پل های جامانده در اراک و حاشیه های تمام نشدنی، مسئولینی که پاسخگو نیستند

اراک 4 تقاطع غیر همسطح دارد که با وجود گذشتن 5 سال از آغاز پروژه ها هنوز با اما و اگر هایی روبرو است.

پل های جامانده در اراک و حاشیه های تمام نشدنی، مسئولینی که پاسخگو نیستند

به گزارش خبرنگار از ، طولانی شدن پروژه های عمرانی شهرداری های کشور بحث تازه ای نیست و شاید در تمام کشور با این مشکل روبرو هستیم و می توان با یک جستجوی ساده به این قضیه رسید که شهر هایی مانند تهران، زنجان و اصفهان نیز با همچین معضلی روبرو هستند. اراک نیز یکی دیگر از کلانشهر هایی است که با توجه به رشد جمعیت و افزایش تعداد خودرو ها و همچنین حساسیت سهولت شهروندان در رفت و آمد و سبک تر شدن بار ترافیکی در مناطق پر تردد، اقدام به احداث 4 تقاطع غیر هم سطح در مناطق پر رفت و آمد،کرده است. اما متاسفانه این 4 پروژه تقاطع های غیرهمسطح که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیاء است دچار مشکل و حاشیه ساز شده است.

اخبار های ضد و نقیض برای افتتاح پروژه ها

اوایل بهمن ماه سال 97 بود که جواد فلاح مدیرعامل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت:پیشرفت فیزیکی تقاطع غیر هم سطح شریعتی 93 درصد و تقاطع غیرهم سطح ورزش نیز پیشرفتی 97 درصدی داشته است.

فلاح اضافه کرد: وجود مسائل اقتصادی بسیار بر سر راه این پروژه دلیل اصلی به تعویق افتادن افتتاح پروژه تقاطع غیرهم سطح شریعتی و ورزش است که از دوره چهارم شورای اسلامی شهر (پل علم الهدی سال 93-پل شریعتی 94) هنوز افتتاح نشده است.

وی با اشاره به اقدامات اجرا شده برای رفع مسائل گفت: یکی از مسائلی که شهردار سابق آن را حل کرد بحث معارضین بود، اما مقرر شد شهرداری 52 واحد از شهرک خودرو به مبلغ 120 میلیارد ریال را به جای طلب به قرارگاه اعطا کند که هنوز هیچگونه اتفاقی رخ نداده است.

اما کاوه فلک الافلاک رییس دوره پنجم شورای اسلامی شهر اراک در همان جلسه از بهره برداری این دو پروژه تا پایان سال 97 خبر داد و گفت: تاخیر در تحویل دو پروژه غیرهم سطح شریعتی و ورزش باعث هدر رفت بیت المال شده و موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده است.

پیمان رشیدی، رئیس کمیسیون نظارت شورای اسلامی اراک نیز در همان ابتدای بهمن ماه و پس از به تعویق افتادن پروژه های پل شریعتی و ورزش گفت: پیمانکار و مجری طرح باید بدون فوت وقت ترتیبی اتخاذ کنند که هر چه سریعتر کار به پایان برسد تا سال آینده این معضل از روی دوش اراک برداشته شود.

کاوه فلک الافلاک مجددا در روز معارفه شهردار جدید اراک پشت تریبون حاضر شد و در مورد پروژه های نیمه کاره تقاطع غیرهم سطح این مژده را داد که دو پروژه شریعتی و ورزش تا 15 اردیبهشت به شهرداری تحویل داده خواهد شد و شهرداری نیز با آسفالت کردن و انجام روشنایی این دو پل تا آخر اردیبهشت به طور کامل پروژه ها را آماده بهره برداری شهروندان اراکی خواهند کرد.

زمان بندی های چند گانه

اما این انتهای اخبار نبود و تنها چند روز بعد در تاریخ 3 اردیبهشت ماه سال 98 آقای شفیعی شهردار جدید اراک گفت دو تقاطع غیر همسطح میدان ورزش و میدان شریعتی تا آخر خرداد ماه به بهره برداری می رسند.

نوازنی مدیرکل دفتر فنی استانداری در 24 اردیبهشت ماه بود که همراه با اعضای شورای فنی استان مرکزی از پروژه های عمرانی شهر دیدن کرد و گفت: طبق زمان بندی اجرا شده، تقاطع غیر همسطح خیابان علم الهدی و میدان ورزش در هفته دولت و پروژه میدان شریعتی تا سوم خرداد ماه به بهره برداری می رسند.

پل هایی که به مسائل مردم اضافه کرد

اما طولانی شدن پروژه های مهم و شریانی شهر باعث فلج شدن شهر شده که از این رو با عده ای از شهروندان اراکی مصاحبه کردم.

یک دانشجوی دانشگاه اراک می گفت که نمی داند این پروژه چند سال است که پیشرفتی نداشته و همیشه شاهد تصادف در نزدیکی میدان شریعتی بوده است.

مغازه داری می گفت مدت طولانی جلوی مغازه مرا بستند و باعث شد چند ماه به سختی حتی کرایه مغازه ام را بدهم.

مغازه دار دیگری نیز اظهار کرد که غروب ها ترافیک، صدای بوق ماشین ها و آلودگی آنها کار را برایشان سخت کرده است.

پیرمردی در محله بهاران از گرد و خاک ابزار نارضایتی کرد و گفت برایش جالب است که وقتی به تازگی یک طرف از پل باز شده چه طور بعد از گذشت تنها چند ماه نشست کرده و باز هم راه را بسته است.

این موارد تنها بخشی از درد و دل های شهروندان اراکی از طولانی شدن تقاطع های غیرهمسطح بود. با این اوصاف به سراغ دکتر داستان عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک رفتم تا نظر کارشناسی وی را در این خصوص جویا شوم.

نیاز به مطالعه؛ تنها پاسخ کارشناس

محمد علی داستان عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک در مورد مولفه های استاندارد برای تقاطع های غیر همسطح در مصاحبه با خبرنگار از ؛گفت:استاندارد در هر اقلیم متفاوت و نیازمند مطالعه است که در این مطالعات موارد همچون خاک پل مورد بررسی قرار می گیرد و اگر خاک پروژه به دقت مورد مطالعه قرار نگیرد با مسئله ای مانند نشست پل روبرو می شویم این در حالی است که مطالعه خاک هزینه زیادی را نیز ندارد.

وی اضافه کرد: بدنه پل نیز جزو دیگر استاندارد هایی است که باید به آن توجه ویژه کرد به طور مثال اگر فولادی است اتصالات به درستی اجرا شده باشد. از دیگر استاندارد های لازم بحث بهره برداری است که در آن باید جمع آوری آب های روی سطح پل را مورد بررسی قرار دهیم و اگر آب روی پل ها جمع شود کارایی که پل برای رفع ترافیک می توانست داشته باشد را دیگر ندارد.

عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه اراک اظهار کرد:ایمنی نیز معقوله بسیار مهم است و اگر از نظر عرض، پل دارای استاندارد لازم نباشد می تواند مسائل فراوانی را ایجاد کند. نحوه نگهداری، آخرین مولفه ای است که در صورت اجرایی نشدن آن می تواند عمر مفید پروژه ها را پایین بیاورد.

وی بیان نمود:برای مقاوم سازی، بهترین کار این است که قبل و در حین اجرای پروژه؛ نظارت عالیه تعریف کنیم که متشکل از مراکز پژوهشی دانشگاه ها در جهت نظارت و مطالعه است.

داستان گفت:برای نظر دادن در مورد تمام مسائل تقاطع های غیرهمسطح در سطح اراک، اعم از زمانبر شدن پروژه ها، غیراستاندارد بودن آنها باید مطالعات لازم صورت گیرد و مسئولین پاسخگو باشند چرا که اطلاعات کافی را دارند. اما از نظر اقتصادی و اجتماعی؛ زمانبر شدن پروژه های عمرانی، شهر را دچار معضلاتی می کند و باید بنا به محدودیت های موجود اعم از محدودیت های منابع اقتصادی، پروژه ها را براساس اهمیت اولویت بندی کرد.

بلاتکلیفی پل ها

با مدیر روابط عمومی شهرداری قرار ملاقات گذاشتم و در این دیدار مقرر شد تا با آقای خسروی مسئول عمران شهرداری کلانشهر اراک مصاحبه ای داشته باشم. طی تماسی در تاریخ 25 فروردین ماه با آقای خسروی، قرار مصاحبه ی ای در تاریخ 27 فرودرین ماه گذاشتم که البته قرار شد قبل از حضور در شهرداری مجددا با وی تماس بگیرم.

علی رغم پیگیری های مکرری که هم با روابط عمومی و هم با دفتر خسروی صورت گرفت متاسفانه پیروز نشدم که با مسئولین مصاحبه ای در این رابطه داشته باشم.

گزارش از امیر بیاتی

ی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: بروزرسانی: 5 مرداد 1398 شناسه مطلب: 332

به "پل های جامانده در اراک و حاشیه های تمام نشدنی، مسئولینی که پاسخگو نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل های جامانده در اراک و حاشیه های تمام نشدنی، مسئولینی که پاسخگو نیستند"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید