سوزد.

ماجرای تشکوه و قاضی خیانتکاری که خانه سوز شد!

خبرنگاران: اگر مسافر خوزستانید و مسیرتان رامهرمز ممکن است با صحنه عجیبی روبرو شوید .کوهی در حال سوختن ! آتشی که سالهاست خاموشی را به خود ندیده است.اگر مشتاقید بدانید این چشم انداز عجیب دقیقا کجاست؟ باید بروید در امتداد روستای ماماتین، در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خدیجه و ماماتین، بعد از روستای روستای گنبد لران .

تشکوه از گذشته های دور تا به امروز در حال سوختن است و گردشگران بسیاری را، به خصوص هنگام شب به سوی خود جلب می نماید.تپه های تشکوه رویشگاه صدها شعله رنگی آتش است که خوزستان را برای مسافرانش تماشای تر نموده است.

این آتش، حاصل خروج گاز از شکاف های کوه آتشین رامهرمز است، گازهایی که از پیچ و خم لایه هاى چین خورده زمین می گذرند و خود را به سطح زمین مى رسانند و خرمنى از شعله هاى رنگین آتش داغ خروشان را به نمایش می گذارند.

به گفته کارشناسان زمین شناسی علت شعله ور شدن آتش کوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است. گازهای هیدروکربوری از لایه های مختلف زمین عبور می نمایند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون نشت نموده و شعله ور می شوند؛ به طوری که هنگام شب، نور سوختن این گاز بیشتر دیده می شود. نکته جالب توجه این است که در مجاورت تشکوه به علت وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی توان آتش دیگری روشن کرد.

تش در زبان محلی به معنای آتش است و به علت همین شعله های کوچک و بزرگ آن را تشکوه نامیده اند. روشنی آتش این کوه در تاریکی شب جلوه زیبایی به منطقه می دهد به گونه ای که تا به حال گردشگران بسیاری را در ساعات شب به سوی خود کشانده است.

هنگام غروب و در دل سیاهی شب، شعله های رقصان تشکوه نگاه گردشگران را مجذوب خود می نمایند. این پدیده اسرارآمیز در سال 1390، در لیست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید.

نام گذاری تشکوه رامهرمز نیز ریشه در گویش منطقه دارد. بومی های رامهرمز در گویش محلی به آتش، تَش می گویند. به همین دلیل این نام را روی این کوه گذاشتند. تشکوه یا همان کوه های آتشین برترین نامی بود که شکوه این کوه را نشان می دهد.

به گفته کارشناسان زمین شناسی علت شعله ور شدن آتش کوه گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است.

گازهای هیدرکربوری از لایه های مختلف زمین عبور مینمایند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون شعله ور میشوند به طوری که در شب نور سوختن این گاز بیشتر دیده میشود.روشنی آتش این کوه در تاریکی شب جلوه زیبایی به منطقه می دهد به گونه ای که تا به حال توانسته گردشگران زیادی را در ساعات شب به سوی خود بکشاند.

مسئله قابل توجه برای گردشگران این است که در مجاورت این آتش کوه به علت وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی توان آتش دیگری روشن کرد.

استان خوزستان روی دریایی از نفت و گاز قرار گرفته است.به گفته زمین شناسان علت شعله ور شدن آتش از تشکوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح آن است.

گازهای هیدروکربوری از لایه های مختلف زمین عبور می نمایند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون نشت نموده و شعله ور می شوند؛ به طوری که هنگام شب، نور سوختن این گاز بیشتر دیده می شود. نکته جالب توجه این است که در مجاورت تشکوه به علت وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی توان آتش دیگری روشن کرد.

غیر از تشکوه در نزدیکی شهر صنعتی امیدیه و منطقه آغاجاری هم کوهی وجود دارد که مردم محلی آن را کوه سوخته می نامند. از لابه لای خاک و سنگ های کوه سوخته زبانه های آتش بیرون می آید و دود سیاهی روانه آسمان می شود.

تیرگی این دود باعث می شود تا فضای اطراف چشمه های آتش این کوه نیز سیاه رنگ به نظر برسد. کوه سوخته کوچک تر از تشکوه است و رنگ سیاهش آن را از سلسله جبال اطراف مجزا نموده است. در قله کوه در اثر زمین لغزش یا رانش زمین شکاف عمیقی وجود دارد که دهانه اصلی خروج گاز بوده و آتش از درون آن شعله ور است.

افسانه های تشکوه

هرچند مردم خوزستان از گذشته های دور با پدیده های نفتی آشنا بوده اند و تماشا آتش و استشمام بوی گاز و گوگرد برایشان عجیب نیست، ولی گاهی پدیده های طبیعی در نظر مردم به افسانه تبدیل می شوند؛ برای مثال باوری بین اهالی قدیم آغاجاری وجود داشت؛ آن ها می گفتند که کوه سوخته در گذشته محل زندگی قاضی و معتمد شهر بوده که بعد از خیانتی که در حق مردم می نماید زندگی اش در آتش می سوزد.

بومیان این منطقه که این روایت را از بزرگترهایشان شنیده اند ماجرای قاضی خیانتکار را این طور تعریف می نمایند؛ روزی مردی تصمیم می گیرد به سفری دور و دراز برود. او برای اینکه خیالش از بابت خانواده اش آسوده باشد، آن ها را به قاضی شهر می سپارد، اما قاضی رسم امانتداری را به جا نمی آورد.

بعد از مدتی وقتی مرد از سفر برمی شود متوجه خیانتی که در حقش شده می شود. او وقتی نمی تواند حقش را از قاضی بگیرد نفرین می نماید تا خانه قاضی در آتشی جاودان بسوزد.

آوازه تشکوه و کوه سوخته به خارج از مرز های کشورمان هم رسیده. هرودوت یونانی، پدر تاریخ نگاری، درباره سفرش به ایران می نویسد: ایرانی ها از آتش های جاودانی استفاده می نمایند که خاکستری به جا نمی گذارد.

نکات بازدید از تشکوه

در مسیر دسترسی به تشکوه، تابلوهای هدایت چندانی وجود ندارد. بنابراین توصیه می کنیم از افراد محلی یاری بگیرید. سعی کنید زمان زیادی را در کنار تشکوه نگذرانید. 15 دقیقه می تواند زمان مناسبی باشد؛ چراکه گازهای متصاعدشده در هوا موجب سردرد و تهوع می شوند.

برترین زمان بازدید

خوزستان را با آب وهوای گرم و آفتاب سوزانش می شناسیم. رامهرمز در بخش نیمه بیابانی خوزستان است. نزدیکی به دریا هم در مقدار رطوبت این شهر اثر می گذارد. گرما در برخی از روزهای تابستان به شدت طاقت فرسا است و تا 53 درجه سانتی گراد هم می رسد؛ اما با آغاز پاییز از شدت گرما کم می شود و آب وهوا رو به خنکی می رود.

برای لذت بردن از زیبایی های این شهر بهتر است در شش ماه دوم سال به خوزستان بروید. برای بازدید از تشکوه بهتر است برنامه ای برای غروب یا شب بچینید. شب ها زیبایی شعله های روشن و درخشان تشکوه رامهرمز به اوج می رسد. شب های جنوب در مقایسه با روزهایش خنک تر است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1402 بروزرسانی: 18 مرداد 1402 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2392

به "ماجرای تشکوه و قاضی خیانتکاری که خانه سوز شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای تشکوه و قاضی خیانتکاری که خانه سوز شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید