در حسرت تماس از دست رفته! ، چگونه با تماس از شما کلاهبرداری می شود؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، کلاهبرداری Wangiri Fraud به این صورت عمل می کند که کلاهبردار، یک روبوکال یا روبات تماس گیرنده را روی یک شماره قرار می دهد و بعد از یک یا دو بوق، تماس را قطع می کند.

در حسرت تماس از دست رفته! ، چگونه با تماس از شما کلاهبرداری می شود؟

به گزارش،هشدار معاون امور مشتریان مخابرات به شهروندان ایرانی یکی از موضوعاتی بود که در چند روز گذشته حسابی در فضای مجازی بازتاب داشته است. هر چند این ترفند جدید نیست و پیش از این اتفاق افتاده بود، اما به نظر می رسد به تازگی پای کلاهبرداران بین المللی هم به این ماجرا باز شده است تا جایی که داوود زارعیان، معاون فروش شرکت مخابرات از مشتریان خدمات تلفن و تلفن همراه در خواست کرده تا به تماس های از دست رفته ای که از کشور های خارجی دارند، توجه نکنند، چون در صورتی که با آن شماره ها تماس بگیرید به روبات های پاسخ گو متصل می شوید و دقیقه ای پنج هزار تومان از جیب تان می رود. به گفته زارعیان ایرانی ها به این دلیل از سمت کلاهبرداران انتخاب شده اند که پایش های خدمات مخابراتی جهان نشان می دهد که مردم ایران راجع به جواب های پاسخ نداده شان حساس هستند و دوباره با آن شماره ها تماس می گیرند. او حتی از نحوه درآمد بسیاری از شبکه های ماهواره ای پرده برداشت آن ها با برگزاری مسابقات و درخواست شرکت تلفنی در این مسابقات، مدت های طولانی بیننده را پشت خط نگه می دارند و از این طریق کسب درآمد می کنند. متاسفانه در کشور خودمان نیز این چنین کلاهبرداری هایی انجام می شود و گاهی تماس با یک مشاوره تلفنی بسیار گران تر از هزینه یک مشاوره حضوری تمام می شود. البته مردم تا زمانی که مبلغ قبض تلفن همراه یا ثابت خود را نبینند، متوجه این کلاهبرداری نمی شوند.

کلاهبرداری Wangiri Fraud به این صورت عمل می کند که کلاهبردار، یک روبوکال یا روبات تماس گیرنده را روی یک شماره قرار می دهد و بعد از یک یا دو بوق، تماس را قطع می کند. این روبات ها حتی ممکن است چندین بار با یک شماره تماس بگیرند. ایده این کلاهبرداری هم این است شخصی که تماس از دست رفته را دریافت کرده، با شماره تماس بگیرد. در این شیوه از کلاهبرداری، مهاجم یک سری شماره های ویژه تهیه می کند. شماره های ویژه شماره هایی هستند که برای ارائه سرویس خاصی ایجاد شده اند و غیر از هزینه تماس مبلغی هم به عنوان کارمزد برای شرکت خریداری کننده شماره خاص در نظر گرفته می شود. درصورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبط شده برای او پخش و بدون این که فرد متوجه باشد، درگیر قبوض بالا می شود؛ اغلب مهاجمان سعی می کنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و ... قربانی را برای صحبت بیشتر ترغیب و هزینه بیشتری را به او تحمیل کنند.

این نوع کلاهبرداری برای نخستین بار در سال 2013 از آمریکا انجام شد. این تماس ها عمدتا از کشور هایی مثل بوتسوانا، گینه و گویان با کد های به ترتیب 267+، 2424+ و 592+ گرفته می شود. البته در کشور خودمان هم از این شماره های ویژه فروخته می شود که می شود به شماره تلفن هایی که بچه ها را تشویق به شنیدن قصه می کنند یا مشاوره های تلفنی اشاره کرد.

منبع:خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 721

به "در حسرت تماس از دست رفته! ، چگونه با تماس از شما کلاهبرداری می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در حسرت تماس از دست رفته! ، چگونه با تماس از شما کلاهبرداری می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید