آیا راه چاره تنش میان واشنگتن و تهران گفتگوی دینی است؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، سفیر اسبق کشورمان در واتیکا می گوید: ما باید از طریق شخصیت های دینی مان با کسانی از آنها که تفکرات و مواضع معتدلی دارند، مصاحبهی دینی داشته باشیم و بهتر است اقلیت های دینی ما نیز در این مصاحبه مشارکت داشته باشند.

آیا راه چاره تنش میان واشنگتن و تهران گفتگوی دینی است؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دکتر محمد مسجدجامعی درباره اینکه ترامپ حتی در بحبوحۀ بحران کرونا نیز دست از زورگویی خود برنمی دارد و در حالیکه خودش به شدت درگیر این بحران عجیب و بزرگ است، عملاً گفته است که اگر ایران دست یاری به سوی او دراز کند، ایران را یاری خواهد داد، یعنی دعوت دوباره به تسلیم در قالب مذاکره. با توجه به اینکه در داخل ایران هنوز وجود دارند کسانی که به مذاکره با امریکا می اندیشند، توجه آنها باید به چه نکاتی جلب شود؟ به دلائل فراوان و متعدد اینجانب کاملاً مخالف با مذاکره با دولت فعلی امریکا بوده و هستم. آنها نه با ما بلکه کم وبیش با هیچ کشور دیگری هم مایل به مذاکره نیستند. مذاکره ای را می خواهند که خود به تنهایی برنده شوند و طرف مقابل بازنده. مذاکره هنگامی اثربخش است که طرفین اراده ای جدّی داشته باشند و بخواهند به نتیجه برسند، اگرچه این نتیجه در ابتدا چندان مشخص نباشد. مهم آن اراده جدی است که اصولاً در هیئت حاکمه آنان موجود نیست. در بهترین حالت هدف شان نیل به اهداف تبلیغاتی و پوپولیستی است و وقتی بدان رسیدند همه چیز را فراموش می کنند. البته نکات به مراتب بیشتری هم هست که از آن می گذریم.

>>> در همین رابطه بیشتر بخوانید:

برخورد ترامپ با ایران دینی است؛ما هم باید چنین کنیم

بدون شک مذاکره خود موضوعیت دارد و یک راه چاره است، اما این در صورتی است که طرفین و یا اطراف مذاکره بخواهند به نتیجه ای که محصول مصاحبه است، برسند و بدان ملتزم باشند و نه آنکه آن را وسیله ای برای قدرت نمایی و جنجال آفرینی تبلیغاتی قرار دهند. در این حالت مذاکره صرفاً به سبک شمرده شدن در صحنه داخلی و منطقه ای و بین المللی منجر می شود.

کسانی از ما که احیاناً خواهان مذاکره هستند نمی دانند که این جریان هیچ چیزی را تغییر نخواهد داد و به احتمال فراوان شرائط را بدتر و سخت تر خواهد کرد و موجب تشدید تعارض طیف های مختلف جامعه ما می شود که بسیار زیان آور است.

به طور خلاصه، معتقدم که به رغم تعصب بیش از اندازۀ گروه های اونجلیکال، ما باید از طریق شخصیت های دینی مان با کسانی از آنها که تفکرات و مواضع معتدلی دارند، مصاحبهی دینی داشته باشیم و بهتر است اقلیت های دینی ما نیز در این مصاحبه مشارکت داشته باشند. این مصاحبه می باید صرفاً در چارچوب مسائل دینی باشد و مناسب است که در مورد چگونگی فهم نص صحبت شود. مشکل بزرگ آنان دریافت نص گرایانه آنها است از کتاب مقدس. به دلیل قوّت و قدرت اصول فقه در حوزه های دینی ما، به ویژه در مورد حجیّت ظواهر و چگونگی فهم متن، ایران یکی از بهترین کشورهایی است که می تواند این مهم را انجام دهد و به احتمال زیاد اگر این مصاحبه با توجه به همه نکات و حساسیت ها صورت گیرد نتایج کوتاه مدت و بلندمدت مهمی دربرخواهد داشت. شاید برخی این سخن را نپسندند، اما این اقدام حتی در کوتاه مدت تأثیرگذار خواهد بود. خصوصاً اگر در ابتدا بدور از تبلیغات رسانه ای انجام شود.

مشروح این مصاحبه را در بالا بخوانید.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1051

به "آیا راه چاره تنش میان واشنگتن و تهران گفتگوی دینی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا راه چاره تنش میان واشنگتن و تهران گفتگوی دینی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید