مسیریابی حمل و نقل عمومی با اپلیکیشن ممکن شد

به گزارش مجله توسعه دهنده، به گزارش خبرنگاران، حسام میرآرمندهی موسس نقشه و مسیریاب بومی بلد امروز در نشست خبری از توسعه این اپلیکیشن با هدف کاهش ترافیک در کلانشهرها و افزایش رفاه عمومی اطلاع داد.

مسیریابی حمل و نقل عمومی با اپلیکیشن ممکن شد

وی با بیان اینکه در این اپلیکیشن بومی امکان دریافت اطلاعات و عکس از نقاط پرمراجعه روی نقشه ممکن شده است، اضافه نمود: در نقشه بلد امکان مشارکت افراد در اطلاع رسانی مکان ها و نیز استفاده از نقشه آفلاین در صورت عدم پوشش اینترنت فراهم شده است.

میرآرمندهی به امکانات این اپلیکیشن بومی در اضافه نمودن مناطق پرخطر در شرایط بحران اشاره نمود و گفت: برای مثال فروردین سال جاری با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اضافه نمودن مناطق پرخطر تهران در زمینه سیل اطلاع رسانی های مناسبی روی نقشه بلد ارائه شد.

وی گفت: امکان استفاده از دستیار صوتی نیز روی این اپلیکیشن بومی فراهم شده و به زودی این دستیار صوتی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی فعالیت خواهد نمود که با توجه به صدایی که از کامپیوتر فراوری می گردد، دقت راستایابی صوتی را بالا می برد. در همین حال ویژگی تغییر زبان در این اپلیکیشن فراهم شده است و بلد زبانهای ترکی، عربی و کردی (به زودی) را نیز پوشش می دهد.

میرآرمندهی جمع آوری اطلاعات با خودروهای تصویربرداری و استخراج داده های محلی با یادگیری ماشین از جمله استخراج تابلوهای هدایت و رانندگی و مغازه ها با هوش مصنوعی را از جمله امکانات این اپلیکیشن عنوان نمود و در خصوص ماموریت های آینده اپلیکیشن بلد نیز گفت: بهینه سازی فرآیند پیدا کردن و رفت و آمد و تعامل با مکان های فیزیکی در کنار اضافه نمودن تصاویر ماهواره ای با تعامل با شرکت های خارجی و نیز جمع آوری تصاویر هوایی با پرواز های پهپاد و نیز تصاویر سه بعدی و اطلاع رسانی از جهت های جغرافیایی روی نقشه از جمله امکاناتی است که به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد.

وی گفت: با همکاری با سازمان های مختلف از جمله هدایت و رانندگی، با استفاده از نقشه می توان دقت ترافیک را بالا برد و منابع ترافیکی را به وسیله هوش مصنوعی افزایش داد. به بیان دیگر به وسیله این فناوری، در آینده می توان به افزایش کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ و کلان شهرها یاری کرد.

میرآرمندهی با بیان اینکه وضعیت حمل و نقل تهران در جایگاهی پایینی در میان کشورهای دنیا واقع شده است و دوربین های کنترل ترافیک ما تنها نام هوشمند را یدک کشیده و از هوش ابتدایی بهره می برند، اضافه نمود: اما در کشوری مانند چین با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و نقشه های راستایاب پیروز به افزایش کیفیت حمل و نقل شده اند. به این معنی که هوش مصنوعی می تواند بدون احتیاج به عریض کردن خیابانها و پل زدن روی اتوبانها به کاهش ترافیک و افزایش کیفیت حمل و نقل یاری کند.

وی با اشاره به اینکه نقاط پرمراجعه در این راستاباب بلد چهار برابر گوگل مپ در ایران است و این نقشه بومی بیش از 150 میلیون راستا مختلف را پیشنهاد می دهد تاکید نمود: با کنترل هوشمند دوربین های هدایت رانندگی و راستایابی ترکیبی اینترنتی بلد می توان بدون احداث اتوبان یا خیابان جدید، کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد.

میرآرمندهی گفت: با سازمان راهداری نیز وارد مذاکره شده ایم تا با استفاده از اطلاعات 1400 دوربین جاده ای، ارائه اطلاعات به کاربران را بهبود دهیم.

وی در خصوص توسعه نسخه IOS این اپلیکیشن نیز گفت: فعلا تمرکز خود را روی اندروید داریم و کوشش می کنیم راه پایداری برای سرویس IOS نیز پیدا کنیم اما به زودی نسخه وب این اپلیکیشن راه اندازی می گردد.

راستایابی ترکیبی حمل و نقل عمومی با اپلیکیشن

در این نشست محمد رازقی مدیر محصول سرویس حمل و نقل عمومی در نقشه و راستایاب بلد نیز گفت: در تهران حداقل 40 درصد سفرهای روزانه با استفاده از حمل و نقل عمومی انجام می گردد و این رقم طبق سند توسعه شهری به 75 درصد برسد. اما شواهد نشان می دهد که به دلیل عدم کیفیت حمل و نقل عمومی در سال های اخیر، این عدد تغییر چندانی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تهران دارای 7 مترو، 547 خط اتوبوس و 1288 خط تاکسی است، گفت: خطوط اتوبوس 5300 کیلومتر و خطوط تاکسی مسافت 12 هزار کیلومتر را در طول روز طی می نمایند. این امر نشان می دهد با استفاده از تاکسی و اتوبوس می تواند راستایابی مناسبی برای حمل و نقل عمومی داشت. اما به دلیل مسائل زیرساختی سیستم حمل و نقل و عدم برنامه ریزی مناسب برای راستابهینه، مردم کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند.

رازقی گفت: نقشه و راستایاب بومی بلد امکان راستایابی حمل و نقل عمومی به صورت مرحله به مرحله را برای کاربران فراهم نموده است که این سرویس برای مهرماه سال جاری و بازگشایی مدارس می تواند به یاری کاهش معضل ترافیک بیاید.

به گفته وی، سرویس راستایابی ترکیبی بلد، راستا بهینه را به کاربران پیشنهاد خواهد داد. این راستایابی ترکیبی از پیشنهادات استفاده از تاکسی، مترو و اتوبوس برای حمل و نقل عمومی است که با توجه به مشخص هزینه، زمان سفر، مقدار پیاده روی و تعداد تعویض وسیله نقلیه، بهینه سازی سازی سفر را برای کاربر ممکن می نماید.

وی گفت: این سرویس کاملترین پشتیبانی از سیستم حمل و نقل عمومی است که همانطور که در راستا یابی خودرو روی نقشه، امکان ارائه اطلاعات راستا به صورت مرحله به مرحله برای کاربر فراهم است. در حمل و نقل عمومی نیز کاربر می تواند از این امکان استفاده کند.

مدیر محصول نقشه فارسی حمل و نقل عمومی تاکید نمود: تا پیش از این سرویسی مانند گوگل مپس تنها نشان دهنده راستا به کاربر بود اما با ایجاد راستایابها، امکان استفاده از راستایابی مرحله به مرحله برای کاربر روی نقشه اضافه شد. هم اکنون نیز نقشه بلد این امکان را فراهم نموده که راستایابی به صورت مرحله به مرحله در حمل و نقل عمومی صورت گیرد. به این ترتیب کاربران می توانند برای رسیدن به مقصد از اطلاعات پیشنهادی نقشه برای راستاهای تاکسی، مترو و اتوبوس به صورت ترکیبی استفاده نمایند.

وی امکان جمع سپاری سرویس را نیز از دیگر قابلیت های بلد عنوان نمود و گفت: قرار است وسایل حمل و نقل جدیدی مانند تاکسی های گردشی یا دوچرخه های اشتراکی هم به این نرم افزار اضافه گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 488

به "مسیریابی حمل و نقل عمومی با اپلیکیشن ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسیریابی حمل و نقل عمومی با اپلیکیشن ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید