یادگیری اصطلاحات فراکاب و پیوت و کندل چه کمکی به تریدرها در بازار بورس می کند

به گزارش مجله توسعه دهنده، رپرتاژ آگهی- تریدرها، معامله گرانی هستند که از معاملات پی در پی خود در بورس، سود می گیرند. البته این سود گرفتن به سطح دانش و مهارت هر تریدر بستگی دارد. چراکه معامله در بازارهای مالی، همیشه با ریسک همراه است. همچنین زبان هم بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت ترید است. شخصی که معامله گری در بازار بورس را انتخاب می کند، تریدر بورس نامیده می شود. چنین شخصی برای اینکه بتواند فعالیت سودمندی در بورس داشته باشد و سرمایه خود را افزایش دهد، به درک مفاهیم تحلیل نیاز دارد. به همین علت در ادامه قصد داریم تا برخی از این مفاهیم را بررسی نماییم. پس اگر شما نیز می خواهید بدانید کندل چیست، پیوت چیست، فراکاب چیست و چطور می توان آموزش بورس از صفر را آغاز کرد، با ما همراه شوید.

یادگیری اصطلاحات فراکاب و پیوت و کندل چه کمکی به تریدرها در بازار بورس می کند

چرا آموزش بورس برای تریدرهای این بازار اهمیت دارد؟

اولین مرحله از آموزش بورس برای تریدرها، آموزش تحلیل تکنیکال است. رابطه ای ترید (معامله) با تحلیل تکنیکال، مانند رابطه ماشین با موتور خود است. وقتی موتور نباشد، ماشین نمی تواند حرکت کند و عملاً هیچ کارایی نخواهد داشت. بنابراین شخصی که بخواهد به عنوان یک تریدر در بورس فعالیت کند، حتماً به آموزش تحلیل تکنیکال نیاز خواهد داشت. در غیر این صورت، فعالیت وی در بورس بی ثمر و حتی زیان ده خواهد بود. به همین علت است که آموزش بورس از صفر برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است. تحلیل تکنیکال، یک تحلیل فنی است که صرفاً با بررسی نمودارهای قیمت، می تواند امکان پیش بینی قیمت های آینده سهام را در اختیار تریدرها قرار دهد. البته لازم به ذکر است که تحلیل تکنیکال، نه تنها در بورس بلکه در دیگر بازارهای مالی نیز، اولین و مهم ترین ابزار کاری تریدرها به شمار میرود. مفاهیمی که در ادامه بررسی می کنیم، جزو اصولی از تحلیل تکنیکال برای آغاز آموزش بورس از صفر هستند!

کندل چیست؟

کندل Candle بخشی از یک نمودار قیمتی است که می تواند اطلاعات اولیه بازار را در اختیار تریدرها قرار دهد. با مشاهده انواع کندل در نمودار قیمت سهام بورس می توان به موقعیت بازار پی برد. اطلاعاتی که یک کندل می تواند به تریدر بدهد، 4 مورد زیر است:

  • بالاترین قیمت High
  • پایین ترین قیمت Low
  • قیمت آغازین Open
  • قیمت پایانی Cose

هریک از مؤلفه های فوق به صورت روزانه یا در تایم فریم هی مختلف به صورت کندل مشخص می شود. وقتی بدانیم کندل چیست، از روی آن می توانیم صعودی با نزولی بودن بازار را مشخص کنیم. پس از شکل گیری کامل کندل ها، می توان جهت بازار را حدس زد. کندل ها دارای انواع مختلفی هستند که هر نوع آن می تواند اطلاعات متفاوتی را به تریدر بدهد. کندل بیشتر به کندل شمعی ژاپنی مشهور است. از جمله انواع کندل های شمعی ژاپنی می توان موارد زیر را نام برد:

  • کندل گاو پوشش دهنده
  • کندل سه کلاغ سیاه
  • کندل سه سرباز سفید

الگوهای کندلی، دارای مدل های متنوعی هستند که تشخیص و نتیجه گیری هریک از آن ها باید در توان تریدر قرار داشته باشد. در ادامه به کعرفی مفهوم دیگری در تحلیل تکنیکال می پردازیم که اگر بدانیک کندل چیست، باید از ماهیت آن نیز آگاهی داشته باشیم.

پیوت چیست؟

پیوت Pivot را می توان به معنای نقاط بازگشت قیمت در نظر گرفت. در واقع شناخت نقاط پیوت در تحلیل تکنیکال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که اگر تحلیل گران در تشخیص این نقاط دچار اشتباه شوند، ممکن است جبران های زیان ناپذیری را در راستا معاملات خود متحمل شوند. به بیان ساده تر، اینکه پیوت چیست، پیوت ها دقیقاً نقاطی هستند که نمودار قیمت در آن نقاط، تغییر جهت می دهد. یعنی اگر فرایند صعودی باشد، به یکباره نزولی شده و اگر ورند نزولی باشد، به یکباره صعودی می شود. نقاط پیوت به تعداد بسیار زیاد در انواع نمودار قیمتی دیده می شود. اما مسئله این است که تریدر به موقع این نقاط را در فرایند فعلی یک نمودار قیمت تشحیص دهد. پس از اینکه فهمیدیم پیوت چیست، حالا باید با انواع آشنا شویم. پیوت ها دارای دو نوع عمده زیر هستند:

  • پیوت ماژور:

ماژور در لغت به معنای بزرگ است. بنابراین اگر بخواهیم بدانیم ماژور پیوت چیست، باید به یک تغییر بزرگ توجه داشته باشیم. پیوت های ماژور نشان دهنده بازگشت های عمیق بازار هستند. این نقاط در انتهای فرایندها شکل می گیرند و نتایج قوی می توان برای تحلیل از آن ها بدست آورد.

  • پیوت مینور:

مینور در لغت به معنای کوچک است و در مقابل پیوت های ماژور جای می گیرد. مینورها نشان دهنده اصلاحات و نوسانات کوچک در بازار هستند و نمی توانند مانند پیوت های ماژور، نتایج و بازگشت های عمیق قیمتی را در پی داشته باشند.

هر تریدر باید دقیقاً بداند که پیوت چیست و انواع آن را روی نمودار قیمت تشخیص دهد. به همین علت، شناسایی نقاط پیوت جزو اصول اساسی تحلیل تکنیکال در آموزش بورس از صفر است. در ادامه باز هم با یکی دیگر از مفاهیم مهم در تحلیل تکنیکال آشنا خواهیم شد.

فراکاب چیست؟

پی بردن به اینکه فراکاب چیست، به بررسی یک سری از مفاهیم دیگر در بورس وابسته است. در واقع، قبل از این که بدانیم فراکاب چیست، باید به بازارهای مختلف بورس تهران توجه داشته باشیم. به صورت کلی چهار بازار بزرگ زیر در بوس تهران قرار دارند:

  • بازار بورس اوراق بهادار
  • بازار فرابورس
  • بازار بورس انرژی
  • بازار بورس کالا

حالا با در نظر گرفتن مجموعه چهار بازار فوق می توانیم متوجه شویم که فراکاب چیست. فراکاب در حقیقت ترکیب از سرواژگان فرا اشاره به بازار فرابورس، کا اشاره به بورس کالا و انرژی و ب اشاره به بورس اوراق بهادار و مفهوم بورس در میان عامه مردم ایجاد شده است. بنابراین وقتی نام فراکاب می آید، باید بدانیم که منظور از آن، ترکیبی از کلیه بازارهای بورس تهران است. اما مفهوم مهم تر، کارمزد هریک از معاملات بازارهای فوق در بورس است که بیشتر می توان مفهوم فراکاب را روشن سازد!

اصطلاحات کندل و پیوت و فراکاب چه کمکی به تریدرها در بازار بورس می کند؟

همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم، یکی از اساسی ترین ابزارهای تحلیل در بازارهای مالی مانند بازار بورس تهران، تسلط به اصول تحلیل تکنیکال است. سه مفهومی که تا به اینجا به معرفی اجمالی آن ها پرداختیم، جزو اصول مهم تحلیل تکنیکال هستند که هر تریدر باید از مفهوم و شیوه تشحیص آن ها روی نمودارهای قیمت و در بین اصطلاحات بوس آگاهی داشته باشد. اینکه یک تریدر دقیقاً بداند که کندل چیست، پیوت چیست، فراکاب چیست و چه کاربردی دارد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پی بردن به شیوه کاربری این مفاهیم در بازار بورس به ارتقا دانش مالی و معاملات عملی تریدرها بستگی دارد. بنابراین تعاریف عنوان شده، صرفاً جنبه معرفی این مفاهیم را دارد. اگر شخصی بخواهد بر این مفاهیم تسلط پیدا کند و از آن ها در جهت معامله در بورس بهره بگیرد، باید تحت آموزش بورس از صفر قرار بگیرد!

چطور می توان برای آموزش بورس اقدام کرد؟

برای آغاز آموزش بورس، ابتدا باید به یک منبع آموزشی غنی و به روز دسترسی داشته باشید. آن گاه مرحله به مرحله با آموزش های آن منبع به پیش رفته و قدم به قدم، سطح دانش مالی خود را ارتقا دهید. آن گاه با اجرای مراحل عملی هر آموزش در بازار بورس، با شیوه صحیح استفاده از هر اصل و تکنیک آن نیز آشنا خواهید شد. معمولاً منابع غنی آموزش معامله در بازارهای مالی به زبان انگلیسی هستند و بیشتر کاربران ایرانی نمی توانند از ان ها استفاده نمایند. بنابراین باید در پی منابع مفید فارسی باشید. اگر پیدا کردن یک منبع آموزشی غنی برای شما نیز تبدیل به اولویت شده است، در ادامه به شما خواهیم گفت که باید در این زمینه چکار کنید و به کدام وبسایت آموزشی مراجعه نمایید.

آموزش بورس از صفر با دلفین وست

وبسایت آموزشی دلفین وست یک بستر غنی آموزشی در زمینه بازارهای مالی است که می توانید آموزش بورس از صفر خود را با آن آغاز کنید. دلفین وست یک منبع فارسی است که می توان بهترین و به روزترین اطلاعات در زمینه ترید در بازارهای بورس، فارکس، کریپتو، طلا و …. را دریافت کرد. کارشناسان دلفین وست خود دارای سابقه درخشانی در زمینه مالی هستند و جزو تریدرهای برتر ایرانی محسوب می شوند. بنابراین با اطمینان می توان آموزش بورس از صفر را با دلفین وست آغاز کرد. برای راهنمایی بیشتر می توانید پس از مراجعه به وبسایت دلفین وست، به سراغ دوره رایگان آموزش بورس به زبان ساده آن بروید. این دوره مخصوص افراد مبتدی طراحی شده و می تواند مقدمه ایده آلی برای آغاز معامله گری شما در بورس باشد. این دوره همچنین دارای سرفصل های ارزشمندی از آموزش تحلیل تکنیکال است تا اولین ابزار تحلیل را به دست کاربران و دانشجویان خود بدهد.

آموزش مفاهیم بورسی مرحله به مرحله کاربردی ترین راه برای رسیدن به سود بیشتر

تحلیل تکنیکال، یک تحلیل همه جانبه است که در تمام بازارهای مالی داخلی و خارجی کاربرد دارد. به همین علت مفاهیم اولیه این نوع تحلیل در آموزش بورس از صفر مورد توجه قرار می گیرد. در این مطلب متوجه شدیم که مفهوم کندل چیست، پیوت چیست و همچنین مفهوم فراکاب چیست و چه کاربردی دارد. با آموزش تحلیل تکنیکال، شیوه استفاده از این مفاهیم را نیز یاد خواهید گرفت. گفتیم که وب سایت آموزشی دلفین وست یک بستر فارسی و به روز برای آغاز تریدر شدن است. دوره آموزش بورس به زبان ساده این وب سایت می تواند آغاز ایده آلی را برای شما رقم بزند. شرکت در این دوره کاملاً رایگان است. با طی کردن آن می توانید به آموزش های حرفه ای تر دلفین وست هم دسترسی داشته باشید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2129

به "یادگیری اصطلاحات فراکاب و پیوت و کندل چه کمکی به تریدرها در بازار بورس می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادگیری اصطلاحات فراکاب و پیوت و کندل چه کمکی به تریدرها در بازار بورس می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید