چرا 11 اثر هخامنشی و ساسانی ناگهان پس فرستاده شد؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، در پی برچیده شدن ناگهانی نمایشگاه آثار زرین و سیمین هخامنشی و ساسانی در همدان، رییس موزه ملی گفت از انتقال این اشیاء به تهران بی اطلاع بوده و متعجب شده است.

چرا 11 اثر هخامنشی و ساسانی ناگهان پس فرستاده شد؟

به گزارش ایسنا، 11 شیء نقره ای و طلایی هخامنشی و ساسانی از موزه ملی ایران موقتی به موزه هگمتانه امانت سپرده شده بود تا همزمان با سفر ارزیاب یونسکو به همدان، نمایش داده گردد. این نمایشگاه قرار بود از دوم تا ششم شهریورماه در موزه هگمتانه برپا باشد. در این میان استقبال زیاد از نمایشگاه که طبق گزارش مسئول امور موزه های استان همدان فقط در دو روز 10 هزار نفر بود، سبب طرح درخواست هایی برای تمدید زمان برپایی این نمایشگاه شد، اما با انتها سومین روز نمایشگاه، شبانه و پس از انتها سفر ارزیاب یونسکو به همدان، این 11 شیء جمع و به تهران منتقل شد و نمایشگاه هم پیش از موعد مقرر، تعطیل شد و گردشگران، بازدیدکنندگان و تور ها بدون اطلاع از این ماجرا، صبح روز پنجم شهریورماه با سالنی از ویترین های خالی روبرو شدند.

مسئولان میراث فرهنگی استان همدان تا کنون جوابگوی تماس ها و پیگیری ها نبوده و هیچ توضیحی را در این باره ارائه ننموده اند.

عکس از مطهره کشاورز، که در روز پنجم شهریورماه از نمایشگاه 11 شیء سیمین و زرین در موزه هگمتانه گرفته شده است.

این نمایشگاه درحالی که قرار بود تا ششم شهریورماه برپا باشد، پیش از موعد جمع آوری شد.

جبرئیل نوکنده، رییس موزه ملی ایران نیز به ایسنا گفت که از بازگشت اشیاء زرین و سیمین به موزه ملی ایران کاملا بی اطلاع بوده و متعجب شده است.

او اظهار کرد: این نمایشگاه همزمان با سفر ارزیاب یونسکو به همدان کاملا براساس استاندارد ها و پروتکل های موجود، برپا شد. اشیاء با مراقبت کامل از موزه ملی به موزه هگمتانه فرستاده شد، بسته بندی آثار را همکاران حرفه ای موزه ملی انجام دادند. زیرنویس اشیاء و تابلو های محیطی ها را هم موزه ملی آماده نموده بود. مجوز هم گرفته شده بود. به هر حال و با توجه به سفر ارزیاب یونسکو، زمان محدود بود.

رییس موزه ملی گفت: نمایشگاه 11 شیء زرین و سیمین هخامنشی و ساسانی، براساس مجوز قانونی و نامه شورای تأمین، تا پانزدهم شهریورماه امکان برپایی داشت.

نوکنده اظهار کرد: ما هیچ مسئله ای برای نمایش آثار در استان همدان نداشتیم و از بازگشت زودهنگام آثار بی اطلاع بودیم. مسئولان همدان هم هنوز توضیحی نداده اند و نمی دانیم علت این کار چه بوده است.

بشقابی با نقشی از شهبانوی ساسانی

11 شیء زرین و سیمین از جمله ریتون طلایی هخامنشی، سر ستون هخامنشی، کاسه زرین با نقوش گیاهی، دستبند طلا با نقش قوچ، خنجر طلایی، دستبند زرین با نقش شیر هخامنشی، ظرف نقره آمفورای سیمین، جام نقره آمفورای سیمین، بشقاب نقره سیمین و بشقاب زراندود سلطنتی و سرستون سنگی هخامنشی با نقشی از گاو، آثاری بود که با توجه به خاستگاه آن ها، در همدان به نمایش گذاشته شده بود.

امیرحسین فریبا، مسؤول امور موزه ها و بنا های تاریخی استان همدان با اشاره به رکود بازدید از این نمایشگاه که به حدود 10 هزار نفر رسیده بود، قبلا درباره تمدید زمان برپایی آن گفته بود: تمدید به علت مسائل امنیتی امکان پذیر نیست و این اشیاء باید به موزه تهران برگردد.

خنجر طلایی هخامنشی

منبع: فرارو
انتشار: 7 شهریور 1402 بروزرسانی: 7 شهریور 1402 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2398

به "چرا 11 اثر هخامنشی و ساسانی ناگهان پس فرستاده شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا 11 اثر هخامنشی و ساسانی ناگهان پس فرستاده شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید