افزایش فروش فروشگاه های اینترنتی در سایه شیوع کرونا

به گزارش مجله توسعه دهنده، با توجه به شیوع ویروس کرونا گزارش های میدانی حاکی از افزایش حجم فروش فروشگاه های آنلاین در کشور دارد.

افزایش فروش فروشگاه های اینترنتی در سایه شیوع کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از میزان، اگرچه با شیوع کرونا بسکمک از کسب و کارها و فروشگاه ها با هدف کنترل و محدود کردن این بیماری با محدودیت هایی روبرو شده اند، اما در سایه تعطیلی فروشگاه های سنتی، فروشگاه های اینترنتی با اقبال مردمی روبرو شده اند و کسب و کارشان رونق گرفته است.

درواقع از سویی تمایل مردم به رعایت قواعد قرنطینه جهت دور ماندن از بیماری باعث شده که تقاضا برای خرید آنلاین افزایش یابد و از سوی دیگر کسب و کارهایی که تا به امروز اقدام به فروش حضوری می کردند حالا با توجه به تعطیلی مغازه هایشان ناچار هستند برای فروش اجناس خود رو به فروش اینترنتی بیاورند.

در این گزارش سعی می کنیم نگاهی به افزایش فروش اینترنتی داشته باشیم و فرصت ها و چالش های فروش اینترنتی در کشور را بررسی کنیم.

  • فروش اجناس بر بستر شبکه های اجتماعی

با وجود تمام مزایای قابل توجه فروش اینترنتی، تا به امروز فروش رسمی آنلاین آنطور که باید و شاید توسط فروشگاه های سنتی کشور مورد توجه قرار نگرفته و در نتیجه بسکمک از فروشگاه ها فاقد وب سایت فروش آنلاین هستند.

با این وجود، از مغازه های فروش پوشاک گرفته تا شیرینی فروشی ها و در یک کلمه صاحبان تمام مشاغل با درک توجه مردم به شبکه های اجتماعی اقدام به معرفی و تبلیغ اجناس خود در این شبکه ها کرده اند.

با شیوع ویروس کرونا، کاربری صفحات رسمی فروشگاه ها به نوعی تغییر کرده و به جای تشویق مردم به حضور به شعبات آن ها با قراردادن عکس و نوشتن توضیحاتی در خصوص محصولاتشان کاربران را ترغیب به سفارش آنلاین می کنند.

به همین دلیل یکی از شیرینی فروشی های شناخته شده شهر کرج با اقدامی جالب ضمن انتشار عکس هایی از رعایت بهداشت توسط کارکنانش، شیرینی های مختلف خود را با ذکر قیمت معرفی کرده و امکان سفارش و خرید پستی و پرداخت هزینه درب منزل را ایجاد کرده است.

از سوی دیگر براساس اعلام دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی، در حوزه کالاهای سوپر مارکتی و زود مصرف افزایش حجم فروش آنلاین وجود داشته است و درواقع کسب و کارهای این حوزه و نیز پلتفرم های آنلاین فعال در حوزه فروش کالاهای مصرفی با افزایش قابل ملاحظه سفارشات روبرو شده اند.

  • کمبود نیروی کار مشکل اول فروشگاه های اینترتی

اگرچه شیوع کرونا فرصتی ویژه ر ا برای رونق کسب و کارهای آنلاین ایجاد کرده و فروش آن ها را افزایش داده، اما مسائلی را نیز برای این کسب و کارها ایجاد کرده است.

یکی از مسائل جدی این روزهای فروشگاه های اینترنتی که گلایه های بخش فروش آن ها را هم در پی داشته است کمبود نیروی کار است. درواقع از سویی این فروشگاه های اینترنتی پیش بینی حجم بالای فروش این روزها را نکرده اند و از سوی دیگر باتوجه به هراس اجتماعی از کرونا و تمایل به خانه نشینی، جذب نیروی جدید هم با مشکل روبرو شده است.

مدیر بازاریابی یکی از فروشگاه های زنجیره ای کشور که این روزها با افزایش قابل ملاحظه فروش اینترنتی روبرو شده در همین رابطه اعلام کرده نیروی کار مجموعه آن ها برای بخش عملیاتی کافی نیست و باتوجه به استرس های موجود نیروی کار هم یافت نمی شود.

اگر سری به آگهی های استخدام منتشر شده بر بستر اینترنت بزنید متوجه می شوید که بسکمک از صاحبان مشاغل آنلاین تقاضای نیروی کار را در روزهای متوالی و به صورت مکرر منتشر می کنند، اما باتوجه ترس اجتماعی ایجاد شده از کرونا و به تبع آن کم شدن متقاضیان کارهای حضوری نمی توانند نیروی مورد نظر خود را جذب کنند.

باوجود تمام فراز و فرودها و چالش های فروش اینترنتی، اما وزارت صنعت دید حمایتی نسبت به فروش آنلاین داشته و در این مدت از فروشگاه های اینترنتی حمایت کرده و سعی داشته با ارایه طرح هایی اصناف را ترغیب به ارایه اجناس به صورت آنلاین کند.

  • چراغ سبز وزارت صمت به فروش اینترنتی

باتوجه به شیوع کرونا و درخواست وزارت بهداشت برای تعطیلی مغازه ها و اصناف دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت در صدد بر آمد تا با انجام اقداماتی امکان افزایش فروش اینترنتی را برای اصناف تسهیل کند.

به همین دلیل پیش از نوروز امسال جشنواره بهاره مجازی، همدلی مردم و اصناف برگزار شد تا با مشارکت بخش خصوصی و دولت از اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارها کاسته شود.

این جشنواره در واقع به نوعی جایگزینی برای جشنواره های بهاره عرضه مستقیم کالا بود که همه ساله برگزار می شد. از این طریق ضمن معرفی فروشگاه های اینترنتی موجود، امکان فروش برای اصنافی که فروشگاه های اینترنتی نداشتند نیز فراهم شد.

می توان گفت این طرح ازسویی با فراهم کردن فرصتی برای فروش اینترنتی کالاهای اصناف هم در افزایش فروش اصناف نقش داشته و هم به مردم کمک کرده تا بدون نیاز به حضور فیزیکی در بازارهای کشور بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را تهیه و خریداری کنند.

باتوجه به دید حمایتی وزارت صنعت به مشاغل آنلاین و اقدامات اجرا شده از طرف این وزارتخانه برای توسعه فروش آنلاین در کشور انتظار می رود بخش خصوصی با استفاده حداکثری از فرصت ایجاد شده به شکلی جدی به سمت عرضه آنلاین کالاهای خود حرکت کرده تا کشور گامی جدی در جهت الکترونیکی بردارد.

از سوی دیگر دفتر توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت نیز می بایست ضمن درک شرایط سخت این روزهای بخش خصوصی شرایط دریافت مجوزهای مربوطه و نماد اعتماد الکترونیک را تسهیل کرده و همچنان با برگزاری جشنواره های جدید و اقدامات حمایتی مردم را ترغیب به انجام خرید اینترنتی کنند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1022

به "افزایش فروش فروشگاه های اینترنتی در سایه شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فروش فروشگاه های اینترنتی در سایه شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید