لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده های قضایی

به گزارش مجله توسعه دهنده، مرجع تقلید شیعیان با ابراز خرسندی از تحولات ایجاد شده اخیر در دستگاه قضا بر لزوم تسریع رسیدگی به پرونده های قضایی تاکید نمود و گفت: طولانی شدن رسیدگی به پرونده های قضایی برای مردم ملال آور شده است.

لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده های قضایی

به گزارش خبرنگاران منطقه قم، آیت الله حسین نوری همدانی امروز در دیدار با مدیرکل جدید دادگستری استان قم با اشاره به نامه 53 نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) در این نامه به توضیح شرایط خاص قضات می پردازند و برآیند آن تاکید مولا بر انتخاب فضیلت مندترین مردم برای کار قضاوت است.

وی اضافه نمود: در حقیقت یک قاضی باید مجتهد باشد و یا از سوی یک فقیه به این کار مشغول شده باشد؛ در این زمینه نیز باید تسلط خاصی به آیات و روایات داشته باشد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اسلام بر لزوم برخورداری قضات از توان علمی بالا و همچنین تقوا و اخلاص خاص تاکید دارد، ادامه داد: باید کسانی به این کار گمارده شوند که بدانند چگونه حدود الهی را به شکلی رعایت نمایند که حکمت احکام الهی در جامعه متجلی گردد.

نوری همدانی با اشاره به این مطلب که امید مردم پس از حضور آقای رئیسی به دستگاه قضا بیشتر شده است، گفت: خوشبختانه جامعیت و مهارت و تخصص و تبحر ایشان بر همگان معین است؛ مساله قضاوت در گذشته اختیار علما بود و رضا شاه بود که این صندلی را در حوزه اجتماعی آن از علما گرفت؛ قاضی باید مجتهد باشد و قوی باشد و تاریخ نیز گواه این مساله است که علمای ما در این زمینه چه برکاتی در جامعه داشتند.

این مرجع تقلید در ادامه بر لزوم افزایش سرعت و دقت در قضاوت و رسیدگی به پرونده های قضایی تاکید نمود و گفت: نباید پرونده هایی وجود داشته باشد که مدت زمان زیادی از طرح آنها می گذرد؛ در احوالات حکومتی امام علی(ع) آمده که ایشان در یک جلسه قضاوت کار را تمام می کردند.

وی در ادامه با ذکر این مطلب که طولانی شدن پرونده ها برای مردم ملالت آور است، توضیح داد: به همین جهت باید دقت و سرعت توام باشد تا پرونده معوقی باقی نماند.

نوری همدانی با اشاره به اهمیت پیشگیری از وقوع جرائم در کشور بیان نمود: باید زمینه ای فراهم گردد که پیشگیری از انجام جرم انجام گردد؛ امروزه مردم تعجب می نمایند که افرادی با ظاهر مناسب مرتکب جرم می شوند؛ اگر پیشگیری های دقیق اجرا شده بود این گونه نمی شد.

وی گفت: پیشگیری باید به حدی قوی باشد که کسی جرئت ارتکاب جرم را نداشته باشد، مردم نیز در انتظار آن هستند که ببینند شما چه می کنید، یعنی در مقابل قاچاق تا چه حدی پیروز بودید، مردم می گویند حد بسیاری از احتکار کشف ولی چه شد؟ مردم انتظار دارند که مال را به مردم نشان دهید تا حس نمایند که عدالت اجرا گردد.

این مرجع تقلید یادآورد: باید برای مردمی که امروز از جهت گرانی در مضیقه هستند معین گردد که این اموال چه شده است؛ باید این اموال را به شکل عینی در بین فقرا تقسیم نمایند تا معین گردد که روند عدالت در جامعه زنده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 518

به "لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده های قضایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده های قضایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید