تبدیل هدررفت گرمایی به انرژی الکتریکی

به گزارش مجله توسعه دهنده، مواد ترموالکتریک مواد محبوبی هستند، زیرا تبدیل گرما به الکتریسیته را ممکن می نمایند. مواد فراوری شده از آنها نیز از تفاوت دما برای فراوری برق بهره می گیرند و حالا گام دیگری در این زمینه برداشته شده است.

تبدیل هدررفت گرمایی به انرژی الکتریکی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از تک اکسپلوریست، مواد ترموالکتریک مواد محبوبی هستند، زیرا تبدیل گرما به الکتریسیته را ممکن می نمایند. مواد فراوری شده از آنها نیز از تفاوت دما برای فراوری برق بهره می گیرند و حالا گام دیگری در این زمینه برداشته شده است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه Thermoelectric کره جنوبی مواد ترموالکتریک جدیدی را ابداع نموده اند که کارآیی و عملکرد بسیار مناسبی داشته و می توانند هدر رفت گرمایی دستگاه ها و سیستم های مختلف را به الکتریسیته مبدل نمایند.

دانشمندان بدین منظور روکش های نازک ترموالکتریک موسوم به SnSe را به روشی کم هزینه و قابل گسترش مورد پردازش قرار داده اند. کل این فرایند، دو مرحله ای است و در قالب آن پودر SnSe در مجموعه ای متشکل از اتیلنیدامین و اتاندیتیول حل می گردد و در نهایت واکنش های این مجموعه با ماده ای موسوم به استونیتریل، رسوبی را فراوری می نماید که برای فراوری الکتریسیته مورد احتیاج است.

ماده نهایی به دست آمده در قالب کریستال هایی مجزا ولی چند لایه شکل می گیرد که با دریافت انرژی گرمایی آن را به الکتریسیته مبدل می نمایند. میزان الکتریسیته به دست امده بدین شیوه ده برابر بیشتر از تمامی روش های مشابه به کار گرفته شده است و کوشش ها برای تجاری سازی آن جریان دارد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 282

به "تبدیل هدررفت گرمایی به انرژی الکتریکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل هدررفت گرمایی به انرژی الکتریکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید