سرنوشت نامعلوم طرح سود مرکب بانکی

به گزارش مجله توسعه دهنده، عضو کمیسیون مالی مجلس گفت: طرح سود مرکب مجدداً به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و مجلس پیگیر این مسئله است.

سرنوشت نامعلوم طرح سود مرکب بانکی

به گزارش خبرنگاران به نقل از تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رادیو در مورد شرایط سود مرکب اظهار کرد: این مبحث از ابتدای سال جاری در نشست مجلس با روسای بانکها آغاز و پیشنهاداتی مطرح شد.

وی اضافه نمود: بخشی از مطالبات بانکها در قالب وثیقه هایی است که بخش خصوصی گذاشته و بعضی از این وثیقه ها حتی اگر تملک هم شوند مسئله ای را از نظام بانکی حل نمی نماید و به عنوان یک دارایی در سرفصل ترازنامه بانکها می ماند. از این رو پیشنهادی مطرح شد تا روش محاسباتی را احصاء کنیم گرچه در بخشنامه بانک مرکزی هم این موضوع مد نظر بود اما بر اساس عملکرد سلیقه ای بانکها سود مرکب در گزارشات لحاظ و اعمال شد.

عضو کمیسیون مالی مجلس ادامه داد: روسای بانک ها در این نشست با محاسبه بر اساس ربح مرکب موافقت کردند و صورت جلسه شد. این نشست با حضور رئیس مجلس جمع بندی و متنی هم در کمیسیون مبنای تصمیم گیری تنظیم شد اما در عمل تعدادی از بانک ها و بانک مرکزی که خودشان هم موافق بودند مخالفت کردند.

این نماینده مجلس اعلام کرد: ما اصرار کردیم و این موضوع را به صحن علنی آوردیم و بالاترین رأی را آورد و به شورای نگهبان هم ارسال شد، شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرد و نهایتا شورای نگهبان به دلیل هزینه فرصت با این موضوع موافقت نکرد.

پورابراهیمی گفت: ما یا باید نظر را می پذیرفتیم و یا اینکه بر مصوبه قبلی خودمان اصرار می کردیم. نهایتا این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و مجمع هم نظر شورای نگهبان را پذیرفت. ما مجددا در مجلس اصلاحاتی انجام دادیم و هم اکنون مجدداً به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و ما هم پیگیری این مسئله هستیم.

حسین رضوی پور کارشناس حوزه پولی و بانکی نیز گفت: مجلس فعلی نماینده اقتصاددان و نماینده ای که بتواند اصلاحات مالی را دنبال کند خیلی کم دارد لذا مردم نمایندگانی انتخاب نمایند که از دانش مالی بیشتری برخوردار باشند زیرا بیشتر مصوبات مجلس جنبه مالی پررنگی دارند و یک مجلس کارآمد در حوزه مالی به شدت بر معیشت مردم موثر خواهد بود.

وی درخصوص بهره مرکب گفت: بهره مرکب یک جنبه شرعی و یک جنبه بانکی دارد، زمانی که قانون بانکداری بدون ربا به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد ما چیزی به عنوان جریمه تاخیر و دیرکرد و بهره مرکب نداشتیم اما این سیستم اشکالاتی را به وجود آورده بود.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) عنوان کرد: افراد در بازپرداخت بدهی های خود اهمال می کردند و فقدان جریمه و بهره مرکب به این اهمال دامن می زد از این رو در بازنگری های قانون بانکداری بدون ربا با وجود مخالفت شورای نگهبان از نظر شرعی و فقهی اما نهایتاً با نظر مجمع تشخیص این کار پیاده شد تا معوقات بانکی را کاهش دهد.

رضوی پور بهره مرکب را همانند یک قیچی دو لبه توصیف کرد و گفت: اگر فشاری بر وام گیرنده نباشد در پرداخت بدهی کوتاهی می نماید از طرف دیگر دریافت سود مضاعف از نظر شرعی دچار اشکال و رباست و آفت های خود را دارد.

کارشناس حوزه پولی و بانکی عنوان کرد: اگر ذینفع ربای جاهلی، خود بانک باشد بانک دقتی در پرداخت وام به اشخاص و اطمینان از بازپرداخت آن نخواهد کرد و حتی به استقراض از بانک مرکزی روی می آورد چراکه می خواهد ربا و بهره مرکب را بگیرد اما اگر حاکمیت (بانک مرکزی) ذینفع باشد و نرخ جریمه هم شناور باشد و بانک مرکزی از محل جرائم به اندازه هزینه فرصت به بانکها خسارت پرداخت کند بر عملکرد بانکها موثر خواهد بود.

وی سیاست گذاری متاثر از منافع بانک ها را آفت سیاست گذاری بانکها دانست و تأکید کرد: ما باید حکمرانی را در بانک مرکزی تقویت کنیم.

  • دستورالعملی در زمینه اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی ابلاغ نشده است
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 706

به "سرنوشت نامعلوم طرح سود مرکب بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت نامعلوم طرح سود مرکب بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید