نگاهی به پروژه خواهرخواندگی شهر های ایرانی، چگونه می توان از ظرفیت شبکه های شهری بهره برد؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، پروژه خواهرخواندگی شهرها خوب است؛ اما استفاده بهتر از ظرفیت های آن نیازمند به کارگیری روش مناسب مدیریتی است.

نگاهی به پروژه خواهرخواندگی شهر های ایرانی، چگونه می توان از ظرفیت شبکه های شهری بهره برد؟

فاطمه قدیمی رحمه متخصص برندسازی یا دیپلماسی شهری و مدرس دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار ، در خصوص پیشرفت پروژه خواهرخواندگی شهرهای ایرانی خاطرنشان کرد: در حوزه خواهرخواندگی شهرها تا یک سال قبل برنامه مشخص و مدونی برای ایران وجود نداشت و در واقع هر شهری به فراخور شرایط خواهرخواندگی که شامل اشتراکات جغرافیایی، فرهنگی و ارتباطی بود، نسبت به انتخاب شهرهای خواهرخوانده از کشورهای دیگر اقدام می کرد. پروتکل خواهرخواندگی هم ایجاب می کند که اگر شهری در یک کشور با یک شهر از کشور دیگر خواهرخوانده شود، شهرهای دیگر نمی توانند خواهرخوانده شوند و می بایست از نتایج آن خواهرخواندگی در قالب تفاهم نامه استفاده کنند.

او افزود: سال گذشته در وزارت کشور کارگروهی برای پرونده شهرهای خواهرخوانده در ایران تشکیل شد. شناسنامه شهرهای خواهرخوانده دریافت شد و شهر رشت نیز از این موضوع مستثنی نبود. تا جایی که با چهار شهر شرایط خواهرخواندگی را پیش برده بود و تفاهم نامه امضا شده بود؛ اما آنها به صورت حاکمیتی در وزارت کشور به ثبت نرسیده بودند.

این متخصص دیپلماسی شهری و مدرس دانشگاه اظهار کرد: پیشنهادی که بعد از ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراکی مطرح شد، خواهرخوانده شدن به صورت شبکه ای بود.در واقع ما پیشنهاد دادیم با شهرهایی که دارای شرایط مشابه در حوزه خوراک شناسی هستند یا در شبکه شهرهای خلاق قرار گرفته اند، خواهرخوانده شود و برنامه مدونی برای آن تدوین شد؛ اما با توجه به تغییر مکرر مدیریت ها منتظر هستیم ببینیم، چه تصمیمی گرفته می شود و دوستان اجرایی ما چه می کنند. موضوع این است که تأثیرات مثبت خواهرخواندگی هم افزایی استفاده از تکنولوژی، ارتباطات و توسعه فرهنگی مابین شهرهاست. من امیدوار هستم با دستورالعمل مدونی که در وزارت کشور در این خصوص تدوین می شود، بتوانیم راستا بهتری را پیش بگیریم.

علیرضا رجایی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران هم در گفت وگو با خبرنگار ، خاطرنشان کرد: تا امروز در خصوص طرح خواهرخواندگی و شهر های دو قلو حدود 140 قرارداد بین شهر های ایران منعقد شده است؛ اما به لحاظ رفتاری و عملی مجموعه های کشور از این بستر استفاده نکردند. اگر وارد مبحث خواهرخواندگی شهر ها شویم، متوجه می شویم که سرفصل های زیادی برای بهره برداری وجود دارد. تعریف فعلی از حالت دوجانبه بودن درآمده و به شبکه های شهری تبدیل شده است و وقتی وارد این شبکه ها می شویم، می توانیم از ظرفیت های همه کشور هایی که به نوعی وارد شبکه شده اند، بهره برداری کنیم. ظرفیت شبکه های شهری در دنیا شکل گرفته است و این ظرفیت نقش توان افزایی دارد و تعامل بین ملل در قالب آن تعریف شده است. پس بحث دیپلماسی شهری می تواند به مطالبات کشور کمک کند، اما ایران خیلی جدی از این ظرفیت ها بهره برداری نکرده است.

او گفت: تعدد نظرات زیاد است و گروهی از افراد می گویند رسیدگی به نحوه بهره برداری کشورمان از ظرفیت های شبکه های شهری یک کار حاکمیتی است، اما در عمل شهرداری ها و مجموعه های بین حکومتی عهده دار مقوله بالفعل شدن و مدیریتی کار هستند، ولی بخش حاکمیتی هنوز باور نکرده است که ظرفیتی که پس از ورود به شبکه های شهری ایجاد می شود باید توسط مجموعه های غیرحاکمیتی مدیریت شود، زیرا شکل شهرداری ها و شهروندی غیرحاکمیتی است. البته در زمان انعقاد قرارداد ها، حکومت به لحاظ خطوط تعریف شده ای که دارد در خصوص باید ها و نباید ها اظهارنظر می کند، اما پس از انعقاد قرارداد ها بخش غیر حاکمیتی در راستای بالفعل کردن و استفاده از ظرفیت ها حرکت می کند. امروز خوشبختانه دستگاه هایی چون سازمان ملی یونسکو، دیپلماسی عمومی وزارت خارجه و مجموعه شهرداری ها و دبیرخانه ها خیلی جدی پای کار آمدند، اما موضوع استانداردسازی می شود و ما کار را در قالبی تعریف می کنیم که به قاعده از ظرفیت های عضویت در شبکه های شهری استفاده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 761

به "نگاهی به پروژه خواهرخواندگی شهر های ایرانی، چگونه می توان از ظرفیت شبکه های شهری بهره برد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به پروژه خواهرخواندگی شهر های ایرانی، چگونه می توان از ظرفیت شبکه های شهری بهره برد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید