فروش مسکن در بورس به تعادل بازار یاری می نماید؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، بعضی کارشناسان معتقدند فروش مسکن در بورس، تاثیر چندانی در بازار مسکن ندارد و ممکن است بازار را با اختلال هم روبرو کند.

فروش مسکن در بورس به تعادل بازار یاری می نماید؟

جهت دریافت خدمات آلاچیق بتنی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار ، دولت چندی پیش در راستای کاهش قیمت مسکن و رونق بورس، طرح فروش مسکن در بازار سرمایه را در کشور مطرح نمود. این طرح حدود 15 سال پیش برای اولین بار در کشور اجرا شد که نتایج مطلوبی برای بازار مسکن نداشت و هم اکنون به نظر می رسد که دولت برای ادامه رونق ایجاد شده در بازار سرمایه، اقدام به اجرای مجدد این طرح نموده است.

بر اساس این گزارش، اخذ اقتصادیات از خانه های خالی، ساخت مسکن ارزان قیمت و قیمت گذاری برای واحد های مسکونی از جمله راه حل هایی است که کارشناسان مسکن برای بهبود این بازار مطرح می نمایند، اما طرح فروش مسکن در بورس هیچگاه جزو این راه حل ها نبوده است.

با این وجود فعالان بازار مسکن به دلیل شناور بودن قیمت مسکن و عدم توانایی دولت در نرخ گذاری واحد های مسکونی، به شدت با فروش مسکن در بورس مخالف هستند و معتقدند این طرح نمی تواند شرایط حاکم بر بازار مسکن را بهتر کند.

بعضی دیگر از کارشناسان معتقدند اجرای این طرح می تواند راه حل مناسبی در راستای تامین اقتصادی برای پروژه های عظیم ساخت مسکن باشد و با اجرای آن موافق هستند.

  • طرح متری مسکن در بورس کالا باید با جدیت دنبال گردد

احمد سرحدی در گفت و گو با خبرنگار، اظهار کرد: فروش متری مسکن در بازار بورس، هیچ تاثیری در شرایط فعلی بازار مسکن نمی گذارد ضمن اینکه ممکن است بازار را با اختلال روبرو کند.

وی اضافه کرد: طرح فروش مسکن در بازار بورس یک طرح جدید نیست و حدود 15 سال پیش در کشور اجرا و با شکست روبرو شد.

این کارشناس بازار مسکن بیان نمود: دولت با این ذهنیت که رونق در بازار بورس یک زمینه مناسبی برای فروش مسکن در این بازار فراهم نموده است، اقدام به اجرای طرح مذکور نموده، اما این طرح نمی تواند تاثیرات مثبتی از خود به جای بگذارد.

سرحدی با اشاره به اینکه اجرای طرح فروش مسکن در بورس مستلزم شروط خاصی است، ادامه داد: هم اکنون قیمت گذاری برای هر واحد مسکونی در کشور بر اساس نظرات کارشناسان انجام می گیرد و هیچ تعرفه مشخصی وجود ندارد، با این وجود، این طرح باید در صورتی در کشور اجرا گردد که برای قیمت گذاری مسکن تعرفه وجود داشته باشد.

وی توضیح داد: موفقیت کشور های توسعه یافته در اجرای طرح فروش مسکن در بورس نیز به این دلیل است که قیمت مسکن در این کشور ها ثابت و هر واحد مسکونی بر اساس تعرفه های خاصی قیمت گذاری شده است.

این کارشناس بازار مسکن مطرح نمود: دولت می تواند شرکت های عظیم ساخت مسکن در کشور راه اندازی کند و این شرکت ها با فروش سهام خود در بازار بورس اقدام به افزایش سرمایه و ساخت مسکن ارزان قیمت در شهر ها نمایند.

سرحدی با بیان این که دولت باید جزئیات و سازوکار فروش مسکن در بورس را منتشر کند، خاطر نشان کرد: هم اکنون مردم و کارشناسان بازار از سازوکار این طرح و هدف اصلی دولت از اجرای آن بی اطلاع هستند.

وی اظهار کرد: اجرای طرح عرضه مسکن در بورس در شرایط نامناسب علاوه بر اینکه تاثیر مثبتی در بازار مسکن ندارد، ممکن است بازار بورس را با مشکل روبرو کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1095

به "فروش مسکن در بورس به تعادل بازار یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش مسکن در بورس به تعادل بازار یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید