این بوقلمون ها از ایتالیا وارد تهران شدند، ماجرای تقدیم سالی یک بوقلمون به شاه

به گزارش مجله توسعه دهنده، همشهری نوشت:نخستین بار بوقلمون ها در زمان شاه عباس صفوی به وسیله تاجران ارمنی که به ایتالیا رفته بودند به ایران آورده و در تهران پرورش داده می شد. از آن به بعد هم بیشتر ارامنه مسئول تکثیر بوقلمون ها در تهران شدند.

این بوقلمون ها از ایتالیا وارد تهران شدند، ماجرای تقدیم سالی یک بوقلمون به شاه

اصل ماجرا اینگونه بود که وقتی ارامنه ای از اروپا برگشتند بوقلمون ها را به شاه عباس تقدیم کردند.شاه خیلی خوشش آمد و دستور داد تخم بوقلمون را در خانه های ارامنه تقسیم نمایند؛ زیرا آنها بهتر از جوجه ها مراقبت می کردند.در عوض باید سالی یک عدد بوقلمون به شاه تقدیم می کردند.

البته بعضی از افراد وقتی متوجه شدند قبول پرورش بوقلمون مانند پرورش خروس (که پیشتر به پرورش و تکثیر آن پرداخته بودند) برای آنها مالیات جدیدی خواهد داشت در پرورش آن ها کمی سهل انگاری کردند و همین باعث شد تعداد زیادی از آنها تلف شوند. ژان باتیست تاورنیه توریست و بازرگان فرانسوی که در عصر صفوی بارها به ایران سفر نموده بود، در خاطراتش نوشته است: شاه (شاه عباس صفوی) ارامنه را به تجارت تشویق می کرد. به آنها ابریشم مساعده می داد و پس از فروش، قیمت آن را می پرداختند و این سبب شد که ارامنه جانی بگیرند و بضاعتی پیدا نمایند.

ارامنه به واسطه ذکاوت و درستکاری خود طوری پیش افتادند که هیچ رشته تجارتی نبود که در آن وارد نشده باشند. یکی از این زمینه ها تجارت بوقلمون بود، اما کم کم به علت سود خوب این کار بعضی از اهالی تهران هم این کار را یاد گرفته و مشغول پرورش بوقلمون شدند. این تصویر مربوط به سال 1338 در یکی از خیابان های تهران است که بوقلمون ها آزادانه در حال قدم زدن در شهر هستند.

بیشتر بخوانید:

  • عکس 100 سال پیش خیابان شریعتی/ جاده قدیم شمیران کجاست؟

35217

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 اسفند 1401 بروزرسانی: 23 اسفند 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2334

به "این بوقلمون ها از ایتالیا وارد تهران شدند، ماجرای تقدیم سالی یک بوقلمون به شاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این بوقلمون ها از ایتالیا وارد تهران شدند، ماجرای تقدیم سالی یک بوقلمون به شاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید