از حق شهر و شهروندان کوتاه نمی آییم

به گزارش مجله توسعه دهنده، نگاهی به فعالیت های مدیریت شهری منطقه17 نشان می دهد میان مدیریت شهری و سایر نهادهای منطقه تعامل میان بخشی یا به عبارتی گفتمانی هدفدار برای بازستانی و پیگیری حقوق شهر و شهروندان شکل گرفته است.

از حق شهر و شهروندان کوتاه نمی آییم

خبرنگاران- رابعه تیموری: ایجاد توافق بین سازمان اوقاف و امور خیریه و شهرداری برای ایجاد فضای سبز در ضلع شرقی حرم امامزاده حسن(ع)، یکی از ثمرات ارزشمند این همکاری است. شهردار منطقه17 با اشاره به ظرفیت بالقوه حریم آزادشده ریل زیرزمینی خط آهن تهران ـ تبریز در عمران و آبادانی منطقه، به لزوم همکاری شرکت راه آهن با مدیریت شهری تأکید می نماید و از پیگیری مطالبات مردمی برای ساماندهی و ایمن سازی این محدوده حریم ریل خبر می دهد. گفت وگوی محمود کلهری با خبرنگاران محله را بخوانید.

پیگیری تعهدات معوق 20 ساله سازمان اوقاف و امور خیریه در محله امامزاده حسن(ع)، اتفاق مهمی است که از عزم جدی مدیریت شهر برای احقاق حقوق شهر و شهروندان حکایت می نماید. درباره این تعهدات بر زمین مانده و کوشش هایی که برای اجرای آن شده، شرح دهید.

20سال پیش در کمیسیون ماده5 مصوب شد که در ضلع غربی حرم امامزاده حسن(ع) مجتمع تجاری به مساحت هزار و 700متر مربع و با مالکیت سازمان اوقاف و امور خیریه ساخته گردد و مابه ازای این مجتمع، در ضلع شرقی آستان فضای سبزی با همین مساحت به وجود آید. 15سال از بهره برداری مجتمع تجاری می گذرد، اما تملک پلاک های ضلع غربی حرم معطل مانده بود. پس از پیگیری این موضوع، با سازمان اوقاف توافق کردیم که 23پلاک مسکونی ضلع غربی به وسعت هزار و 700متر مربع توسط شهرداری تملک و به فضای سبز تبدیل گردد. تا به امروز نزدیک به 12پلاک تملک شده و طرح باجدیت در حال پیگیری است.

اگر این همکاری میان مدیریت شهری و شرکت راه آهن برای ساماندهی حریم آزاد شده خط راه آهن تهران ـ تبریز وجود داشته باشد، یقیناً طرح محور نیلوفری با سرعت بیشتری به پایان می رسد. برای پیگیری و مطالبه گری این موضوع از سوی مدیریت شهری، چه موانعی وجود دارد؟

اجرای طرح محور نیلوفری به همراهی و همکاری شرکت راه آهن احتیاج دارد. با ورود شهردار تهران به این موضوع، توافق هایی اجرا شده، اما توافق های غیرمعقولی که در گذشته میان این شرکت و مدیریت شهری اجرا شده، باعث طولانی شدن مذاکرات شده است. یکی از موارد اختلاف مدیریت شهری با شرکت راه آهن درباره حق بهره برداری از زمین های آزادشده حریم ریل راه آهن است. شرکت راه آهن مانند گذشته که خط آهن تهران ـ تبریز زیرزمینی نشده بود، در این حریم برای خود حق مالکیت قائل است، در حالی که این شرکت حق بهره برداری دارد. بهره برداری از این فضا الان در زیر زمین انجام می گردد و به درازا کشیدن این اختلاف ها فقط حق مردم را ضایع می نماید. اگر طرح محور نیلوفری اجرا گردد، در افزایش سرانه ها و آبادانی جنوب تهران جهش قابل ملاحظه ای خواهیم داشت. ما درباره خطرات و ناامنی فضای خط زیرزمینی تهران ـ تبریز هم بارها به مدیران شرکت راه آهن هشدار دادیم که توجهی نشده است. فعلاً مدیریت شهری منطقه براساس توافق و اختیاراتی که دارد با زیباسازی، ایجاد فضای سبز و امکانات ورزشی کوشش می نماید این مکان را از حالت فضای بی دفاع شهری خارج کند.

مقصودتان از ناامنی فضای خط زیرزمینی تهران ـ تبریز چیست؟

حریم خط آهن زیرزمینی تهران- تبریز 10، 12خروجی دارد که به دلیل رفت وآمد و حضور معتادان، همه آنها را مسدود و به نوعی صورت مسئله را پاک کردند، در حالی که اگر خدای نانموده آتش سوزی یا اتفاق دیگری در داخل قطار یا حریم زیرزمینی آن بیفتد، هیچ راه فراری وجود ندارد و فاجعه ای انسانی اتفاق می افتد. این در حالی است که مناطق17، 18 و 21 که در راستا 9کیلومتری این تونل واقع شده اند، ایستگاه مترو ندارند. در این خط زیرزمینی 2خط سرد وجود دارد که از ریل آنها هیچ استفاده ای نمی گردد. ما پیشنهاد کردیم این خطوط سرد به مترو اختصاص پیدا کند و پله های فرار را یکی در میان به ایستگاه مترو تبدیل کنیم تا اگر اتفاقی افتاد، در هر هزارمتر یک راه فرار وجود داشته باشد و مناطق17، 18 و 21 هم صاحب حمل ونقل ریلی شوند. راه اندازی هر ایستگاه مترو چندین میلیارد تومان هزینه دارد، در حالی که 10کیلومتر فضای ریلی در زیر زمین بدون استفاده رها شده است. شرکت راه آهن به تعهدش برای ساخت دیواره صوتی در راستا خط آهن تهران ـ اهواز هم عمل ننموده است. ما برای حل مسائل حریم ریل راه آهن پیشقدم شده ایم و از شرکت راه آهن انتظار همکاری داریم.

به نظر می رسد همراهی و تمایل به همکاری مدیریت شهری منطقه فقط شامل حال نهادها و ارگان ها می گردد و همکاری خود با بخش خصوصی را محدود نموده اید. دلیل این مسئله چیست؟

مدیریت شهری منطقه مانند گذشته از سرمایه گذاران واقعی بخش خصوصی کاملاً حمایت می نماید. استخر آبی آدم و حوا نمونه ای از پروژه های مشارکتی است که با حمایت شهرداری در مدت 6ماه به پایان رسید. این پروژه را خرداد سال جاری با 35درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفتم و آذر با کیفیت مطلوب به بهره برداری رسید، اما برخی از سرمایه گذاران توقع دارند بدون رعایت صلاح و منافع شهرداری و بیت المال با آنها قرارداد همکاری بسته گردد. ما در قراردادهای مشارکتی به دنبال بازی بردـ برد هستیم و معتقدیم به همان اندازه که سرمایه گذار از اجرای طرح سود می برد، باید مردم و شهرداری هم نفع ببرند. منظور از این نفع فقط سود مالی نیست و خدمت رسانی مطلوب به مردم هم جزو عایدی ها و آثار مثبت طرح محسوب می گردد. مثلاً برای ساماندهی 3گود رها شده که در نواحی یک و 3 واقع شده است، با سرمایه گذاران بخش خصوصی مذاکراتی اجرا شده تا این گودها را ساماندهی نمایند. در پروژه های شهرسازی و نوسازی هم همین سیاست را داریم و علاوه بر منفعت سازندگان، صلاح شهر و شهروندان را در نظر می گیریم.

در بحث نوسازی بافت فرسوده، رعایت پیوست های اجتماعی را ملاک قرار می دهید؟ تهیه پیوست های اجتماعی در توان سازندگان نیست و باید مدیریت شهری برای ایجاد پیوست ها اقدام کند. این سیاست کندشدن جریان نوسازی بافت فرسوده را به دنبال نخواهد داشت؟

برای تأمین پیوست های فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و فضای سبز پروژه ها باید همه نهادهای دولتی و غیردولتی در کنار شهرداری و مردم قرار بگیرند. در بحث مقاوم سازی و نوسازی بافت فرسوده امتیازهایی مانند تراکم و صدور مجوز طبقات بیشتر از طرح تفصیلی را به سازنده می دهیم، بدون اینکه بیندیشیم این سیاست تشویقی، جمعیت محله ها را انباشته تر و سرانه ها را کاهش می دهد. الان بیش از 70درصد از محله8 نوسازی و درکوچه های 6متری و 4متری آن مجتمع های 5طبقه ساخته شده که پارکینگ واحدها تأمین نشده و ساکنان طبقات پایین هیچ وقت رنگ آسمان و نور خورشید را نمی بینند. سرانه های فرهنگی وفضای سبز محله کاهش پیدا نموده و با مشکل ترافیک معابر روبه رو هستند. من در این باره در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران صحبت نموده ام و طرح هایی پیشنهاد دادم که امیدوارم به آنها توجه گردد. مشاوران و سرمایه گذاران پروژه های نوسازی باید طرح های واقع بینانه و در چهارچوب طرح تفصیلی داشته باشند. اگر این طرح ها افقی درازمدت هم داشته باشند، به طرح های زودبازده که مسائل زیادی برای ساکنان محله ها پیش می آورند، ارجحیت دارند. عده ای گفتند با اجرای این سیاست ها، تقاضای صدور پروانه نوسازی کاهش پیدا می نماید، در حالی که تعداد پروانه های صادر شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است.

برای افزایش سرانه های محله8 برنامه ای دارید؟

از 8ماه پیش تملک 56پلاک فرسوده را شروع کردیم که 26پلاک تملک شده اند و 30پلاک دیگر که جزو موقوفات مفرح هستند، باید تملک شوند. پس از تملک پلاک ها پارکینگی با ظرفیت 2 تا 3طبقه ساخته و سطح روی آن به فضای سبز (روف گاردن) و راستا پیاده روی تبدیل می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 970

به "از حق شهر و شهروندان کوتاه نمی آییم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از حق شهر و شهروندان کوتاه نمی آییم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید