10 راه چاره عملی برای ارتقای مقدار شارژدهی باتری گوشی های هوشمند

به گزارش مجله توسعه دهنده، در این گزارش 10 راه حل برای افزایش اندازه شارژدهی باتری گوشی های هوشمند ارائه شده است.

10 راه چاره عملی برای ارتقای مقدار شارژدهی باتری گوشی های هوشمند

به گزارش ، اگر با طول عمر و اندازه شارژدهی باتری گوشی خود مشکل دارید، باید بدانید که در این زمینه تنها نیستید و افرادی زیادی وجود دارند که با این مشکل شایع، دست و پنجه نرم می نمایند. اگرچه در حال حاضر تعویض باتری گوشی های هوشمند امکان پذیر است، اما بازهم می توان با راه چاره هایی ساده، اندازه شارژدهی دستگاه را ارتقا بخشید.

با اینکه گوشی های هوشمند در یک دهه اخیر رشد قابل ملاحظه ای را تجربه نموده اند و نسبت به محصولات سال های قبل کاملاً تغییر یافته اند، اما شاهد آن هستیم که فناوری استفاده شده در فراوری باتری آن ها به اندازه ناچیزی ارتقا پیدا نموده و این بخش از گوشی های هوشمند هنوز قادر نیستند احتیاج های کاربران خود را در تامین انرژی مورداحتیاج این دستگاه ها برآورده نمایند.

مطمئناً باتری موجود در گوشی های هوشمند روزی به قدری پیشرفت خواهند کرد که کاربران آن ها احتیاجی به نگرانی در خصوص کاهش شارژدهی دستگاه خود نخواهند داشت؛ اما تا آن موقع چاره ای جز اینکه از راه چاره های مختلف برای افزایش طول عمر باتری این دستگاه ها بهره بگیریم نخواهیم داشت. به نظر می رسد بتوان این راه چاره ها را به صورت خلاصه در 10 بخش زیر معرفی کرد.

در طی سال های اخیر دو سیستم عامل اندروید و iOS قابلیت های نوی را در خود جای داده اند که به کاربران گوشی های هوشمند اجازه می دهد به راحتی اندازه مصرف انرژی بخش ها و یا برنامه های مختلف را مشاهده و ارزیابی نمایند. هم اکنون می توان با مراجعه به منوی تنظیمات این گوشی های هوشمند، فهرست کاملی از برنامه ها و اندازه انرژی که آن ها مصرف می نمایند را مشاهده کرد. معمولاً برنامه ها و قابلیت هایی که در حال استفاده از بیشترین انرژی هستند در بالای این فهرست نمایش داده می شوند و کاربران می توانند به سادگی آن ها را غیبرطرفال نمایند. این فهرست بعلاوه امکان حذف و غیبرطرفال سازی قابلیت ها و برنامه هایی که کاربران به ندرت از آن ها استفاده می نمایند را فراهم می نماید.

بدون شک نمایشگر هر گوشی هوشمندی، پرمصرف ترین عضو آن است. به همین علت، توجه به آن و قراردادن آن در بهینه ترین حالت مصرف انرژی، موجب می گردد که شارژدهی باتری دستگاه به اندازه قابل توجهی ارتقا پیدا کند. کاهش اندازه روشنایی نمایشگر و بعلاوه خاموش کردن قابلیت تنظیم اتوماتیک روشنایی آن، مهم ترین اقداماتی است که می توان برای بهینه سازی اندازه مصرف انرژی این عضو به کار گرفت.

ارتباط با دنیای بیرون از گوشی های هوشمند و بعلاوه بهره گیری همیشگی از ارتباطاتی نظیر LTE، NFC، GPS، Wi-Fi و بلوتوث، ایده بسیار جذابی به نظر می رسد؛ اما آیا واقعاً فعال بودن این قابلیت ها برای 24 ساعت شبانه روز لازم و حیاتی است؟ تجربه نشان داده است که بخش اعظمی از انرژی ذخیره شده در باتری گوشی های هوشمند به علت فعال بودن ارتباط های رادیویی غیراحتیاج کاربران به هدر می رود. از سوی دیگر به علت مصرف انرژی بالا، این ارتباطات خیلی زود سبب آسیب رسیدن به باتری موجود در دستگاه های مختلف می گردد.

سیستم عامل اندروید به گونه ای طراحی شده است که به برنامه های مختلف اجازه می دهد حتی هنگامی که در پس زمینه فعالیت دارند به Location و محل حضور کاربران دسترسی داشته باشند. این موضوع سبب خواهد شد که خیلی زود شارژ موجود در باتری گوشی های هوشمند کاهش پیدا کند. به همین علت بهتر است، هرگاه به این ارتباطات احتیاجی نداریم آن ها را در حالت خاموش قرار دهیم.

بدون شک چند وظیفگی (Multitasking)، یکی از مهم ترین قابلیت های گوشی های هوشمند محسوب می گردد؛ چرا که به کاربران این امکان را می دهد که به صورت همزمان از چند برنامه مختلف استفاده نمایند و فعالیت های گوناگونی را پیش ببرند. اما باید توجه داشت که استفاده از این قابلیت سبب می گردد که مصرف انرژی گوشی های هوشمند به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کند؛ به این علت که برنامه های مختلف باید در پس زمینه به فعالیت خود ادامه دهند.

با بستن برنامه های فعال در پس زمینه، وظایف محول شده به پردازنده کاهش می یابد و بعلاوه ظرفیت اشغال شده از حافظه رم هم خالی می گردد. به این ترتیب شاهد کاهش انرژی مصرفی به وسیله گوشی های هوشمند خواهیم بود.

اگرچه این ویجت ها و تصاویر پس زمینه زنده، بر روی صفحه Home به کار گرفته می شوند و در ظاهر غیبرطرفال به نظر می رسند، اما بازهم سبب می شوند مصرف انرژی گوشی های هوشمند افزایش پیدا کند. ویجت ها معمولاً با محیط بیرون از گوشی های هوشمند در ارتباط هستند و تغییر شرایط گوناگونی را دریافت می نمایند. از سوی دیگر، تصاویر پس زمینه زنده به علت اینکه انیمیشن های مختلفی را به نمایش می گذارند، به انرژی فراوانی احتیاج دارند. تمامی این موضوعات نشان می دهد که بهتر است در صفحه Home، از ویجت ها و تصاویر پس زمینه زنده استفاده نگردد.

می توان گفت این روز ها عملکرد گوشی های هوشمند وابستگی زیادی به ارتباط با اینترنت پیدا نموده است؛ به گونه ای که این دستگاه ها بدون اینکه به اینترنت متصل باشند قادر نیستند بسیاری از قابلیت های خود را در دسترس کاربران قرار دهند. تقریباً تمامی برنامه های موجود در گوشی های هوشمند، پس از ارتباط این دستگاه ها با اینترنت، به جستجوی بروزرسانی ها، خبرها، پیغام ها و اطلاعات دیگر می گردند و وقتی به آن ها دسترسی پیدا نمایند واکنشی را از خود نشان می دهند.

به اسم مثال ممکن است نمایش یک اعلان سبب گردد که صفحه نمایشگر گوشی شما روشن گردد یا یک پیغام به نمایش درآید. در برخی از گوشی های هوشمند دسترسی به این اطلاعات سبب می گردد که یک لامپ LED آغاز به چشمک زدن کند و یا حتی تمامی این اتفاقات به صورت همزمان رخ دهد.

بروز این اتفاقات سبب می گردد که مصرف انرژی در گوشی های هوشمند افزایش پیدا کند. اگرچه توصیه نمی گردد که اعلان های مربوط به دریافت تماس یا پیغامک خاموش گردد، اما می توان این کار را برای بسیاری از برنامه ها صورت داد. خاموش کردن اعلان های این برنامه ها، علاوه بر اینکه سبب می گردد باتری موجود در گوشی های هوشمند طول عمر بیشتری داشته باشد، موجب می گردد که کاربران در طول روز تمرکز بیشتری برای انجام کار های خود داشته باشند.

بروزرسانی هایی که برای برنامه ها و سیستم های عامل منتشر می گردد، ضمن برطرف باگ ها، معمولاً سبب می گردد که آن ها به وسیله روش های ساده تر و بهتری به فعالیت بپردازند. این موضوع باعث می گردد که اندازه مصرف انرژی گوشی های هوشمند به اندازه قابل توجه ای کاهش پیدا کند و در نتیجه باتری موجود در آن ها شارژدهی بهتری را فراهم آورد. به همین علت توصیه می گردد که اگر به شارژدهی باتری بهتری در گوشی خود احتیاج دارید، سیستم عامل و برنامه های موجود در آن را بروز نگه دارید.

بخشی از قابلیت ها و برنامه های موجود در گوشی های هوشمند، به منظور دسترسی بهتر کاربران به اطلاعات مختلف، یک نسخه پشتیبان از آن ها تهیه و در فضای وب ذخیره می نمایند. بعلاوه در صورت اجازه کاربران، به طور مرتب همگام سازی اطلاعات نو با اطلاعات ذخیره شده در این فضا صورت می گیرد. در بسیاری از اوقات این کار به صورت بی فایده انجام و سبب می گردد بخشی از انرژی موجود در باتری گوشی های هوشمند به هدر رود. می توان با مراجعه به منوی تنظیمات گوشی های هوشمند این قابلیت را برای همواره متوقف و در نتیجه به کاهش انرژی مصرفی این دستگاه ها یاری کرد.

مد های ذخیره انرژی (Power Saving Mode) که در گوشی های هوشمند به کار گرفته می شوند، به صورت اتوماتیک با متوقف کردن برخی از قابلیت ها و بعلاوه ایجاد تغییرات سریع در تنظیمات این دستگاه ها، سبب می شوند که مصرف انرژی آن ها به کمترین اندازه ممکن برسد. در برخی از گوشی های هوشمند می توان با فعال کردن این مد های کاری به چند ساعت شارژدهی بیشتر دست یافت. در حال حاضر بخشی از فراورینمایندگان این دستگاه ها مدعی هستند که حتی امکان دسترسی به شارژدهی یک روزه (در حالت Standby) هم با فعال کردن این مد ها وجود دارد.

پس از فعال سازی مد های ذخیره انرژی، همچنان امکان برقراری تماس های تلفنی، ارسال پیغامک، جستجو در فضای وب و استفاده از برنامه های مختلف وجود خواهد داشت؛ اما این مد ها قدرت کلی پردازنده، اندازه نور صفحه نمایش، اندازه دسترسی به اعلان ها و... را در محدودیت قرار می دهند.

بسیاری از برنامه ها و اپلیکیشن های موجود به صورت دو نسخه مجزای رایگان و Premium عرضه می شوند. تفاوت میان آن ها این است که معمولاً در نسخه رایگان از برنامه ها، دسترسی به بخشی از قابلیت ها ممکن نیست و به منظور کسب عایدی، در آن ها تبلیغات گوناگونی نمایش داده می گردد. بارگذاری این تبلیغات که معمولاً به وسیله ارتباط اینترنت صورت می گیرد موجب می گردد که مصرف انرژی گوشی های هوشمند افزایش پیدا کند. علاوه بر این، نمایش این تبلبغات برای کاربران هم مستلزم مصرف انرژی است.

خرید نسخه اصلی و Premium از برنامه ها سبب می گردد که ضمن دسترسی به همه قابلیت های آن ها، از بارگذاری و نمایش این تبلیغات هم جلوگیری گردد. به این ترتیب ضمن کاهش حجم دیتای مصرفی، از اندازه انرژی مصرفی دستگاه های هوشمند هم کاسته می گردد. از سوی دیگر، حذف این تبلیغات به کاربران یاری می نماید در انجام کار های روزانه خود تمرکز بهتری داشته باشند و بعلاوه از تیم پشتیبان از برنامه ها هم حمایت نمایند. در این بین، اهمیت این موضوع در برنامه های که در طول روز چندین بار از سوی کاربران مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر خواهد بود.

منبع: شهر سخت افزار

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1926

به "10 راه چاره عملی برای ارتقای مقدار شارژدهی باتری گوشی های هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 راه چاره عملی برای ارتقای مقدار شارژدهی باتری گوشی های هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید