اهداف سفر اعلام نشده ترامپ به افغانستان

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرنگاران، گروه بین الملل- عبدالحمید بیاتی: با وجود گذشت 18 سال از لشکر کشی آمریکا به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم و صرف هزینه های مادی و انسانی گزاف، واشنگتن هنوز نتوانسته به هدف خود در این کشور برسد و اقدامات دونالد ترامپ نیز موجب شده تا بر ابهامات موجود در این رابطه افزوده گردد.

اهداف سفر اعلام نشده ترامپ به افغانستان

با وبسایت گردشگری آژانس مسافرتی همراه باشید.

ترامپ روز پنجشنبه به افغانستان سفر کرد اما این سفر با سفرهای قبلی پرزیدنت متفاوت بود به طوری که حتی در هنگام سفر و پیش از رسیدن وی به افغانستان نیروهای امنیتی تلفن همراه ترامپ را از وی گرفته بودند.

این سفر در سکوت کامل خبری انجام شد و در حدود دو ساعت بعد از خاتمه آن رسانه ها اقدام به انتشار خبر و تصاویر این سفر کردند.

یکی از نکات مهم این سفر آن است که آمریکا با وجود صرف هزینه های زیاد در افغانستان هنوز نمی تواند امنیت را برای عالی ترین مقام خود در سفر به این کشور تامین کند و رئیس جمهور ایالت متحده مجبور است بر خلاف همیشه بدون دسترسی به دوست همیشگی خود یعنی توئیتر این سفر را انجام بدهد.

حضور اشرف غنی در بگرام و عصبانیت مردم افغانستان

مقامات آمریکایی چه بخواهند چه نخواهند به واسطه جنایت هایی که در افغانستان انجام داده اند، در میان مردم افغانستان صندلیی ندارند و مردم این کشور با دیده نفرت به آنها می نگرند و در این میان اقدام اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، در روز پنجشنبه و حضور وی در پایگاه بگرام در کنار دونالد ترامپ موجب خشم مردم افغان شد.

در همین رابطه خبرگزاری صدای افغان در گزارشی با عنوان آقای ترامپ، اینجا ایالت پنجاه و یکم نیست! نوشته است: سفر سرزده ترامپ به افغانستان، به معنای آن است که او به این کشور به عنوان ایالت پنجاه و یکم آمریکا نگاه می نماید تا کشوری مستقل که مردم دارد، دولت دارد، عضو سازمان ملل است و باید به شأن و صندلی رسمی و مستقل آن احترام بگذارد. رویداد شگفت انگیزتر، اما این است که دستور ترامپ برای حضور اشرف غنی در بگرام به سرعت از سوی ارگ، مورد پذیرش قرار می گیرد و اشرف غنی و اسدالله خالد، شتاب زده به بگرام می فرایند تا با ترامپ، ملاقات نمایند.

یک کاربر توئیتری نیز اشاره به حضور اشرف غنی در بگرام و حضور او در میان سربازان آمریکایی نوشته است: ترامپ از اشرف غنی با لحن دلسوزانه و ترحم برانگیز می پرسد: می خواهی اینجا بمانی یا که خوش داری بروی؟. اشرف غنی مثل یک بچه یتیم خجالتی جوابش گنگ است. ترامپ او را نوازش داده در جمع سربازان آمریکایی می گوید زنده باد غیرت افغانی! پاینده باد استقلال افغانستان!

ترامپ به دنبال رویای دست نیافتنی

اما ترامپ از انجام این سفر آنهم در روز عید شکرگزاری قطعا اهدافی را دنبال می نماید. وی در سخنرانی خود در جمع نظامیان آمریکایی حاضر در افغانستان، از شروع مجدد مصاحبههای واشنگتن با طالبان سخن گفت.

ترامپ برای آنکه در حوزه سیاست خارجی پفراینده ای مثبت داشته باشد در یک سال گذشته سه پروژه را در دستور کار خود قرار داد نخست مذاکره با کره شمالی و کوشش برای خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ، دوم مذاکره با طالبان و کوشش برای برقراری آتش بس با این گروه، سوم فشار بر ایران و کوشش برای به زانو درآوردن ایران و قبولاندن خواسته های واشنگتن به تهران.

ترامپ در پروژه های اول و سوم راه به جایی نبرد و همین امر موجب شد تا تنها گزینه باقی مانده برای ترامپ صلح با طالبان باشد.

ترامپ با گماردن زلمای خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه خود در امور افغانستان، مذاکره با طالبان را شروع کرد اما سه ماه قبل و بعد از کشته شدن نظامیان آمریکایی در تحولات افغانستان این مذاکرات را متوقف کرد.

ترامپ برای تضمین موفقیت خود در انتخابات 2020 نیازمند یک نمره مثبت در کارنامه سیاست خارجی خود است لذا کوشش دارد تا مذاکره با طالبان را به خاتمه برساند از همین رو بود که وی روز پنجشنبه به صورت اعلام نشده وارد افغانستان شد.

شرایط موجود در اردوگاه طالبان نیز به گونه ای است که گویا این گروه پیش شرط هایی برای توافق با آمریکا دارد.

مذاکره با طالبان و آینده نیروهای آمریکایی در افغانستان، دو بحثی بود که ترامپ در بگرام به آنها پرداخت. او گفت که آمریکا در حال کاهش حضور نظامی خود در افغانستان است. به گفته وی، نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان تا 8 هزار و 600 نفر کاهش خواهد یافت.

ترامپ اضافه کرد: ما تا زمانی اینجا خواهیم ماند که به یک توافق برسیم یا هم در صورت معامله بسیار بد آنها [طالبان] به پیروزی کامل دست یابیم. با آنها [طالبان] ملاقات می کنیم و می گوییم که باید آتش بس برقرار گردد. آنها [پیش از این] با آتش بس موافق نبودند. ولی حالا می خواهند آتش بس برقرار گردد. خواهیم دید چه می گردد.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی رسمی طالبان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه، با بیان اینکه هنوز برای صحبت درباره ازسرگیری مذاکرات با واشنگتن بسیار زود است، گفت که واکنش رسمی این گروه به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بعداً منتشر خواهد شد.

ذبیح الله مجاهد با این حال یک روز بعد گفت که طالبان آماده است پس از لغو مذاکرات از سوی ترامپ این مذاکرات را با آمریکا از سر بگیرد. وی در مصاحبه با رویترز توضیح داد: اگر قرار است مذاکراتی انجام گردد از جایی که متوقف شده ادامه خواهد داشت.

جنگ افغانستان طولانی ترین نبردی است که ایالات متحده را درگیر خود نموده است. جنگ در این کشور به کشته شدن دهها هزار تن از شهفرایندان نظامی و غیر نظامی افغان منجر شده است. بنا بر گزارش رسمی وزارت دفاع آمریکا تا ژوئیه امسال بیش از 2210 نظامی آمریکایی در افغانستان جان خود را از دست داده اند.

رویای دست نیافتنی

با توجه به شرایطی که وجود دارد و شرطی که ترامپ در مورد حضور دولت افغانستان در دور جدید مذاکرات با طالبان اعلام نموده، شاید رسیدن به توافق با این گروه به عمر دولت اول ترامپ قد ندهد.

طالبان بارها اعلام نموده است که هرگز دولتی را که در زمان اشغال این کشور توسط آمریکا بر سر کار آمده باشد به رسمیت نشناخته و با او مذاکره نخواهد کرد. به زعم طالبان، حکومت وقت در افغانستان خود اراده ای برای تصمیم گیری ندارد و این آمریکا است که تصمیم نهایی را می گیرد به همین دلیل لزومی برای اتلاف وقت جهت مذاکره با حکومت کابل وجود ندارد.

از سوی دیگر یک منبع گروه طالبان در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر آمادگی طالبان برای توافق آتش بس، می گوید آتش بس میان این گروه و آمریکا پس از امضای توافق نامه میان دو طرف به صورت فوری برقرار خواهد شد.

طالبان هنوز اعلام ننموده که آیا با شرط ترامپ مبنی بر حضور دولت افغانستان در مذاکرات صلح موافق است یا خیر. قبول یا رد این شرط بدون شک با پیامدهایی به ویژه در داخل این گروه روبرو خواهد شد.

فراموش نکنیم که طالبان همیشه در فصل زمستان تحرکات خود را کاهش و با فرا رسیدن بهار اقدامات خود را از سر می گیرد، در صورتی که در فرصت باقی مانده تا بهار، آمریکا نتواند با طالبان به توافقی دست پیدا کند، افغانستان در این فصل با تحولات جدیدی روبرو خواهد شد، تحولاتی که شاید موجب تغییر رویه کاخ سفید در قبال طالبان گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 718

به "اهداف سفر اعلام نشده ترامپ به افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهداف سفر اعلام نشده ترامپ به افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید