رونمایی و نگهداری موقت از الواح هخامنشی در موزه قزوین

به گزارش مجله توسعه دهنده، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، رونمایی و نگهداری موقت از الواح هخامنشی در موزه قزوین صورت می گیرد.

رونمایی و نگهداری موقت از الواح هخامنشی در موزه قزوین

الواح هخامنشی به قزوین رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: این الواح شامل 40 قطعه هستند که چندی پیش با پیگیری های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رایزنی های دستگاه دیپلماسی از آمریکا به ایران وارد شد.

علیرضا خزائلی گفت: این الواح به صورت امانت به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین سپرده شده و هفته بعد در آئینی با حضور مسئولان استانی در موزه قزوین از آنها رونمایی می گردد.

این مسئول گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا بازدید از این الواح با تمهیدات خاصی و با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی انجام خواهد شد.

الواح هخامنشی شامل بیش از 30 هزار لوح هستند که اسفند سال 1311 به خط ایلامی و میخی کشف شدند و سه سال بعد با توافق بین دولت وقت ایران و آمریکا برای انجام امور پژوهشی و مطالعاتی و رمزگشایی از متون درج شده در آنها به طور امانت به دانشگاه شیکاگو امانت داده شد.

بخشی از این الواح در سالهای قبل به کشور بازگشته بودند و بخشی نیز در مهر ماه امسال پس از 80 سال به ایران بازگشتند.

هخامنشیان یکی از قدرتمندترین حکومت های ایران و جهان باستان بودند که تاریخ پیدایش آنها به قرن ششم قبل از میلاد مسیح (ع) بازمی گردد.

آثار به جای مانده دوره هخامنشی در تخت جمشید، پاسارگاد و شوش دارای شهرت جهانی هستند.

نمایش اسکلت کشف شده مربوط به عصر آهن در قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین اضافه کرد: همزمان با رونمایی از الواح هخامنشی، یک اسکلت به همراه متعلقات آن کشف شده از گورستان عصر آهن مربوط به کاوش های باستان شناسی در محوطه باستانی سگزآباد نیز به نمایش گذاشته می گردد.

وی گفت: این اسکلت یافت شده در گورستان عصر آهن که اجزای آن سالم است، با تلاش دانشکده باستان شناسی دانشگاه تهران کشف شد.

دشت قزوین با داشتن تمدن 9 هزارساله و وجود محوطه های پیش از تاریخ متعدد یکی از مهمترین کانونهای شکل گیری تمدن در فلات ایران و از محورهای عمده مطالعات و پژوهش های باستان شناسی کشور بشمار می رود.

کاوش و مطالعات باستان شناسی دشت قزوین به ویژه در سگزآباد بوئین زهرا از دهه 40 تا به امروز در حال انجام است.

تا به امروز بیش از 40 فصل کاوش، حفاری و مطالعات باستان شناسی مربوط به دشت قزوین انجام شد.

در جریان کاوشهای باستان شناسی در تپه باستانی سگزآباد بوئین زهرا آثاری مانند ظروف، زیورآلات و ابزارآلات جنگی مربوط به عصر آهن 2 و 3 کشف شدند.

منبع: همگردی
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1187

به "رونمایی و نگهداری موقت از الواح هخامنشی در موزه قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی و نگهداری موقت از الواح هخامنشی در موزه قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید