فصل شکوفه های گیلاس امسال در ژاپن زودتر شروع شده است

به گزارش مجله توسعه دهنده، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های واصله، فصل شکوفه های گیلاس امسال در ژاپن زودتر شروع شده است.

فصل شکوفه های گیلاس امسال در ژاپن زودتر شروع شده است

درختان گیلاس اغلب در اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل آغاز به شکوفه دادن می کنند اما در سالهای اخیر به دلیل هوای گرم غیر معمول ناشی از تغییرات آب و هوایی این رویداد زودتر آغاز شده است. امسال آغاز فصل شکوفه های گیلاس 10 روز زودتر با رکوردی برابری کرد که پیش از این تنها دو بار یعنی در سالهای 2020 و 2021 از زمانی که داده ها برای اولین بار در سال 1953 جمع آوری شد، دیده شده است.

از اواخر سال 2019، مرزهای ژاپن بسته شد و تجمعات بزرگ بیشتر به دلیل همه گیری کووید-19 ممنوع بود. به همین دلایل، جشن های مورد انتظار تماشای این رویداد دیدنی که بطور معمول جمعیت عظیمی از مردم را در پارکهای عمومی ژاپن گرد هم می آورد، برگزار نشد. با این حال، از آنجایی که مرزها در اکتبر گذشته بازگشایی شدند و محدودیت های کووید-19 بتدریج برداشته شدند، هم مردم محلی و هم بازدید کنندگان مشتاقانه منتظر فصل امسال بودند.

براساس اظهارات آژانس هواشناسی ژاپن، بیش از پنج شکوفه از درختان گیلاس معروف به سومئی یوشینو (Somei-Yoshino) گونه ای که بیش از 90 درصد درختان گیلاس کاشته شده در ژاپن را تشکیل می دهد، به تازگی پس از افزایش تدریجی دما از اوایل ماه مارس در معبد یاسوکونی در توکیو مشاهده شد. انتظار می رود که شکوفه ها در سراسر شهر طی یک هفته آینده شکوفا شوند.

یکی از مقامات آژانس در بیانیه ای که 6 روز زودتر از سال گذشته منتشر شد، گفت: در 14 مارس ما به این وسیله شکوفایی درختان ساکورا در توکیو را اعلام می کنیم. ما روزهای گرم زیادی را در ماه مارس دیده ایم. تغییرات آب و هوایی نیز ممکن است در این رویداد نقشی داشته باشند.

براساس تحقیقی که در سال 2022 در مجله Environmental Research Letters منتشر شد، اگر افزایش دمای کره زمین ادامه یابد، تاریخ گلدهی بسیار زودرس شکوفه های گیلاس می تواند منظم تر رخ دهد. تا خاتمه قرن و در شرایط انتشار میانه، برآورد می شود که تغییر اولیه حدود یک هفته بیشتر شود.

تاریخ گلدهی بسیار زودرس مانند سال 2021 بدون تأثیر انسان نادر است اما اکنون برآورد می شود که احتمال آن 15 برابر بیشتر است و انتظار می رود حداقل یکبار در قرن رخ دهد. پیش بینی می شود که چنین رویدادهایی تا سال 2100 هر چند سال یکبار اتفاق بیفتد، در حالی که دیگر جدی تلقی نخواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 26 اسفند 1401 بروزرسانی: 26 اسفند 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2335

به "فصل شکوفه های گیلاس امسال در ژاپن زودتر شروع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل شکوفه های گیلاس امسال در ژاپن زودتر شروع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید