واکسن کوو ایران برکت ایمن و بی خطر است و کرونای جهش یافته انگلیسی را خنثی می نماید

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرگزاری خبرنگاران- مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج مراحل اجرا شده کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا به نام کوو ایران برکت نشان می دهد که این واکسن ایمن و بی خطر است.

واکسن کوو ایران برکت ایمن و بی خطر است و کرونای جهش یافته انگلیسی را خنثی می نماید

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دکتر حامد حسینی اضافه کرد: در شرایط آزمایشگاهی، ایمنی زایی این واکسن به اثبات رسیده و در مرحله سوم کارآزمایی بالینی به طور دقیق تعیین می گردد که این واکسن چه مقدار اثربخش است.

وی ادامه داد: هرچند نتایج مرحله دوم تست انسانی، حدود این موضوعات را تعیین می نماید، اما در فاز سوم درصد اثربخشی واکسن به طور دقیق تعیین می گردد.

آقای حسینی بیان داشت: دُز 5 میکروگرم در مطالعات قبل از فاز سوم با اندازه گیری های آزمایشگاهی سطح پادتن، بهترین پاسخ ایمنی را در داوطلبان ایجاد نموده است به همین دلیل از این دُز در مرحله سوم کارازمایی بالینی این واکسن استفاده می گردد.

واکسن ایران برکت، ویروس کرونای انگلیسی را خنثی می نماید

وی ادامه داد: نتایج آنالیز های آزمایشگاهی نشان می دهد که واکسن کوو ایران برکت قادر است ویروس کرونای جهش یافته موسوم به جهش (واریانت) انگلیسی را خنثی کند.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در محیط آزمایشگاهی ویروس کرونا جهش یافته موسوم به انگلیسی، کشت داده شد و پادتن افرادی که این واکسن را دریافت کردند در مجاورت این ویروس نهاده شد، خنثی سازی ویروس تایید شد. در این آنالیز تأثیر واکسن به وسیله تست خنثی سازی سرم داوطلبان مشاهده شده است.

آقای حسینی ادامه داد: جهش های دیگر ویروس کرونا مانند آفریقایی، بزریلی و هندی اگر برای مطالعه در اختیار ما قرار گیرد با همین روش می توانیم آنالیز را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: بعضی فراوری نمایندگان واکسن کرونا گفتند که واکسن آن ها می تواند جهش های انگلیسی، برزیلی و افریقایی را خنثی کند، اما مثلا در جهش های بزریلی و افریقایی، قدرت اثر واکسن کمتر شده است.

بیش از 6 هزار داوطلب مرحله سوم کارآزمایی بالینی، واکسن نما دریافت می نمایند

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین گفت: از جمعیت 20 هزار نفری که وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی می شوند بیش از 6 هزار داوطلب واکسن نما و بقیه هم واکسن فعال را دریافت می نمایند.

آقای حسینی ادامه داد: حدود دو سوم داوطلبان کارآزمایی بالینی، واکسن کوو ایران برکت را دریافت می نمایند و به بقیه هم بصورت تصادفی واکسن نما تزریق می گردد، به عبارتی همه داوطلبان حتما واکسن نمی زنند و بعد خاتمه مراحل آزمایش انسانی به افراد اطلاع داده می گردد که آیا واکسن یا واکسن نما را دریافت کردند

وی، گروه سنی مرحله سوم تست انسانی واکسن ایران برکت را بین 18 تا 75 سال گفت و اضافه کرد: این مرحله از روز پنجم اردیبهشت در تهران و کرج شروع شده و به تدریج در چهار شهر دیگر شروع می گردد.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: تمام داوطلبان مرحله دوم تست انسانی وارد طرح مطالعاتی شدند به عبارتی همه 280 داوطلب این مرحله، دُز اول واکسن را دریافت کردند و به یک سوم این افراد دُز دوم تزریق شده و بقیه هم 2 تا 3 هفته دیگر تزریق دوم خود را تزریق می نمایند.

آقای حسینی ادامه داد: گروه سنی داوطلبان در مرحله دوم مطالعه، 18 تا 75 سال بود که 200 داوطلب کمتر از 50 سال و بقیه داوطلبان هم بالای 50 سال بودند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1759

به "واکسن کوو ایران برکت ایمن و بی خطر است و کرونای جهش یافته انگلیسی را خنثی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کوو ایران برکت ایمن و بی خطر است و کرونای جهش یافته انگلیسی را خنثی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید