برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در هاله ای از ابهام، ضرر هنگفت صنعت نشر در بهار 99

به گزارش مجله توسعه دهنده، برگزار نشدن سی دومین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در فصل بهار که قطعی به نظر می رسد در عین حال لغو این دوره از نمایشگاه نیز هنوز یکی از گزینه های مسئولین برای سرنوشت نهایی این دوره است.

برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در هاله ای از ابهام، ضرر هنگفت صنعت نشر در بهار 99

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، سی و سومین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برخلاف سال های گذشته و به دلیل همزمانی با ایام ماه مبارک رمضان قرار بود در تاریخ 26 فروردین تا 5 اردیبهشت سال 1399 برگزار گردد. اقدامات و برنامه ها برای برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی سالانه کشور در حال اجرا بود که شیوع ویروس کرونا در دنیا و رسیدن این ویروس به ایران این رویداد را هم تحت تأثیر قرار داد.

جمعیت مخاطب نمایشگاه کتاب تهران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، تعداد چشمگیر افراد درگیر در برگزاری این رویداد و نوع تعامل در نمایشگاه از جمله مواردی بود که توجه به آن ها در پیشگیری از شیوع بیماری سبب شد مسئولین برگزاری نمایشگاه کتاب تصمیم به تعویق افتادن زمان برگزاری آن را اعلام نمایند.

اولین اظهار نظرات برای زمان جدید برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران بعد از ماه مبارک رمضان بود اما با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و منع هرگونه تجمع و فعالیت فرهنگی تا اطلاع ثانوی رفته رفته برگزاری نمایشگاه بعد از ماه مبارک رمضان را نیز در هاله ای از ابهام قرار داد.

محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب در آخرین اظهار نظر خود پیرامون برگزاری یا لغو نمایشگاه کتاب تهران اظهار نموده است: در بهار که قطعاً نمایشگاهی نخواهیم داشت اما تصمیمات نهایی در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه اتخاذ می گردد.

یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تقویت چرخه مالی صنعت نشر کشور است. صنعت نشری که در روزهای نمایشگاه هشت تا 15 درصد فروش دارد. این میزان فروش برگزاری نمایشگاه را برای ناشران بسیار مهم نموده است بنابراین از ماه ها قبل تدارک بسیار زیادی برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می بینند.

طبق گفته هومان حسن پور؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در ایام شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب وکارها ناشران و کتابفروشان دچار خسارت 90 درصدی شده اند. ناشران به خاطر نمایشگاه کتاب تمام سرمایه خود را برای فراوری کتاب گذاشته اند و حالا نقدینگی ندارند و با این شرایط موعد چک هایشان هم فرا می رسد.

شواهد و قرائن نشان می دهد امکان لغو این دوره از نمایشگاه هم وجود دارد؛ اما باید در نظر گرفت در این شرایط برگزاری نمایشگاه کتاب بعد از حل مشکل شیوع ویروس کرونا در کشور حتی پس از فصل بهار نیز شاید برای ناشران از نظر مالی راهگشا باشد و بتواند بخشی از آسیب های وارد شده به این صنعت را در این روزها جبران کند.

باید منتظر ماند و دید تصمیم نهایی مدیران ارشاد و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چه خواهد بود و از طرفی آیا فرایند پیشگیری ویروس کرونا در کشور اجازه برگزاری نمایشگاه کتاب را خواهد داد یا نه؟

انتهای پیغام/4028/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1036

به "برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در هاله ای از ابهام، ضرر هنگفت صنعت نشر در بهار 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در هاله ای از ابهام، ضرر هنگفت صنعت نشر در بهار 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید