تأثیر سفرهای فضایی روی فراوری مثل آنالیز شد

به گزارش مجله توسعه دهنده، به گزارش خبرنگاران به نقل ای اف پی، تحقیقی جدید نشان می دهد موش های نر که بیش از یک ماه در فضا گذرانده اند می توانند به طور موفقیت آمیز روی زمین فراوری مثل نمایند. این نخستین شواهد از تاثیرات سفر فضایی بر قابلیت فراوری مثل پستانداران است.

تأثیر سفرهای فضایی روی فراوری مثل آنالیز شد

پیش از این نشانه هایی از تاثیرات منفی سفر فضایی بر اسپرم ها وجود داشت و محققان تاثیرات مخرب اشعه های فضایی بر اسپرم فریز شده موش هایی مشاهده کردند که 9 ماه در فضا زندگی نموده بودند.

اما در تحقیق جدید 12 موش نر 35 روز در ایستگاه فضایی بین المللی گذراندند. بعضی از این موش ها در معرض میکروگرانش قرار گرفتند و عده دیگر در قفس هایی قرار داشتند که گرانش مصنوعی در آنها وجود داشت.

هنگام بازگشت به زمین از اسپرم موش های نر برای بارورسازی تخمک موش های ماده ای استفاده شد که به فضا سفر ننموده بودند. در نتیجه این تحقیق موش های فضانورد صاحب فرزندانی کاملا سالم شدند.

ماساهیتو ایکاوا استاد دانشگاه اوزاکا ژاپن رهبر این پژوهش بود. او در این باره می گوید: ما متوجه شدیم اقامت های کوتاه مدت در فضا تاثیری بر قدرت باروری پستانداران ندارد.

البته این تحقیق فقط یکی از مجموعه پروژه های اجرا شده در این زمینه است و لزوما به کارکرد سیستم فراوری مثل انسان در فضا اشاره ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 566

به "تأثیر سفرهای فضایی روی فراوری مثل آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر سفرهای فضایی روی فراوری مثل آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید