لرزش دست در سالمندانچرا سالمندان لرزش دست می گیرند؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، چرا سالمندان لرزش دست می گیرند؟

با افزایش سن به تدریج انواع و اقسام مسائل آغاز به نمایان شدن می نمایند. از مسائل جسمی گرفته تا مسائل ذهنی. یکی از شایع ترین و آزاردهنده ترین مسائل برای سالمندان لرزش دست است.

لرزش دست در سالمندانچرا سالمندان لرزش دست می گیرند؟

شاید لرزش دست سالمندان به مقدار بیماری های دیگر مخوف و ترسناک به نظر نرسد، اما تا حد بسکمک باعث ایجاد اختلال در زندگی این افراد می گردد. به طوری که شاید حتی انجام کوچک ترین کارهای زندگی برای این افراد ملال آور باشد.

در چنین شرایطی حضور یک پرستار روزانه سالمند در منزل در بهبود این شرایط بسیار ماثر است. در ادامه مقاله به عوامل لرزش دست، انواع آن و درمان این ضایعه خواهیم پرداخت. بعلاوه به اهمیت حضور یک پرستار برای چنین افرادی اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

علت لرزش دست سالمندان چیست؟

محققان و پزشکان عوامل بسکمک را برای علت لرزش دست و پا در سالمندان عنوان نموده اند که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد.

بیماری پارکینسون

این بیماری در افراد بالای 60 سال بیش از دیگران دیده شده است. علت این بیماری از بین رفتن سلول های عصبی مغز است. در نتیجه این افراد در کنترل عضلات خود مشکل جدی خواهند شد و عضلاتشان به شکل غیر قابل کنترل آغاز به لرزش می نماید.

بیماری هانتینگتون

این بیماری یک بیماری موروثی است که به تدریج باعث زوال عقل می گردد و طول عمر را کاهش می دهد. علائم آن بین 30 تا50 سالگی آشکار می گردد. از علائم شاخص این بیماری می توان به لرزش دست، پا، سر، صورت و بالاتنه اشاره نمود. از دیگر نتایج این بیماری اختلال در تفکر و قدرت استدلال است.

مسمومیت کافیین

یکی دیگر از دلایل لرزش دست مصرف بیش از حد کافیین است. مصرف بیش از حد این ماده بعلاوه باعث اضطراب، بیقراری، بیخوابی، تپش قلب نامرتب می گردد. ترشح آدرنالین در نتیجه نوشیدن قهوه لرزش دست را در پی خواهد داشت.

عوارض دارویی

از دیگر عوامل لرزش دست عوارض مصرف داروهای مختلف است. این داروها عبارت هستند از:

  • داروهای فشار خون بالا
  • الکل
  • داروهای ضدویروس
  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضدافسردگی
  • محرک ها
  • داروهای پایدارسازی خلق
  • داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی
  • داروهای مربوط به آسم
  • داروهای مربوط به تشنج
  • داروهای مربوط به سرطان

تیروئید پرکار

افرادی که مبتلا به تیروئید پرکار هستند، رشته های عصبی فعال تری نسبت بقیه افراد دارند. در نتیجه لرزش دست اتفاق میفتد.

مصرف الکل

از عواقب نوشیدن بیش از حد الکل لرزش دست است.

کاهش قند خون

زمانی که قند خون شما کاهش میابد، انرژی لازم برای حرکت عضلات تامین نمی گردد. بنابراین، از کنترل خارج می شوند.

استرسو لرزش دست

لرزش دست نوعی پاسخ به شرایط استرس آور است. علت این نوع لرزش دست عصبی است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که زندگی در کلان شهرها لرزش دست را تشدید می نماید.

عوامل ارثی

لرزش دست ممکن است در قالب یک اختلال از نسلی به نسل بعد منتقل گردد.

مالتیپل اسکلوروسیس

مالتیپل اسکلوروسیس یا همان ام اس می تواند منجر به لرزش دست سالمندان گردد. در این بیماری که نوعی بیماری خود ایمنی تلقی می گردد، بدن به سیستم عصبی حمله می نماید و در نتیجه لرزش دست اتفاق میفتد.

سکته مغزی

لرزش دست بعد از سکته مغزی امری رایج است. سکته مغزی به قسمت های مختلف مغز آسیب می زند و در نتیجه این آسیب، دست ها یا اندام های دیگر دچار لرزش می شوند.

ضربه به مغز

چنانچه به بخشی از مغز که مسئول انجام حرکات بدن است آسیبی وارد گردد، کنترل اعضای بدن دچار اختلال و لرزش خواهد شد.

دیستونیا

دیستونیا نوعی اختلال حرکتی است که در آن عضلات به شکل غیرارادی به حرکت درمی آیند. تحقیقات نشان داده اند که بین لرزش دست و این اختلال ارتباط مستقیم وجود دارد.

کمبود ویتامین ها

چه ویتامین هایی باعث لرزش دست می شوند؟

ویتامین 1B

ویتامین 6 B

ویتامین 12 B

کمبود ویتامین D

ویتامین E

کمبود منیزیم

کمبود منیزیوم و لرزش دست رابط مستقیم با هم دارند.

اگر ساکن تهران هستید، پرستار سالمند در منزل تهران برای کمک رسانی به سالمندانی که از این عارضه رنج می برند، بسیار کمک نماینده خواهد بود.

انواع لرزش دست سالمندان

در قسمت قبل با دلایل این ضایعه آشنا شدید. در این قسمت قصد داریم شما را با انواع لرزش دست سالمندان آشنا کنیم.

لرزش اکشن

نوعی اختلال حرکتی رایج است که باعث انقباضات غیرعادی عضله می گردد.

لرزش فیزیولوژیک

این نوع نوع عادی لرزش دست محسوب می گردد که همه مردم آن را تجربه نموده اند. حالت شدیدی از همین نوع لرزش وجود دارد که افردا بعد مصرف الکل و برخی داروها و بعلاوه در نتیجه افت قند خون آن را تجربه می نمایند.

لرزش نخاعی

این نوع لرزش زمانی خود را نشان می د هد که کوشش می کنید دکمه ای را فشار دهید. این نوع لرزش معمولا در اثر آسیب های ناشی از سکته ایجاد می گردد . عوامل دیگری هم بر ایجاد این لرزش نقش دارند. عواملی مانند بیماری ام اس و مصرف مداوم الکل.

لرزش سایکوژنیک

چنین لرزش هایی ریشه روانی دارند. عوالی مانند استرس، اضطراب، افسردگی و پی تی اس دی در به وجود آمدن آن نقش دارند. این نوع لرزش به هنگام افزایش استرس و ناراحتی های روانی افزایش میابد و زمانی که فرد به آرامش فکری می رسد از بین می رود.

لرزش های پارکینسونی

یکی از نشانه های رایج پارکینسون لرزش دست است. البته این به این معنا نیست که لزوما تمام بیماران مبتلا به پارکینسون این نشانه را از خود بروز می دهند.

معمولا زمانی که دست کاری انجام نمی دهد، لرزش های آن مشاهده می شوند. اما گاهی نیز به هنگام حرکت دادن دست لرزش اتفاق میفتد. در حالت شدیدتر این بیماری لرزش ها در بقیه اعضای بدن نیز دیده می شوند.

لرزش های ارتواستاتیک

این نوع از لرزش نادر است و پزشکان علت آن را نمی دانند. لرزش ها نامحسوس هستند و گاهی فرد تعادل خود را از دست می دهد.

آیا لرزش دست در سالمندان درمان دارد؟

در ادامه به شیوه های درمانی این عارضه می پردازیم.

دارودرمانی

یکی از راه های درمان لرزش دست سالمندان با استفاده از داروهای مختلف است که پزشکان به منظور کاهش شدت و دفعات لرزش ها تجویز می نمایند. داروهای رایج عبارت هستند از:

  • بتابلاکرهایی مثل پروپرانولول
  • داروهایی برای کنترل استرس و اضطراب
  • داروهای ضد تشنج مثل پریمیدون.

چنانچه این لرزش ها در نتیجه بیماری خاصی مثل ام اس پارکینسون ایجاد شده باشند، پزشکان داروهای مربوط به این بیماری ها را تجویز می نمایند.

بوتاکس

به عنوان یک پروتکسین بوتاکس باعث فلج شدن موضعی می گردد. محققان دریافته اند که این ماده می تواند برای درمان لرزش برخی از قسمت های بدن مفید باشد. البته تزریق آن به دست ممکن است باعث ضعف در انگشتان گردد.

جراحی

چنانچه دارودرمانی برای لرزش دست کارساز نباشد، پزشکان به جراحی روی می آورند. در این جراحی یک ژنراتور در زیر پوست بالای قفسه سینه قرار داده می گردد. ژنراتور سیگنال هایی را به الکترودهای تالاموس می فرستد. این جراحی برای لرزش هایی که ناشی از پارکینسون و دیستونیا هستند، انجام می گردد.

اقداماتی نیز هستند که فرد خود می تواند به کار گیرد که از اندازه لرزش کاسته گردد.

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی می تواند به بهبود این عارضه کمک کند. بنابراین از مصرف بیش از حد کافیین و الکل دوری کنید.

صحبت با روانشناس

درمان لرزش دست ناشی از استرس با کمک گرفتن از روانشناسان تا حدی بهبود میابد. می توانید با یک روانشناس صحبت کنید که اضطراب و استرس را از خود دور کنید.

حین جراحی و درمان حضور یک پرستار خصوصی سالمند در خانه و در کنار این افراد بسیار لازم است، چراکه باعث می گردد از بسکمک از اتفاقات ناگوار برای این افراد جلوگیری گردد.

مراقبت از سالمند مبتلا به لرزش دست با کمک پرستار

لرزش دست در سالمندان شاید یک عارضه کوچک به نظر برسد، اما در واقع همین عارضه کوچک می تواند زندگی را برای این افراد فلج کند، چراکه در انجام کوچک ترین کارهای خود با مشکل روبرو خواهند شد.

این افراد برای بهبود شرایط خود احتیاج به تغییر سبک زندگی خود دارند از جمله تغییر عادات غذایی، انجام ورزش های مخصوص، پرهیز از برخی از غذاها و مراقبت های بعد از عمل و با توجه به سن و سال این افراد، خود به تنهایی قادر به انجام چنین کاری نیستند، بلکه در این راه به کمک دیگران احتیاج دارند.

هیچ کس بهتر از یک پرستار باتجربه نمی تواند آن ها را در این راه کمک کند. چنین پرستارانی در آسانیسم آماده کمک به این افراد هستند. اسانیسم سامانه هوشمند خدمات پرستاری ومراقبتی در منزل آماده خدمت رسانی به سالمندان شما در منزل می باشد. برای آگاهی از قیمت پرستار سالمند در منزل با شماره 02189514141تماس بگیرید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2233

به "لرزش دست در سالمندانچرا سالمندان لرزش دست می گیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لرزش دست در سالمندانچرا سالمندان لرزش دست می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید