باستان شناس محوطه 77 منطقه سد چمشیر از وجود شش قبر متعلق به اسماعیلیه اطلاع داد

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرگزاری مهر/ براساس گزارشات بدست آمده، باستان شناس محوطه 77 منطقه سد چمشیر از وجود شش قبر متعلق به اسماعیلیه اطلاع داد.

باستان شناس محوطه 77 منطقه سد چمشیر از وجود شش قبر متعلق به اسماعیلیه اطلاع داد

عبدالرضا مهاجری نژاد، باستان شناس محوطه 77 منطقه تاریخی سد چمشیر گفت: پیش از کاوش ما در این محوطه، آنالیز هایی صورت گرفته و گزارش دادند که منطقه آثاری از پساهخامنشی و پساساسانی دارد ولی مطالعات تکمیلی ما نشان میداد در این دره و شیار که 15 محوطه داریم هیچکدام آثارشان به قبل از قرون اولیه و میانه اسلامی نمی رسد.

وی با بیان اینکه بخشی از دیواره های سنگچین شده در این محوطه در اثر زلزله ریخته شده گفت: من روز اول تصور کردم به علت آنکه آتشکده و مسجد داریم اینجا هم می تواند یک کلیسا باشد یا چارطاقی ساسانی است. آنالیز بیشتر نشان داد که در اینجا 6 قبر وجود دارد که متعلق به اسماعیلیه بوده است. اسماعیلیه در محوطه وسیعی بالای دامن عروس حضور داشتند. ترس از حمله مغول و گور به گور کردن مرده ها باعث شده تا آنها روی قبرهایی که اینجا داشته اند را بار دیگر بپوشانند.

وی درباره کاوش در قبرها نیز گفت: هنوز این قبرها وجود دارد و ما هم می دانیم که در دوره اسلامی قبرها اطلاعات خاصی به ما نمی دهند. با این وجود، یکی از آنها را باز می کنیم تا اطلاعاتمان تکمیل تر گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1401 بروزرسانی: 5 بهمن 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2313

به "باستان شناس محوطه 77 منطقه سد چمشیر از وجود شش قبر متعلق به اسماعیلیه اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باستان شناس محوطه 77 منطقه سد چمشیر از وجود شش قبر متعلق به اسماعیلیه اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید