انرژی تاریک سیاه چاله ها چگونه به کار می آید؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، دیجیاتو نوشت: محققان با آنالیز و مقایسه تعداد زیادی سیاه چاله دریافته اند که مرکز آن ها احتمالاً منبعی برای انرژی تاریک است.

انرژی تاریک سیاه چاله ها چگونه به کار می آید؟

زمانی که دانشمندان فهمیدند جهان درحال انبساط است، در نظریه ای اعلام شد که احتمالاً انرژی تاریک مواد کیهان را به سمت بیرون هل می دهد، اما هیچ کس نمی دانست که این انرژی از کجا می آید. حالا گروهی از محققان بین المللی برای اولین بار شواهدی را پیدا نموده اند که نشان می دهند سیاه چاله ها می توانند منبعی برای فراوری انرژی تاریک باشند.

17 پژوهشگر از سراسر جهان به رهبری دانشگاه هاوایی با مقایسه سیاه چاله های کلان جرم در بازه ای 9 میلیارد ساله از تاریخچه جهان دریافته اند که انرژی تاریک احتمالاً از همین چاله های غول آسا بیرون می آید. آن ها می گویند سیاه چاله های بزرگ در طول تاریخ خود 7 تا 20 برابر بزرگ تر شده اند و این افزایش میزان نمی تواند صرفاً تحت تأثیر بلعیدن ستاره ها یا ادغام سیاه چاله ها با یکدیگر باشد.

دانشمندان می گویند سیاه چاله ها همگام با خود جهان درحال رشد هستند و با یاری نوعی انرژی تاریک فرضی موسوم به انرژی خلأ بر نیروهای درون هسته خود غلبه می نمایند و به سمت بیرون انبساط دارند. به علاوه، این پدیده ها به نحوی تاروپود کیهان را همراه با خود منبسط می نمایند.

دیو کلمنتس، از محققان این پروژه می گوید: این یافته، نتیجه ای واقعاً غافل گیرنماینده است. ما ابتدا می خواستیم ببینیم سیاه چاله ها چگونه در طول زمان رشد می نمایند، اما حالا احتمالاً پاسخ یکی از بزرگ ترین مسائل کیهان شناسی را پیدا نموده ایم.

سیاه چاله ها به عنوان منبع انرژی تاریک چه اهمیتی دارند؟

اگر انرژی تاریک انبساطی واقعاً درون هسته سیاه چاله ها وجود داشته باشد، دو معمای قدیمی در نظریه نسبت عام اینشتین رفع می گردد. اولاً این قضیه شرح می دهد که جهان چگونه بر اثر نیروی بزرگ گرانش که در نقاط مختلف آن وجود دارد، فرو نمی پاشد؛ ثانیاً احتیاج به تکینگی برای شرح سازوکار مرکز سیاه چاله ها رفع می گردد. تکینگی نقطه ای است که قوانین فیزیک در آن صدق نمی نماید.

دانکن فارا، دیگر پژوهشگر این مطالعه اضافه می نماید: ما به طور هم زمان به دو نکته رسیده ایم: اینکه شرح متداول سیاه چاله ها در مقیاس های زمانی بسیار طولانی جواب نمی دهد و برای اولین بار می توانیم یک منبع اخترفیزیکی را برای انرژی تاریک پیشنهاد کنیم. البته پیش تر هم بعضی محققان منابعی را برای انرژی تاریک پیشنهاد نموده بودند، اما مقالات حاصل از این پژوهش که در The Astrophysical Journal و The Astrophysical Journal Letters منتشر شده اند، اولین مقاله های مشاهده ای هستند که پدیده جدیدی را به عنوان منبع این انرژی معرفی نمی نمایند و درعوض سیاه چاله ها را منبع انرژی تاریک می دانند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2325

به "انرژی تاریک سیاه چاله ها چگونه به کار می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انرژی تاریک سیاه چاله ها چگونه به کار می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید