خبرنگاران کرونا در شهر؛ مردم در خانه

به گزارش مجله توسعه دهنده، ساوه - خبرنگاران - طبق جدیدترین آمار علوم پزشکی ساوه، کرونا ویروس در این شهرستان و زرندیه جان سه نفر را گرفته و 11 نفر دیگر هم با علائم مثبت ابتلا به این بیماری در بیمارستان های شهر تحت ایزوله و مراقبت های بهداشتی جدی قرار دارند.

خبرنگاران کرونا در شهر؛ مردم در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در این آمار که از سوی روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه در اختیار خبرنگاران نهاده شد، همچنین مجموع بیماران مشکوک از ابتدای ورود کروناویروس به این شهرستان تا به امروز 70 نفر اعلام شد.

بر همین اساس اکنون 34 نفر مشکوک به کرونا در اتاق های ایزوله بستری هستند و 33 نفر نیز از بخش مراقبت های ویژه کرونا به بخش های عادی بیمارستان های مدرس، حضرت فاطمه (س) ساوه و آسیابک زرندیه منتقل شده اند.

همانند سایر مناطق کشور که با کرونا ویروس درگیر هستند و موارد مثبت ابتلا در آنها نیز به تایید رسیده است، مردم ساوه نیز در رویکرد با کرونا دیدگاه، رفتار و واکنش های متفاوتی دارند.

بی تفاوتی به کرونا یا سرگردانی برای ماسک؟

با اینکه هر روز از سوی مسئولان مرتبط و رسانه های صوتی و تصویری، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی به مردم توصیه اکید می گردد که برای ایمن ماندن از کرونا حتی المقدور در خانه های خود بمانند و موازین بهداشتی از جمله شست و شوی مرتب دست ها و استفاده از ماسک و ژل بهداشتی را رعایت نمایند اما با گذری در خیابان های شهر ساوه ظاهرا روال و ریتم زندگی همچنان عادی است و شلوغی بازار شهر و خیابان های انقلاب و پیاده راه امام نیز این موضوع را نشان می دهد.

بعضی مشاهدات خبرنگار خبرنگاران بدین توضیح است:

در جهت ساوه به نوبران شاهد باز بودن بیشتر رستوران های بین راهی و اتراق خودرهای عبوری سبک و سنگین در این اماکن بود که نشان می دهد صاحبان این اماکن و مراجعین یا نسبت به خطر کرونا ویروس چندان جدی نیستند یا نظارت بر این اماکن آنگونه که باید، قاطع و وسیع نیست.

در صندلی های عرضه سوخت (بنزین و گازوئیل) نیز هر راننده خود اقدام به برداشتن نازل و سوختگیری می نماید و کارگران این مراکز نیز فقط نظاره گر هستند با اینکه توصیه شده، این اقدام را کارگران انجام دهند.

شاطران بیشتر نانوائی های شهر نیز ظاهرا از کرونا خبر چندانی ندارند و نان را با همان سبک و کیفیت همیشگی و بدون استفاده از دستکش های بهداشتی و یا زدن ماسک بر دهان خود پخت و به مردم عرضه می نمایند و خبری از ضدعفونی کردن میزهای عرضه نان نیست.

ماموران دستگاه های خدماتی از قبیل آب، برق و گاز بدون هیچ حفاظ بهداشتی به منازل مردم مراجعه و اقدام به قرائت کنتورها می نمایند.

دست دادن یا مصافحه میان مردم همچنان رایج است و بسیاری از مردم از این اصل پیشگیرانه و مهم که بر آن تاکید بسیار می گردد، غفلت می نمایند.

شهفرایندان ساوجی از نحوه مدیریت توزیع ماسک و ژل بهداشتی در مراکز فروش شهر گلایه دارند.

در گشت و گذار شبانه ای در خیابان های شهر، با شمار زیادی از شهفرایندان روبرو شدیم که برای یافتن ماسک و ژل شست و شو میان داروخانه ها و مراکز عرضه تحهیزات پزشکی سرگردانند.

متصدیان بعضی داروخانه های سطح شهر در میادین شهدا، مخابرات و خیابان شریعتی نیز در پاسخ به حجم بالای درخواست شهفرایندان برای ماسک فقط کلمه نداریم را بیان می کردند.

شرایط تجهیزات پزشکی های شهر نیز بهتر از داروخانه ها نیست و آنها هم تنها پاسخی که به مردم می دهند همین جمله است؛ ماسک نداریم! این در حالیست که رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه در گفت و گویی که ظهر آدینه با خبرنگاران داشت از ورود پنج هزار عدد ماسک که با یاری خیرین از یکی از مراکز عرضه در شهر اراک تهیه شده، اطلاع داد و گفت: امروز این اقلام در میان شهفرایندان توزیع می گردد ولی ظاهرا توزیع همین تعداد ماسک هم از بار روانی کمبود این کالای مصرفی کم نکرده و بعضی سودجویان همچنان در حال ماهیگیری از این آب گل آلود هستند.

ماهان یکی از جوانان ساوجی که با موتورسیکلت حدود ساعت 10 شب در میدان شهدا در پی تهیه ماسک بود، گفت: در خانه، پدر و مادربزرگ مسنی داریم که مشکل آلرژی تنفسی دارند و با شیوع کرونا نگران سلامتی شان هستیم و مراقبت اعضای خانواده از آنها بیشتر از قبل شده است به همین دلیل راه چاره اصلی را زدن ماسک می دانیم.

وی گفت: معلوم نیست این همه ماسک که در خبرها اعلام می گردد در ساوه توزیع شده، اکنون کجاست؟ چرا هیچ داروخانه و تجهیزات پزشکی شهر این کالا را برای عرضه ندارند؟

این شهفرایند ساوجی گفت: از عصر امروز در چند نوبت با موتورسیکلت خیابان های شهر و داروخانه ها را سرکشی کردم اما ظاهرا ماسک به کالایی نایاب تبدیل شده است.

خانم متولیان نیز از نظارت ضعیف بر فرایند توزیع ماسک در ساوه گلایه داشت و گفت: این همه کارخانه فراوری دارو در استان مرکزی مشغول فعالیت دارند که می توانند ماسک مورد احتیاج نه تنها ساوه بلکه بخش زیادی از کشور را تامین نمایند ولی حکایت ما عین آن کوزه گری است که از کوزه شکسته آب می خورد!

وی گفت: روز پنحشنبه هفته گذشته به داروخانه ای برای تهیه ماسک مراجعه کردم اما گفتند که نداریم ولی در حین خروج، فردی که صورت خود را پوشانده بود، مرا صدا زد و گفت: هر نوع ماسکی که بخواهید ساده، فیلتردار و... دارم ولی وقتی قیمت های 12 و 15 هزار تومانی را برای هر عدد ماسک مطالبه کرد، میخکوب شدم و از خیر آن گذشتم.

این بانوی اهل ساوه اضافه کرد: چگونه است که این افراد سودجو و زالوصفت حتی از شرایط بیماری مردم هم برای پر کردن جیب خود در کمال راحتی و بدون هیچ گونه نظارت و برخوردی چنین اقدام خلافی را مرتکب می شوند؟ پس مسئولان و نهادهای نظارتی و بازرسان کجایند؟

نزدیکی ساوه به قم و نگرانی شهفرایندان

نکته دیگری که مردم با نگرانی از آن سخن گفتند، حضور پرشمار خودروهای پلاک قم در ساوه است که نخستین موارد با علائم مثبت ابتلا به کرونا از آنجا به سراسر کشور مخابره شد.

در یکی از فروشگاه های زنجیره ای شهر ساوه، میان چند نفر در همین رابطه بحث بود، یکی می گفت: برای همسایه روبرویی شان در یک آپارتمان از چند روز پیش چند مهمانانی از قم آمده اند که باعث نگرانی آنها شده زیرا احتمال می دهیم این افراد آلوده به ویروس کرونا باشند؛ دیگری از اتراق روزانه وانت بارهای پلاک قم حامل میوه در خیابان های ساوه به عنوان یکی از عوامل خطرساز یاد کرد و گفت: ممکن است هم راننده، هم وسیله نقلیه و هم میوه درون آنها به دلیل اینکه شبانه در قم سکونت دارند و بارگیری می شوند حامل ویروس کرونا باشند.

خلاصه شهفرایندان ساوجی با اینکه قرابتی دیرین با مردم قم دارند، این روزها نگران تردد بیش از حد افراد و خودروها از این شهر هستند که البته به همین دلیل قرارگاه پدافند زیستی شهرستان مصوب کرد که با استقرار تیم های بهداشتی و استفاده از دستگاه های تب سنج در مبادی ورودی قم (ابتدای آزادراه - عوارضی سه راه جعفریه) نسبت به انجام تست و شناسایی موارد احتمالی و مشکوک اقدام گردد و رئیس دانشکده علوم پزشکی نیز از اجرای این مصوبه به خبرنگاران اطلاع داد.

یکی از شهفرایندان اهل شهر جعفریه به نام آقای غم انگیز از توابع استان قم که در فاصله 35 کیلومتری ساوه قرار گرفته است در تماس با خبرنگار خبرنگاران ساوه نگرانی های خود را از شرایط شهر بیان کرد و از اینکه بیمارستان ساخته شده این شهر توسط خیرین از تجهیزات خالی است و توان خدمات دهی به جمعیتی حدود 15 تا 20 هزار نفر را ندارد، گلایه داشت.

وی گفت: در شهر جعفریه شمار زیادی از اتباع بیگانه سکونت دارند و زندگی اغلب مردم از راه دامداری است و این شهر بر سر جهت قم به ساوه قرار گرفته است که احتیاج است مسئولان نگاه ویژه ای به آن داشته باشند و با تجهیز بیمارستان این شهر، گام هایی جدی برای مبارزه با کرونا و موارد احتمالی ابتلا به این ویروس بردارند.

وی گفت: جعفریه آخرین ایستگاه حوزه استان قم قبل از ورود به ساوه و در مجاروت شهر آوه است که به دلیل جهت ترانزیتی و تردد بالای افراو و خودروها احتیاج است با همکاری بین بخشی میان ساوه و قم نسبت به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و بهداشتی در آن اقدام گردد.

کرونا در ساوه، نگرانی از سلامت کارگران

در شهرستان های ساوه و زرندیه افزون بر 800 کارخانه و واحد فراوریی و صنعتی با اشتغال حدود 40 هزار کارگر فعالیت می نمایند که در موج اخیر ورود ویروس کرونا به کشور و مثبت بودن مواردی از ابتلا در این مناطق، توجه به بهداشت و افزایش سطح ایمنی و مقاومتی این قشر مولد از هر زمانی ضرورتی تر است.

دبیر خانه کارگر شهرستان های ساوه و زرندیه نسبت به سلامت و حفاظت از کارگران واحدهای صنعتی در شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا نگرانی های جدی دارد.

داود میرزایی به خبرنگاران، گفت: هر روز صدها دستگاه اتوبوس و مینی بوس که اغلب آنها قدیمی و فرسوده هستند نسبت به جابجایی کارگران واحدهای صنعتی در شهر کاوه و همچنین شهرک های تابعه شهرستان زرندیه از خانه به محل کار و بالعکس اقدام می نمایند و کارگران بدون هیچ حفاظی در مجاروت هم به این سفرهای کوتاه می فرایند که انتظار بدیهی این است نسبت به ضدعفونی درون وسایل نقلیه حامل کارگران اقدام گردد.

وی همچنین رستوران کارخانه ها را از زمینه های خطرساز شیوع و ابتلای کارگران به کرونا ویروس برشمرد و گفت: بیشتر این رستوران ها دارای فضایی کوچک هستند که کارگران با فاصله بسیار نزدیک و فشرده ناهار خود را میل می نمایند بنابراین انتظار داریم در این مورد نیز اقدامات بهداشتی لازم هم در خصوص ضدعفونی و هم تهیه قاشق، لیوان و چنگال مخصوص هر کارگر از سوی کارفرما یا توسط خود کارگران اقدام گردد.

میرزایی گفت: بسیاری از کارگران با مراجعه به خانه کارگر، ضمن انعکاس این دغدغه ها به خصوص صرف دسته جمعی غذا در رستوران کارخانه ها، خواستار تدابیری برای کاهش نگرانی ها و محافظت از سلامت این قشر زحمتکش هستند.

وی با اشاره به تصمیم مسئولان برای تعطیلی بعضی مراکز آموزشی، مسابقات ورزشی و... گفت: این نسخه هرگز برای حوزه فراوری و جامعه کارگری مناسب نیست زیرا تصمیم به تعطیلی مراکز صنعتی و کارخانه ها سبب می گردد ویروسی مضاعف بر کرونا دامنگیر بخش فراوری و اشتغال گردد که شاید بتوان آن را ویروس مالی بیان کرد.

فعالیت و اقدامات پیشگیرانه از کرونا در ساوه

روزهای کرونایی ساوه، ارگان های مسئول شهر را فعال تر از قبل کرده است و شهرداری، هلال احمر، علوم پزشکی و فوریت های پزشکی همراه با سایر ارگان ها پا به پای پرستاران و پزشکان شاغل در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول اجرای برنامه های مصوب قرارگاه زیستی شهرستان هستند.

جمعیت هلال احمر ساوه با استفاده از یک دستگاه محلول ساز در استخر این جمعیت اقدام به تهیه آب ژاول کرده است.

به گفته سید لقمان حسینی رئیس جمعیت هلال احمر ساوه روزانه سه هزار لیتر آب ژاول فراوری و برای انجام ضدعفونی مراکز اداری و همچنین معابر و خیابان های شهر توزیع می گردد.

وی گفت: با اینکه این اقدام از وظایف ذاتی هلال احمر نیست ولی در شرایط کنونی برای مقابله با کرونا و حفظ سلامت شهفرایندان وظیفه انسانی خود می دانیم که از این طریق یاری کنیم.

حسینی گفت: ارائه آب ژاول به بعضی کارخانه ها و مراکز صنعتی ساوه در شهر صنعتی کاوه از دیگر اقدامات هلال احمر است و پایگاه های ما در برای توزیع این ماده فعالیت دارند.

شهرداری نیز با همکاری هلال احمر و با استفاده از ماشین های مخصوص نسبت به ضدعفونی کردن معابر شهری به خصوص خیابان های پرتردد اقدام می نماید.

این نهاد مدیریت شهری همچنین نسبت به ضدعفونی کردن لوازم و دستگاه های بازی بچه ها و سرویس های بهداشتی بوستان های شهر و نیز خاتمهه های مسافری درون و برون شهری نیز اقدام کرده است.

قرارگاه پدافند زیستی شهرستان ساوه نیز به ریاست فرماندار این شهرستان تا به امروز چندین جلسه برگزار کرده و اقداماتی بازدارنده در قالب چند مصوبه را ابلاغ کرده است.

نماینده فرماندار در این قرارگاه به خبرنگاران، گفت: بر اساس مصوبات، شهرداری نسبت به ضدعفونی کردن تاسیسات شهری، تاکسی و اتوبوس ها و مراکز عمومی اقدام به صورت مداوم و روزانه اقدام می نماید.

کیوان گودرزی راد اضافه کرد: همه فعالیت ورزشی و اماکن ورزشی در رشته هایی که عمومی هستند از جمله مسابقات فوتبال و فوتسال تعطیل یا در صورت برگزاری مسابقات باید بدون حضور تماشاگران باشد (در این زمینه 2 مسابقه لیگ برتر فوتسال و لیگ دسته اول کشور بدون حضور تماشاگر برگزار گردید) و اداره صنعت، معدن و تجارت نیز مکلف است برگزاری نمایشگاه فروش بهاره را تا اطلاع ثانوی ملغی کند.

به گفته او بر اساس یکی دیگر از مصوبات این ستاد، دانشکده علوم پزشکی ساوه باید برای تهیه ماسک و لوازمی مانند ژل بهداشتی و الکل از شرکتی در زرندیه که فراورینماینده این اقلام است، اقدام کند و در این زمینه با استاندار مرکزی نیز مکاتبه خواهد شد.

نماینده فرماندار در قرارگاه پدافند زیستی و ستاد پیشگیری از کرونا شهرستان ساوه گفت: تهیه پیامک های راهنما و هشداری از سوی دانشکده علوم پزشکی و ارسال آن بر روی تلفن همراه شهفرایندان از سوی مخابرات شهرستان نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته گودرزی، بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری ساوه برگزاری هرگونه کنسرت، همایش، اجتماعات و برنامه های عمومی تا اطلاع ثانوی در این شهرستان لغو شده است.

وی گفت: مقرر شد بیمارستان های شهید مدرس، 17 شهریور و شهید چمران ساوه نیز به عنوان مراکز درمانی مشخص برای مداوا و ارائه خدمات لازم به مبتلایان احتمالی معین شده اند.

وی گفت: ادارات ساوه نیز قرار است با کارکنانی که فرزند دانش آموز دارند با نظر مساعد نسبت به اعطای مرخصی اقدام نمایند و جلسات ستاد پیشگیری به صورت هر 2 روز یکبار برگزار و فرایند اجرای مصوبات در آن آنالیز و رصد می گردد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز آخرین آمار جان باختگان کرونا در ساوه و زرندیه را سه تن که همه آنها بانوان مسن و بالای 77 سال سن بودند، بیان کرد.

به گفته عباس نیکروش اکنون نیز 11 نفر با علائم مثبت ابتلا به کرونا در بیمارستان های ساوه تحت مراقبت های ویژه در اتاق های ایزوله قرار دارند.

وی گفت: نکته امیدبخش آن است که 33 تن از افراد مشکوک به کرونا با بهبود شرایط شان به بخش های عمومی بیمارستان های مدرس و چمران ساوه و آسیابک مامونیه منتقل شده اند اما همچنان تحت مراقبت قرار دارند.

وی با اشاره به مجاروت ساوه با قم از آمادگی بالا برای مقابله و پیشگیری از کویید 19 اطلاع داد و ضمن دعوت مردم به رعایت موازین بهداشتی، احتمال داد که دست کم تا هفته آینده شاهد پیک این بیماری باشیم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه گفت: برای پیشگیری و کنترل شیوع کرونا ویروس از ماهها قبل اقداماتی در سطح اطلاع رسانی، پیشگیری و بهداشت و درمان دست اجرا نهاده شد.

وی گفت: هماهنگی های بین بخشی با سایر ادارات از جمله فرمانداری و سایر ارگان ها در کنار اقدامات داخلی دانشکده در دست پیگیری است و جلسات زیادی در این زمینه تشکیل شد.

به گفته نیکروش، اطلاع رسانی وسیعی از سوی این دانشکده در فضای مجازی و هم در رسانه های رسمی صورت گرفته که آثار و تبعات مناسبی از جمله افزایش حساسیت افکار عمومی نسبت به این بیماری را به همراه داشته است.

وی گفت: کوشش می کنیم در عین حال که حساسیت عمومی را افزایش می دهیم از ایجاد استرس در جامعه نیز بکاهیم و به همین دلیل چتر خدمات را ارتقا داده ایم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه در خصوص کنترل مبادی ورودی و خروجی میان شهرهای ساوه و قم، گفت: نظارت و مدیریت مسافران ورودی از قم در قالب تریاژ، اطلاع رسانی و آنالیز شرایط آنها با همکاری سازمان هایی چون ناجا، هلال احمر و... در دستور کار نهاده شده است و در این زمینه از دستگاههای تب سنج نیز استفاده می گردد.

به گفته او، شهفرایندان باید همه اقدامات پیشگیرانه از جمله رعایت موازین بهداشتی و شست و شوی دست ها و ضدعفونی کردن منازل و محیط کار و نیز استفاده از ماسک، دستکش را رعایت نمایند و با حضور نیافتن در تجمعات غیرضروری به سلامت خود و خانواده شان یاری نمایند زیرا ویروس کرونا اگرچه نسبت به آنفلوآنزا قدرت مرگ و میر کمتری دارد اما می تواند به سرعت شیوع یابد.

نیکروش گفت: در نامه ای به روسای ادارات ساوه از آنها درخواست شده که نسبت به ضدعفونی کردن محیط کار و تامین سلامت همکاران و ارباب رجوع اقدام نمایند و سفیر سلامت باشند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در مراکز صنعتی ساوه، گفت: با انجمن مدیران صنایع شهرستان جلساتی با هدف توجیه و ارایه دستورالعمل های بهداشتی برگزار کردیم و قرار شد ایستگاه های تریاژ و کنترل در ورودی مراکز صنعتی برای آنالیز سلامت کارگران و انجام غربالگری مستقر گردد ضمن اینکه ضدعفونی کردن اتوبوس و مینی بوس های حامل کارگران و رستوران های کارخانه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

نیکروش گفت: برای تهیه مواد شوینده و ضدعفونی نیز این دانشکده آمادگی دارد تا چنانچه کارخانه ای بخواهد خط فراوری این مواد را راه اندازی کند، در زمینه فرایندهای اداری تسهیلگری کنیم.

احتیاط شرط عقل است

به هر حال آنچه که قابل درک است، فضای این روزهای جامعه ساوه متاثر از شیوع بیماری کرونا است و اغلب مردم با خودمحافظتی و ماندن در منازل شان و قطع ترددهای غیرضرروری مانند مسافرت و مهمانی ها، اولویت خود را تامین سلامت می دانند ولی در مقابل هم کم نیستند که با بی توجهی به هشدارها و پیامک های وزارت بهداشت و اعلان های عمومی در رسانه ها همچنان بی تفاوت هستند و همانند دوران پیش از کرونا رفتارهای فردی و اجتماعی خود را انجام می دهند که همانگونه در شروع این گزارش عنوان شد، شلوغی و ازدحام بازار و مراکز خرید ساوه موید این مساله است.

ذکر این نکته لازم است که قصد داشتیم با دریافت شماره تماس نزدیکان فوت شدگان و حتی افراد تحت بستری یا بهبودیافتگان کرونا در ساوه با آنها گفت و گویی داشته باشیم تا شاید روایت آنها در خصوص دلایل، نحوه و مکان ابتلا و... برای مردم آموزنده و بازدارنده باشد اما به دلایلی میسر نشد اما بازنشر مطلبی از دانشکده علوم پزشکی ساوه با عنوان روایتی از یک بیمار کرونایی؛ فرد تصادفی که از کرونای خود بی خبر بود از قول یکی از جراحان عمومی بیمارستان مدرس برای روشنگری اذهان عمومی خالی از لطف نیست:

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه، دکتر امیر فضلعلی جراح عمومی و مدیر گروه جراحی در بیمارستان شهید مدرس ساوه به بیان روایتی از یک فرد تصادفی که از بیماری کرونای خود بی اطلاع بود پرداخت.

در روز هفتم اسفند سال 1398 مردی 55 ساله ساکن قم که در جهت این شهر به ساوه دچار تصادف شده بود توسط اورژانس علوم پزشکی، به بیمارستان شهید مدرس ساوه انتقال یافت و پس از اقدامات اولیه، به علت درد شدید قفسه سینه، برای دریافت سی.تی.اسکن ارجاع داده شد.

با توجه به وضع ریه­ ها، به بیماری کرونا در این فرد به صورت جدی مشکوک شدیم و از آنجا که وی دچار شکستگی دنده­ ها و خونریزی ریه شده بود باید تحت عمل جراحی قرار می گرفت اما برای انتقال او به اتاق عمل با مشکل روبرو بودیم زیرا در صورت انتقال باعث آلودگی اتاق جراحی و سایر همکاران و بیماران می­ شد؛ از این رو با رعایت تمامی موازین، در اتاق CPR فرد را تحت جراحی قرار دادیم.

خوشبختانه، عمل بیمار موفقیت آمیز بود اما با توجه به مثبت بودن ابتلای وی به کرونا، در بخش قرنطینه تحت درمان نهاده شد.

این روایت از این رو می تواند آموزنده باشد که ممکن است افراد از وجود ویروس کرونا در بدن خود غافل باشند ولی در هر صورت مراجعه به پزشک و اطلاع از صحت و سلامت خود یک اصل مهم و بدیهی است و به قول معروف احتیاط شرط عقل است.

کشورمان در طول تاریخ و بر اساس مستندات موجود بارها در معرض اپیدمی و همه گیر شدن بیماری های مختلف از جمله وبا، حصبه و... نهاده شده که با دادن تلفاتی از این مراحل عبور کرده اما در عصر حاضر و با پیشرفت های دانش پزشکی و ارتقای سطح خدمات بهداشت عمومی و فردی در جامعه بدون تردید با اجرای تدابیر مراجع دولتی و حاکمیتی و همکاری مردم با رعایت موازین بهداشتی و عمل به هشدار و دستورالعمل ها، قطعا نگرانی های جامعه خاتمه خواهد یافت و از پیچ کرونا عبور خواهیم کرد.

گزارش از یحیی معماری

منبع: ایرنا
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 876

به "خبرنگاران کرونا در شهر؛ مردم در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا در شهر؛ مردم در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید