شرکت های عظیم اروپایی نام ایران را از لیست تورها حذف کردند

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرگزاری آناتولی نوشت: شعار مسئولان ارشد سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی ایران جهانگردی تحریم نمی پذیرد بود. در پی تحریم های آمریکا علیه تهران و ایجاد جو رسانه ای علیه این کشور، مسئولان بر این باور بودند که اگر تحریم ها بر هر مساله ای اثر بگذارد با پتانسیلی که ایران برای جذب جهانگرد دارد، می تواند از این طریق کمبود عایدی را تا حد قابل توجهی جبران کند.

شرکت های عظیم اروپایی نام ایران را از لیست تورها حذف کردند

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

اما به گفته علی اصغر مونسان، رئیس سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و توریستی ایران پس از تحریم های آمریکا و حمله تروریستی در شهر اهواز، ورود توریستان به ایران 19 درصد کاهش یافت. از طرف دیگر در ماه های اخیر فشارهای زیادی به برگزار نمایندگان تورهای عظیم وارد می گردد که جذب توریست در ایران را با مشکل روبرو می سازد.

ایران برای غلبه بر این جو روانی و از دست ندادن توریست دست به تمهیداتی زد. به اسم مثال اتباع چین را از دریافت ویزا معاف کرد. بعلاوه از آنجا که ورود به خاک ایران اثر منفی برای دریافت ویزای آمریکا دارد، رئیس جمهور ایران دستور داد مهر ورود و خروج به ایران در پاسپورت اتباع خارجی ثبت نگردد.

دو فعال حوزه توریستی در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی به مسائل ایجاد شده در جذب توریست به ویژه توریست های اروپایی به ایران پرداخته اند.

سیمین ثقفی راهنمای توریستی با بیان اینکه در داخل ایران توریستی را عامل مبارزه با تحریم اسم می کردند، گفت: مسئولان، توریستی را عامل مبارزه با تحریم می دانستند که عایدی آن می تواند به کشور یاری کند اما حتی در ماه های اخیر شاهد هشدارهایی از سوی کشورها بودیم تا اتباعشان به ایران سفر ننمایند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همیشه این هشدارها درباره سفر به ایران داده شده است، اضافه کرد: در سال های اخیر حجم اخبار و البته وقوع ناآرامی ها در کشور بر این مساله تاثیر گذاشته است. حتی ایرانی های ساکن خارج از کشور هم دچار شک شده بودند.

این فعال حوزه توریستی به خرو تورهای ایران از فهرست فروش تورها اشاره نمود و گفت: سایت های فروش تور پس از تحریم، نام ایران را از فهرست تورهایشان خارج کردند. حتی با مسائل جابجایی پول و اینکه کردیت کارت در ایران کار نمی نماید اما باز هم سایت هایی بودند که تور ایران را می فروختند اما فشارهایی وارد شده است که فضا برای فروش تورهای ایرانی مناسب نیست. حتی سایت های معتبری همانند Trip Advisor اطلاعات مربوط به ایران را تا حد زیادی محدود نموده اند.

ثقفی با بیان اینکه تحریم نمایندگان ایران به مساله توریستی هم توجه نموده اند اضافه کرد: ما با مشکل همیشگی اخبار نامطلوب درباره ایران روبرو هستیم و در این زمینه خودمان خیلی ضعیف عمل نموده ایم. تنها تبلیغات ما از سوی توریستانی بود که وارد ایران شده بودند و در برگشت از ایران مثبت می گفتند. آنها سفیران توریستی و پیغام آوران امنیت ایران بودند. البته در حال حاضر نمی توان از تاثیر تحریم بر فرایند توریستی چشم پوشی کرد. به اسم مثال چینی ها از سفر به ایران هراس داشتند. در صورتی که دانش توریستان اروپایی نسبت به ایران خیلی بهتر است. اما وقتی نام ایران در صدر اخبار، آن هم با کلید واژه های جنگ و عدم امنیت قرار می گیرد توریست کمتری وارد کشور می گردد.

این راهنمای توریستی ایرانی ادامه داد: می توان جنبه مثبت را هم دید چرا که این اخبار نامطلوب درباره ایران، آن را به کشوری عجیب و هیجان انگیز تبدیل نموده و کسانی که اهل جستجوگری هستند ایران را انتخاب می نمایند.

علی ناطقی دیگر فعال حوزه توریستی هم به آناتولی گفت: بعد از فرمان ترامپ سختگیری ها بیشتر شد. شرکت های بین المللی مثل Booking.com تازه فعالیت درباره ایران را شروع نموده بودند اما به طور کلی سرویس ایران را حذف کردند. بعلاوه شرکت های عظیم اروپایی که خدماتی در حوزه فروش تور ایران داشتند پس از تحریم ها از فروش تور ایران دست کشیدند. در حال حاضر تنها چند شرکت کوچک به صورت ضعیف در این حوزه کار می نمایند. البته همین شرکت ها هم علاقه ای به توسعه بازار توریستی ایران ندارند و ممکن است همین سرویس های محدود موجود را هم ببندند.

ناطقی با بیان اینکه تحریم روی جذب توریست تاثیر نگذاشته است اما در حوزه آنلاین باعث حذف ایران شده است، گفت: نوع رفتار و شخصیت توریستی که ایران را انتخاب می نماید فرق دارد. به هر حال راه های مختلفی را پیدا می نماید. در حال حاضر وارد سومین سال شدیم که تورهای عظیم دیگر به ایران نمی آیند و توریست ها در قالب گروه های کوچک و یا انفرادی سفر می نمایند. طرف ایرانی هم قبول نموده پول را نقدا در ایران دریافت کند. اما فضایی که علیه ایران وجود دارد باعث شده اطلاعات منفی زیاد باشد. بیشتر از یک دهه است ما کاری ننموده ایم و بعد از ریاست جمهوری ترامپ شرایط بدتر شده است.

بر اساس این گزارش، این اظهارات در حالی از سوی این دو فعال توریستی در خبرگزاری آناتولی منتشر شده است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی ایران از افزایش قابل توجه توریست در ایران خبر می دهند به طوری که مونسان رئیس این سامان درباره جدیدترین آمار توریستان خارجی گفته است: در سال 97 اندازه حضور توریستان خارجی در کشور با رشد چشمگیر به 7.8 میلیون نفر رسید که این رقم در سال 96 برابرر 4.7 میلیون نفر بوده است. این آمار، اوج توریستی خارجی محسوب می گردد.

چمدان

منبع: گردشبان
انتشار: 26 مرداد 1400 بروزرسانی: 26 مرداد 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1875

به "شرکت های عظیم اروپایی نام ایران را از لیست تورها حذف کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های عظیم اروپایی نام ایران را از لیست تورها حذف کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید