حمایت اقلیم کردستان از دولت عبدالمهدی؛ مخالفت با برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق

به گزارش مجله توسعه دهنده، رئیس اقلیم کردستان عراق امروز سه شنبه موضع این منطقه را در قبال تعدیل قانون اساسی عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام و بر حمایت از دولت عادل عبدالمهدی تاکید نمود.

حمایت اقلیم کردستان از دولت عبدالمهدی؛ مخالفت با برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از شبکه الفرات، نچیروان بارزانی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست رهبران اقلیم با برهم صالح رئیس جمهوری عراق در اربیل گفت اقلیم نمی تواند از اثرات آنچه در حال حاضر در عراق جریان دارد، اجتناب کند، زیرا این حوادث بر اقلیم کردستان هم تاثیر می گذارد.

وی در عین حال بیان کرد اقلیم کردستان اصلاحات دولت عادل عبدالمهدی را مورد حمایت قرار داده و خواهان تسریع در اجرای آن است.

بارزانی اضافه کرد ما گام های اصلاحی را که دولت فدرال اعلام نموده مورد حمایت قرار می دهیم و بر ضرورت تسریع در اجرای آن تاکید می کنیم، معتقد نیستیم که مسائل عراق تنها در همین یک سالی که دولت عبدالمهدی تشکیل شده، به وجود آمده است، بلکه این مسائل طی سال های اخیر بر روی هم انباشته شده است.

رئیس اقلیم کردستان عراق خاطر نشان کرد مشکل در قانون اساسی عراق نیست، بلکه در کوتاهی در قبال آن است، اگر قانون اساسی به تعدیل و اصلاح احتیاج داشته باشد، این مسئله باید در شرایط امن صورت گیرد.

بارزانی گفت خواسته های عراقی ها در بهبود وضعیت معیشتی، خواسته های مشروعی است و جوانان عراقی شایسته برخورداری زندگی بهتری از زندگی فعلی هستند و شکی نیست که دولت فدرال(دولت عادل عبدالمهدی) کوشش هایش را برای برآورده شدن خواسته های تظاهرات کنندگان به کار خواهد گرفت.

رئیس اقلیم کردستان عراق ادامه داد معتقدم برگزاری انتخابات در حال حاضر نه تنها به اصلاح اوضاع عراق منجر نخواهد شد، بلکه آن را به سمت بدتر شدن سوق خواهد داد.

بارزانی اضافه کرد هیچ مشکل بزرگی میان گروه های موجود در اقلیم کردستان وجود ندارد و در صورتی که وجود داشته باشد از راه گفت وگو حل خواهد شد، همچنانکه پیش بینی می کنیم که گفت وگوها و مذاکرات میان اربیل و بغداد پس از آرام شدن اوضاع کنونی ازسرگرفته گردد.

رئیس اقلیم کردستان عراق خاطر نشان کرد گروه داعش همچنان تهدیدی برای اقلیم کردستان و عراق به شمار می رود.

بارزانی درباره روابط اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی آن در بغداد با ترکیه هم گفت ترکیه کشور همسایه ما است و هیچ شائبه ای در روابط ما با این کشور وجود ندارد.

گفت وگوی حکیم و نماینده سازمان ملل

خبر دیگر اینکه وزیر خارجه عراق و نماینده سازمان ملل در امور این کشور با یکدیگر دیدار کردند که طی آن به تحولات اخیر این کشور پرداخته شد.

بیانیه وزارت خارجه عراق آورده است محمد علی الحکیم امروز سه شنبه با جینین پلاسخارت نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق دیدار کرد که آن تدابیر دولت برای برآورده کردن خواسته های تظاهرات کنندگان مورد آنالیز نهاده شد.

این بیانیه آورده است طی این دیدار حوادث امنیتی و سیاسی و حمایت پیشرو سازمان ملل از عراق و تدابیر دولت در راستای تحقق خواسته های تظاهرات کنندگان آنالیز شد.

وزیر خارجه عراق در این دیدار براهمیت این مسئله که سازمان ملل به نقش خود در حمایت عراق در ابعاد متعدد انسانی، امنیتی، سیاسی و خدماتی عمل کند، تاکید و از کوشش های ارائه شده از سوی این نهاد بین المللی در چارچوب حمایت از عراق و تحقق ثبات در آن تقدیر کرد.

رایزنی حکیم با همتای انگلیسی

محمد علی الحکیم همچنین با همتای انگلیسی خود گفت وگوی تلفنی انجام داد. وزیر خارجه عراق در این گفت وگوی تلفنی تدابیر دولت متبوعش را برای برآورده کردن خواسته های تظاهرات کنندگان با وزیر خارجه انگلیسی آنالیز کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، این تماس تلفنی از سوی آندرو موریسون وزیر مشاور در امور خارجه انگلیس صورت گرفت که طی آن تدابیر دولت عراق برای برآورده کردن خواسته های تظاهرات کنندگان به وسیله بسته اصلاحی که دولت ارائه نموده، آنالیز شد.

ائتلاف الوطنیه عراق امروز سه شنبه در بیانیه ای خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام با نظارت سازمان ملل شد. این گروه سیاسی در بیانیه ای بر ضرورت استفاده از فرصت موجود برای تکیه بر معیارهای ملی و انتها آنچه حذف و انزوا خوانده برای دولت سازی شهروندی به تعبیر خود و همچنین تعدیل بعضی مفاد قانون اساسی تاکید نموده است.

ائتلاف الوطنیه این بیانیه را در واکنش به درخواست نماینده سازمان ملل در امور عراق مبنی بر ضرورت انجام گفت وگوی ملی صادر نموده است.

الفرات گزارش داد که دفتر سازمان ملل متحد در عراق موسوم به یونامی آمار تلفات تظاهرات از ابتدای اکتبر را بیان کرد . در بیانیه این نهاد آمده است که تظاهرات از ابتدا تا کنون به کشته شدن 97 نفرو زخمی شدن هزاران نفر منجر شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 679

به "حمایت اقلیم کردستان از دولت عبدالمهدی؛ مخالفت با برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت اقلیم کردستان از دولت عبدالمهدی؛ مخالفت با برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید