اورژانس در خط مقدم مبارزه با کرونا

به گزارش مجله توسعه دهنده، این روزها رسانه های مختلف مملو از مطالب و تصاویری درباره تلاش شبانه روزی کادر درمانی بیمارستان ها و مراکز درمانی برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کروناست، کارشناسان اورژانس در خط مقدم مقابله با این ویروس خطرناک قرار دارند.

اورژانس در خط مقدم مبارزه با کرونا

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا از آذربایجان شرقی، این روزها در روبروه با علائم مشکوک به ابتلا به ویروس کووید 19 تماس با اورژانس 115 نخستین فکر و راه حلی است که به ذهن شهروندان خطور می کند و از اپراتورهای اورژانس درخواست راهنمایی و کمک می کنند.

از این رو کارشناسان اورژانس جلوتر از خط مقدم بیمارستانی برای رسیدگی به شرایط بیمار و تشخیص بیماری بر بالین فرد حاضر می شوند؛ هر چند این تلاشگران بی ادعای حوزه سلامت در موارد مشکوک به کرونا با لباس ها و تجهیزات ایمنی کامل به ماموریت اعزام می شوند، اما همه اذعان دارند که آنان با این وجود در خط نخست رویاررویی با ویروس کرونا قرار دارند.

گاه به دلیل اطلاعات نادرستی که از سوی نزدیکان بیمار داده می شود، کارشناسان بدون تجهیزات ایمنی کافی که برای حضور در بالین بیمار کرونایی لازم است، وارد صحنه می شوند و با معاینه فرد متوجه می شوند که فرد مشکوک به بیماری کرونا است و باید برای اقدامات بیشتر تشخیصی و درمانی به بیمارستان منتقل شود؛ بدیهی است که در این شرایط هر لحظه ممکن است کارشناسان اورژانس 115 با توجه به روبروه مستقیم با فرد بیمار، خود نیز درگیر این بیماری شوند.

این جان فشانی کارشناسان اورژانس 115 کمتر به چشم می خورد و در میان انبوه خبرها و تصاویر منتشر شده در رسانه ها و فضای مجازی، از این خط شکنان جبهه سلامت که هیچ چشم داشتی ندارند، اسمی برده نمی شود، ولی آنها با عشق و علاقه برای امدادرسانی با تمام توان در خدمت مردم هستند.

یکی از کارشناس اورژانس 115 آذربایجان شرقی گفت: اکنون به دنبال هر اعزام به بالین بیماران، فشارهای عصبی بالائی به تکنسین اورژانس 115 وارد می آید، جدا از اینکه خود تکنسین مبتلا شود، امکان سرایت به خانواده اش نیز وجود دارد و همین امر استرس و فشار کار را بیشتر می کند.

حبیب حسینقلی زاده اضافه نمود: در اعزام بیماران دارای مشکل تب و تنفسی که علائم اولیه هشدار دهنده بیماری کروناست، قبل از اعزام، تکنسین های اورژانس 115، موارد حفاظتی از قبیل ماسک و عینک و لباس یکبار مصرف (گان) استفاده می کنند و باید تلاش کنند تا در برابر ترشحات تنفسی بیمار قرار نگیرند.

وی ادامه داد: همچنین در حین انتقال بیمار حتما بخود بیمار نیز ماسک تعبیه می شود تا از انتشار بیشتر ترشحات بیمار جلوگیری شود، اینگونه موارد با نام بیمار مشکوک به ویروس کرونا تلقی می شود.

حسینقلی زاده تاکید کرد: صرف پوشیدن لباس ها و تجهیزات محافظتی دلیل بر احتمال مبتلا شدن شخص نیست و پس از انجام آزمایشات و رادیوگرافی تشخیص قطعی داده می شود.

وی تاکید کرد: با مشاهده علائم اولیه حتما بایستی موارد ایمنی یک به یک اجرا شود و پس از انتقال بیمار به بیمارستان، آمبولانس با مواد ضدعفونی پاکسازی می شود و نزدیک سه ساعت امکان استفاده از آن آمبولانس وجود ندارد.

این کارشناس اورژانس 115 آذربایجان شرقی گفت: شرح حال اقوام بیمار در زمان تماس با اورژانس 115، همکاری خود اقوام در بررسی بیمار و انجام اقدامات و انتقال بیمار، وجود تجهیزات کامل برای تکنسین های اورژانس 115 و در نهایت شست وشوی کامل آمبولانس و معدوم کردن تجهیزات حفاظتی از جمله نکات حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: اگر بیمارستان ها را خط اول درمان با بیماری کرونا بدانیم، تکنسین های اورژانس 115 جلوتر از این خط قرار دارند و بایستی حتما این سیستم بسیار قوی تر و محکم تر باشد، چون از اول نمی توان بدون تجهیزات و آزمایشات لازم، تشخیص قطعی داد، اگر تجهیزات در اورژانس 115 قوی نباشد، منجر به انتقال ویروس و انتشار آن خواهد بود.

حسینقلی زاده ادامه داد: تجهیزاتی که اکنون نیازهای اولیه سیستم اورژانس 115 است، از انواع ماسک ها برای پرسنل و بیمار گرفته تا مواد ضدعفونی کننده برای پرسنل و آمبولانس است، می توان گفت هرگونه صرفه جوئی غیر اصولی در این سیستم تبعات بسیار بدی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: کاش آن زمان که موج بیماری کرونا در چین شایع بود، مدیریت بحران دانشگاه نیز تمام تجهیزات مورد نیاز را نیازسنجی و خریداری می کردند و اکنون در این برهه زمانی دچار مسائل فعلی کمبود نمی شدند.

این کارشناس اورژانس 115 آذربایجان شرقی تاکید کرد: از شهروندان درخواست داریم که با مشاهده کوچکترین علائمی مثل سرفه، اصرار بر اینکه فرد مبتلا به کروناست، نداشته باشند و از اورژانس درخواست آمبولانس نکنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر انتقال بیماران مشکوک به کرونا از مراکز به مراکز مشخص بر عهده اورژانس است، گفت: سایر ماموریت های عادی و جاری نیز برعهده اورژانس است و در هر بار انتقال بیمار تنفسی، حتی اگر مطمین باشیم که بیمار کرونایی نیست، باید آمبولانس را ضدعفونی کامل کنیم.

حسینقلی زاده اضافه نمود: از شهروندان در خواست می کنیم به هیچ عنوان با اخبار و اطلاعات غلط منتشر شده در فضای مجازی خود را دچار استرس و اضطراب نکنند، تنها راه مقابله با این ویروس بهداشت فردی و شست وشوی دست و همچین افزایش سیستم ایمنی است، زیرا با کاهش روحیه سیستم ایمنی نیز ضعیف می شود، پس مردم با اطلاعات نادرست روحیه خود را از بین نبرند.

برخی از شهروندان هشدارهای وزارت بهداشت را جدی نمی گیرند

یکی دیگر از کارشناسان اورژانس 115 آذربایجان شرقی گفت؛ هنوز شهروندان آنطور که باید به جد به اطلاعیه ها و هشدارهای وزارت بهداشت توجه نمی کنند.

رسول دهشتی اضافه نمود: بارها مسئولان از مردم درخواست کرده اند که در صورت نداشتن کار ضروری از منزل خارج نشوند، ولی انگار برخی از شهروندان نسبت به خطرات این بیماری آگاه نیستند.

وی ادامه داد: گاه شاهد حضور اطرافیان بیمار به خصوص بچه ها، بدون ماسک و دستکش، در بیمارستان ها یا محوطه اطراف بیمارستان ها هستیم که بدون هیچ توجهی به مراعات بهداشت، فردی حتی اقدام به خوردن خوراکی با دستان آلوده می کنند، در حالیکه امکان انتقال ویروس از مکان آلوده و دست های آلوده بسیار محتمل است.

دهشتی اظهار کرد: کارشناسان اورژانس در هنگام اعزام بر بالین بیمار مشکوک به کرونا، ماسک، دستکش و لباس مخصوص به تن می کنند و همچنین به بیمار نیز دستکش و ماسک می دهند تا ما و اطرافیان را آلوده نکند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان برای دریافت اطلاعات درباره کررونا از طریق رسانه های رسمی و سامانه هایی که اعلام شده است، اقدام کنند، گفت: در برخی موارد شاهد این هستیم که فرد به دلیل دریافت اطلاعات ناقص و نادرست در فضای مجازی در خصوص علائم این بیماری، دچار ترس و اضطراب شده و علائمی را در خود احساس می کند که به زعم او نشان از بیماری است.

این کارشناس اورژانس آذربایجان شرقی اظهار کرد: برای مثال روز گذشته بر سر بالین بیماری با علائم شبیه به کرونا حاضر شدیم که براساس معاینات اولیه که انجام دادیم مشخص شد این علائم هیستریک است.

وی ادامه داد: این بیمار سرفه های خشک داشت ولی تب و سایر علائم را نداشت، با وجود این بخاطر ترسی که به او دست داده بود، اصرار داشت که او را به مرکز درمانی انتقال دهیم.

دهشتی با اشاره به اینکه 2 امبولانس در برخی پایگاه ها وجود دارد که یکی مخصوص انتقال بیماران کرونایی است و دیگری برای اعزام بیمارن دیگر است، یادآور شد: بعد از اعزام به ماموریت های مشکوک آمبولانس ضد عفونی کامل می شود.

دیگر کارشناس اورژانس 115 آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: در شرایط خاصی قرار داریم، ولی متاسفانه هنوز مردم با مفهوم اورژانس آشنا نیستند و نمی دانند که کارشناسان این مرکز هر لحظه آماده اعزام به ماموریت های خاص اورژانسی هستند و اگر دیر به بالین بیمار برسند ممکن است فرد جان خود را از دست بدهد.

کاظم محسن زاده با بیان اینکه اورژانس، آژانس نیست، اضافه نمود: گاه شاهد این هستیم که بیمارانی که غیراورژانسی هستند و می توانند با مراجعه به درمانگاه محل، مشکل شان را حل کنند، با اورژانس تماس برقرار کرده و درخواست آمبولانس می کنند.

وی ادامه داد: شهروندان باید دقت کنند برای هر مساله ای نباید با اورژانس تماس گرفت تا ما نیز بتوانیم در اسرع وقت به بیماران ضروری و نیازمند امدادرسانی کنیم.

محسن زاده با اشاره به اینکه در مواردی که از سوی اپراتوری، بیمار مشکوک به کرونا اعلام می شود، کارشناسان اعزامی با لباس، مخصوص به محل راهی می شوند، گفت: روز گذشته با اعلام بیهوشی فردی در یکی از خیابان های تبریز که مشکوک به کرونا گزارش شده بود، بر سر بالین بیمار که رسیدیم، اما او با دیدن لباس های ما از ترس پا به فرار گذاشت.

وی با بیان اینکه کارشناسان اورژانس در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند، گفت: خطراتی که کارشناسان اورژانس با آن روبرو هستند، بسیار بیشتر از کادر درمان در بیمارستان است، زیرا آنها می دانند بیماری که دارد منتقل می شود علائم ویروس را دارد و از آمادگی لازم برخوردار هستند.

این کارشناس اورژانس 115 آذربایجان شرقی اضافه نمود: متاسفانه در برخی موارد شاهد این هستیم که همراهان بیمار اطلاعات درستی به اپراتوری ارائه نکرده اند و ما بدون پوشش لازم بر سر بیماری که علائم کووید 19 را دارد، حاضر شده و فرد را به بیمارستان منتقل کرده ایم و هر لحظه امکان دارد که کارشناس اورژانس نیز مبتلا شود.

وی با تاکید بر اینکه برخورد اولیه با بیمار ازسوی کارشناسان اورژانس 115 انجام می شود، از اینکه رسانه ها و مردم هیچ توجهی به جانفشانی های کارشناسان اورژانس نمی کنند، گلایه کرد و گفت: با این وجود بخاطر عشقی که به شغل خود داریم بدون هیچ چشم داشتی با جان و دل تلاش می کنیم.

محسن زاده از شهروندان در خواست کرد در شرایط کنونی از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند و در صورت نیاز واقعی با 115 تماس بگیرند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این مورد گفت: بر اساس پروتکلی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموززش پزشکی ابلاع شده، هشت خودروی آمبولانس ویژه اضافه بر خودروهای موحود در پایگاه های اورژانس برای انتقال بیماران کرونایی بین مراکز است.

دکتر فرزاد رحمانی با تاکید بر اینکه اورژانس استان با تیم های عملیاتی ویژه در حال خدمت رسانی به بیماران کرونا است، اضافه نمود: آموزش های لازم به تمامی پرسنل اورژانس از نظر پوشش و در آوردن لباس های حفاظت شخصی ارائه شده که برای جلوگیری از انتقال ویروس بسیار مهم است.

وی ادامه داد: به پرسنل بخش خدمات نیز آموزش های لازم در رابطه با نحوه شست وشوی کامل و ضدعفونی کردن آمبولانس ها بعد از هر بار اعزام ارائه شده است.

دکتر رحمانی ادامه داد: همچنین اپراتورهای این مرکز آموزش های لازم جهت تشخیص و پذیرش بیماران کرونایی و غیرکرونایی را گذرانده اند.

وی اضافه نمود: در شهرستان های اسکو، میانه، مرند و اهر نیز آمبولانس های ویژه برای انتقال بین بیمارستانی بیمار کرونایی به تبریز در نظر گرفته شده تا پایگاه های این شهرستان بدون آمبولانس نمانند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی آذربایجان شرقی گفت: با اعلام سامانه تلفنی 4030 و 190 تماس های غیر ضروری به اورژانس کاهش یافته و براساس آمار حوادث نیز تا حدودی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: برای اعزام به بالین بیماری که علائم قطعی ویروس کرونا را دارد، از آمبولانس های ویژه استفاده می شود.

دکتر رحمانی ادامه داد: در تمامی پایگاه های اورژانس تجهیزات حفاظتی تامین شده و در مواردی که آمبولانس های پایگاه ها به ماموریتی اعزام می شوند که بیمار مشکوک به کرونا تشخیص داده می شود، بلافاصله بعد از ماموریت خودرو شست وشو و گندزدایی می شود.

وی با اشاره به استرس موجود در بین برخی افراد، اظهار کرد: در برخی موارد شهروندان علائم سرماخوردگی را با کرونا اشتباه می گیرند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی آذربایجان شرقی تاکید کرد: شایعترین علائم این بیماری تب و تنگی نفس است که گاه سرفه نیز مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه کارشناسان اورژانس 115، 50 متر هم جلوتر از خط مقدم مبارزه با کرونا ویروس هستند، گفت: همه پرسنل اورژانس در آماده باش کامل قرار دارند و تمامی مرخصی ها لغو شده است.

117 پایگاه اورژانس در آذربایجان شرقی برای ارائه خدمات و امدادرسانی به شهروندان درسطح استان فعال است.

تا به امروز 86 نفر در آذربایجان شرقی به کروما مبتلا شده اند و 8 نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 946

به "اورژانس در خط مقدم مبارزه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اورژانس در خط مقدم مبارزه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید