مسائل گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرنگاران/کردستان رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان مسائل گفتاری را عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی عنوان نمود.

مسائل گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است

خلیل رنجبر در گفت وگو با خبرنگاران ضمن تبریک فرارسیدن اول اردیبهشت ماه روز ملی گفتاردرمانی،اظهار کرد: دانش آموزان با احتیاج ویژه دارای آسیب شنوایی، کم توان ذهنی، فلج مغزی، چند معلولیتی و دارای اختلالات یادگیری نسبت به سایر گروه ها احتیاجمند مداخلات بیشتری در حوزه اختلالات گفتاری می باشند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان عنوان نمود: حدود 1380 دانش آموز با احتیاج ویژه در 88 مدرسه و مرکز مستقل و ضمیمه شهری و روستایی ویژه، بیش از400 دانش آموز دارای آسیب بینایی، شنوایی خفیف تا شدید و معلول جسمی حرکتی در پایه های مختلف تحصیلی مدارس عادی با رویکرد تلفیقی فراگیر، 1500 دانش آموز دارای اختلالات یادگیری- رفتاری در پایه های اول تا سوم مدارس عادی دوره ابتدایی احتیاج به تمهیدات توانبخشی در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان دارند.

رنجبر با بیان اینکه بچه هایی که از اختلالات گفتار و زبان رنج می برند گفتار و کلمات را نمی توانند روان ادا نمایند و انتقال پیغام به دیگران برای آنان سخت است،اضافه نمود: گفتار درمانی روشی درمانی است که گفتار کودک و توانایی او را در درک و استفاده از زبان حتی در ارتباط غیر کلامی بهبود می بخشد و با تشخیص و درمان زود هنگام از دوران کودکی می توان به برطرف کامل اغلب اختلالات گفتار و زبان یاری کرد.

وی تاکید نمود: حدود 12 درصد از جمعیت کشور به گفتار درمانی و مداخلات گفتاری نیار دارند و با افزایش سن جامعه و بروز اختلالات اکتسابی مثل تصادفات، سکته مغزی، آلزایمر، پارکینسون، ام اس و از طرفی افزایش نرخ اختلالات رشدی مثل اتیسم گفتار درمانی یا همان آسیب شناسی گفتار جزو ملزومات اساسی در حوزه سلامت به شمار می رود.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: عدم اطلاع رسانی به موقع و دقیق از سوی خانواده به مدارس موجب پنهان ماندن این اختلال در کودک و به مخاطره افتادن روابط فردی و اجتماعی کودک می گردد.

وی در خاتمه یادآور شد: اولیا با اطلاع رسانی به موقع به معلمان و مدیران مدارس نقش بسزایی در کاهش و برطرف این اختلال در کودک ایفا می نمایند، چنانچه این اختلال در زمان مناسب شناسایی و پیشگیری نگردد، علاوه برایجاد مسائل درسی، تحصیلی و ارتباطی درمدرسه صندلی شغلی، اجتماعی و مهارتی آنان در آینده نیز دچار مشکل و خسارت جبران ناپذیری می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1064

به "مسائل گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید