خواص عالی میوه گلابی در سلامت

به گزارش مجله توسعه دهنده، گلابی میوه ای است سبز یا زرد رنگ ، آبدار و مخروطی شکل که دارای طعمی خوش و معطر است. گلابی را شاه میوه یا آمرود هم می نامند و به میوه پیوندی و شاداب آن شاه آمرود گویند. گیاه گلابی بومی آسیای غربی و اروپای شرقی مخصوصاً نواحی شمال غربی ایران و کوههای قفقاز می باشد. گلابی بعد از سیب مهم ترین میوه دانه دار جهان و ایران به شمار می آید. در ادامه با خواص این میوه خوشمزه آشنا می شوید.

خواص عالی میوه گلابی در سلامت
گلابی به عنوان شاه میوه ها شناخته می گردد. این میوه تابستانی آبدار کالری نسبتا کمی دارد. گلابی دارای فیبر رژیمی است و گزینه ایده آلی برای رژیم های غذایی به شمار میرود. گلابی عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می دهد و برای درمان کم خونی مؤثر است. بعلاوه سرشار از ویتامین C است و سیستم ایمنی را تقویت می نماید.

ارزش غذایی و مقدار کالری گلابیهر 100 گرم گلابی حاوی 58 کالری است.

مهم ترین خواص گلابیگلابی دارای خواص بی شماری برای بدن است. بعضی از مهم ترین خواص گلابی در ادامه ارائه شده است.

1. تقویت عملکرد دستگاه گوارشگلابی از مواد غذایی سرشار از فیبر است. به همین علت خوردن آن مانع از بروز یبوست می گردد. گلابی هضم غذا را بهبود می دهد و از زخم معده و مسائل گوارشی پیشگیری می نماید. مصرف این ماده غذایی مانع از باقی ماندن مواد زائد درون روده ها می گردد و از انسداد روده ها پیشگیری می نماید.

2. جبران کم خونیفقر آهن و کم خونی مسئله ای است که افراد زیادی در جامعه با آن روبرو هستند. برای جبران کم خونی و افزایش گلبول های قرمز، باید مواد غذایی غنی از آهن مصرف کنید. گلابی یکی از میوه های خون ساز است. این میوه فقدان آهن را جبران می نماید. پس از خوردن گلابی دیگر احساس ضعف و خستگی و بی حالی نخواهید داشت.

3. پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوانپوکی استخوان مسئله ای است که به علت کمبود کلسیم و مواد معدنی رخ می دهد. برای پیشگیری از بروز این بیماری باید مواد غذایی حاوی کلسیم مصرف کنید. گلابی منبعی غنی از کلسیم است. این میوه حاوی پتاسیم و مواد معدنی دیگر نیز بوده و در رشد و استحکام استخوان ها تأثیر قابل توجهی دارد.

4. کنترل اشتهای کاذب و درمان یبوستپزشکان توصیه می نمایند که برای کنترل اشتهای کاذب میوه ها و مواد غذایی حاوی فیبر مصرف کنید. گلابی مقدار قابل توجهی فیبر رژیمی دارد و احساس سیری طولانی مدت ایجاد می نماید. این ماده غذایی خوش طعم عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می دهد. با مصرف گلابی به مسائلی مانند سوزش معده و یبوست در طول رژیم غذایی دچار نخواهید شد.

5. پیشگیری از بروز سرطان های مختلفگلابی یکی از مواد غذایی غنی از فنول و آنتی اکسیدان های مختلف است. مصرف این ماده غذایی مانع از نفوذ رادیکال های آزاد موجود در هوا به بدن می شوند. گلابی به علت وجود فیبر فراوان روده ها را به خوبی پاک سازی می نماید. این ماده غذایی مانع از بروز سرطان روده و معده می گردد.

6. افزایش انرژی بدنقند موجود در گلابی به محض خوردن میوه در بدن جذب می گردد. اگر می خواهید سطح انرژی بدنتان را در کمترین زمان ممکن افزایش دهید گلابی بخورید.

7. کاهش تب و التهابگلابی خاصیت خنک نمایندگی زیادی دارد. افرادی که تب دارند یا دچار گرمازدگی شده اند باید گلابی بخورند. مصرف این میوه خوشمزه دمای بدن را به حد متعادل می رساند. اگر در فصل دیگری غیر از تابستان احتیاج به این میوه دارید می توانید از مربا گلابی یا کمپوت گلابی بهره ببرید.

گلابی خاصیت ضد التهابی نیز دارد. افرادی که بیماری آرتروز و ... دارند، با مصرف گلابی بهبود پیدا خواهند کرد.

8. درمان آلرژی و تنگی نفسآلرژی مسئله ای است که در فصل های مختلف دیده می گردد. برای غلبه بر آلرژی باید گلابی مصرف کنید. گلابی گلو را نرم نموده و نفس کشیدن را آسان می نماید. این میوه خوشمزه آلرژی را کاهش می دهد. با خوردن گلابی می توانید مسائلی مانند عطسه های شدید و آبریزش بینی و... که در فصل های مختلف بروز می نماید را رفع کنید.

سخن آخرگلابی یک میوه کم کالری و شیرین است. افرادی که گلابی می خورند پوستی شاداب خواهند داشت. گلابی آسیب های پوستی را رفع می نماید و مانع از ایجاد چین و چروک پوست می گردد. بعلاوه فشار خون را تنظیم می نماید و التهاب و آلرژی را کاهش می دهد. برای کاهش وزن و درمان یبوست نیز گلابی مفید است. تنها نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که گلابی قند دارد؛ بنابراین باید به صورت متعادل آن را مصرف کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1975

به "خواص عالی میوه گلابی در سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص عالی میوه گلابی در سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید