طراحی و اجرای بام سبز چگونه انجام می گیرد؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز در اشکال گوناگون آن قابل تصور نیست. شهرها به عنوان کانون تمرکز فعالیت و زندگی انسان ها برای این که بتوانند پایداری خود را تضمین نمایند باید در پی راهی برای همراهی بیشتر با طبیعت باشند.

طراحی و اجرای بام سبز چگونه انجام می گیرد؟

بام سبز یکی از راه هایی است که باعث پیوستن بیشتر زندگی انسان به طبیعت می گردد. بام سبز به بامی گفته می گردد که در آن با اجرای فضای سبز و البته با استفاده از المان های محوطه سازی می توانیم بخشی از چهره شهر را مطلوب سازیم.

انتخاب گیاه برای بام سبز

انتخاب گیاهان برای کاشت در بام سبز اهمیت ویژه ای دارد. این گیاهان از میان همان گیاهانی که بر روی زمین کاشته شده، انتخاب می شوند با این تفاوت که باید به چند خصوصیت درباره آن ها توجه کرد:

1- میزان رشد ریشه

2- میزان تحمل گرما و تابش مستقیم نور خورشید

3- میزان مقاومت در برابر بادهای شدید

در انتخاب خاک بام سبز باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

در بام سبز، خاک باید وزن کمی داشته باشد. خاک باید توانایی بسیار بالایی در جذب آب داشته باشد و بعلاوه دارای موادغذایی باشد تا با گذشت زمان علاوه بر بهبود دانه بندی احتیاج گیاهان به مواد غذایی را مرتفع کند. می توانیم بام سبز را با استفاده از المان های متعددی تکمیل کنیم. از مهم ترین این المان ها می توان به آلاچیق و فلاورباکس اشاره داشت. اجرای این المان ها به زیباتر شدن هر چه بیشتر بام سبز یاری می نماید.

آلاچیق

آلاچیق ها از پرکاربرد ترین المان ها در اجرای بام سبز هستند. بطور کلی آلاچیق به فضایی نیمه باز گفته می گردد که عموما عملکردی استراحتی و تفریحی در فضای باز دارد. هدف از اجرای آلاچیق، داشتن یک مکان و سرپناه برای ارتباط هر چه نزدیک تر با طبیعت است. در ساخت آلاچیق بسته به بودجه اختصاص یافته، سلیقه طراح و کارفرما از مواد، طرح ها و ابعاد گوناگونی استفاده می گردد. آلاچیق ها در دو نوع پیش ساخته و غیر پیش ساخته (قابل اجرا در محل) اجرا می شوند که مدت زمان لازم برای نصب آن ها 1 الی 2 روز خواهد بود. بخش مهم آلاچیق، سقف آن است که بسته به نوع طراحی از متریال های مختلف استفاده می گردد. برای مثال در صورتی که سقف شیب دار باشد، احتیاجمند آهن کشی است تا پوشش سقف شیبدار بر روی آن اجرا گردد. بخش بعدی دیواره آلاچیق است. گاهی هیچ دیواره ای در کار نیست و صرفا بخش هایی از سازه در دیواره قرار دارند و گاهی نیز از دیواره سبز که به وسیله گیاه پوشیده شده استفاده می گردد.

انواع آلاچیق ها از نظر متریال ساخت چیست؟

1- آلاچیق چوبی: معمولا در جنگل ها و سواحل و محوطه سازی ویلا استفاده می گردد. برای محافظت از آن از لایه های پلاستیکی استفاده می گردد.

2- آلاچیق فلزی: این آلاچیق ها معمولا در پارک های شهری مورد استفاده قرار می گیرد و دارای مقاومت بسیار بالایی هستند.

3- آلاچیق سیمانی: در این مدل، از متریال محکم و با دوام استفاده می گردد و مناسب انواع شرایط آب و هوایی است. در ابعاد و شکل های مختلف اعم از 4 ضلعی، 6 ضلعی و دایره ای قابل اجرا است.

4- آلاچیق بتنی

5- آلاچیق شیشه ای: برای این نوع آلاچیق ها از شیشه سکوریت استفاده می گردد که بسیار مقاوم هستند.

آلاچیق علاوه بر اجرا در بام سبز در محوطه باغ، باغچه، ویلا،باغ رستوران ها، سفره خانه ها، پارک و اماکن گردشگری نیز کاربرد دارد. می توان از المان های دیگر محوطه سازی مانند باربیکیو، آتشدان و مبلمان ها و فلاورباکس ها نیز در آلاچیق ها استفاده کرد.

مزایای آلاچیق چوبی چیست؟

  • طراحی آلاچیق چوبی بسیار سریع است
  • با اجرای آلاچیق به ارزش ملک افزوده می گردد
  • به افراد اجازه می دهد که از فضای سبز بیرون از فضای مجتمع استفاده نمایند

فلاورباکس

فلاورباکس یا جعبه گل، به گلدان هایی گفته می گردد که درون آن ها خاک ریخته می گردد و برای کاشت و پرورش گل و گیاه استفاده می گردد. این باکس ها در محوطه سازی و اجرای بام سبز از پر کاربردترین المان ها هستند و باعث زیبایی و طراوت بیشتر محیط می شوند. فلاور باکس ها نه تنها داخل خانه را سبز و رنگارنگ می نمایند، بلکه در خارج از منزل نیز استفاده می شوند و باعث ایجاد حس نزدیکی به طبیعت می گردد.

انواع فلاور باکس از نظر متریال ساخت چیست؟

فلاورباکس ها دارای متریال های ساخت متنوعی هستند که بنا به سلیقه مشتری و کاربرد آن در فضاها و آب و هواهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

- باکس چوبی

- باکس فلزی: با رزین و رنگ آمیزی در برابر رطوبت عایق می شوند.

- باکس بتنی

- باکس پی وی سی

- باکس فایبرگلاس

- باکس شیشه ای

باکس های بام سبز دارای زهکش در زیر گلدان هستند که باکس به همراه زیر گلدانی آن دارای وزن کم و عمق مناسب برای کاشت انواع گل های فصلی، گیاهان آویز و حتی محصولات کشاورزی خانگی مانند؛ سبزی است. این باکس ها از استحکام بسیار بالایی در برابر شرایط نامناسب جوی برخوردار هستند.

فلاور باکس ها در نوع اجرا به چند دسته تقسیم می شوند؟

فلاورباکس دیواری

این باکس ها بیشتر به شکل مکعب مستطیل یا مربع در ابعاد و میزان های مختلف ساخته می شوند. این باکس ها در ابعاد متنوع و برای کاربرد های مختلف نیز ساخته می شوند. نکته مثبتی که این گلدان در اختیار طراح گذاشته است، شکل دهی آن است.

فلاورباکس پله ای

دارای طرح پلکانی است که علاوه بر زیبایی، آبیاری راحت تر و تنوع گل ها را به همراه دارد.

فلاورباکس معلق

این فلاورباکس به صورت معلق ساخته می گردد و با اتصال سیم بکسل در فضا، زیبایی خاصی ایجاد می نمایند.

ویژگی های مهم فلاورباکس هایی که به وسیله شرکت سورن بام تهیه می شوند، تنوع آن در طرح ها و جنس های مختلف است. این فلاورباکس ها در برابر نور و آب مقاومت بالایی دارند و برای استحکام بیشتر از پوشش داخلی پلی کربنات برای آن ها استفاده شده است.

هزینه اجرای محوطه سازی به وسیله شرکت سورن بام

هزینه اجرای انواع المان های محوطه سازی با توجه به متریال انتخابی، جزئیات و پیچیدگی های طرح انتخابی به وسیله کارفرما، تعداد نیروی مورد احتیاج برای اجرای طرح و اندازه روزهای لازم برای به اتمام رسیدن پروژه محاسبه می گردد. با استفاده از هدایت متخصصان در این حوزه از اتلاف هزینه و زمان گرانبهای خود پیشگیری کنید.

متخصصان شرکت سورن بام با داشتن سابقه و تجربه بسیار در زمینه اجرای محوطه سازی، بام سبز، آلاچیق و فلاورباکس آماده ارائه هرگونه مشاوره و هدایت رایگان در این زمینه به شما کارفرمای گرامی و همراهی تا رسیدن به اجرای کامل پروژه هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2344

به "طراحی و اجرای بام سبز چگونه انجام می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی و اجرای بام سبز چگونه انجام می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید