چالش های کمبود فضاهای آموزشی و فرسودگی 40درصدی مدارس استان تهران

به گزارش مجله توسعه دهنده، به گزارش خبرنگاران، عناوینی چون استان های برخوردار، نیمه برخوردار یا کم برخوردار را در عرصه های مختلف به کار می برند و عموما وقتی چنین عناوینی به کار می رود که بحث بر سر سرانه ها باشد. شاید کمتر کسی تصور کند استان تهران و شهر تهران نیز در برخی سرانه ها جزء استان های کم برخوردار باشد اما واقعیت این است که لااقل از نظر سرانه فضاهای آموزشی وضعیت تهران در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است و این استان یکی از کم برخوردارترین استانهای کشور از نظر سرانه فضاهای آموزشی در کشور است.

چالش های کمبود فضاهای آموزشی و فرسودگی 40درصدی مدارس استان تهران

در شهر تهران و برخی شهرستانهای استان تهران با مدارسی رو به رو هستیم که یک سوم استاندارد فضاهای آموزشی کشور را نیز ندارند. مناطقی که چالش تراکم جمعیت دانش آموزی، کمبود سرانه فضای آموزشی و بافت فرسوده را همراه با هم دارند.

به گفته علی شهری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران سرانه های آموزشی موجود و تراکم جمعیت دانش آموزش نشان می دهد که در همه مناطق شهر تهران و استان تهران، تا استاندارد آموزشی فاصله قابل توجهی وجود دارد و این در حالی است که به گفته مسئولان آموزش و پرورش و بر اساس آمار جمعیتی، تا چند سال آینده با افزایش جمعیت دانش آموزی رو به رو هستیم و شاید از 5 سال بعد کمی با افت جمعیت دانش آموزی دوباره به عدد امروز برسیم.

شهری در مصاحبه با خبرنگاران در این باره گفت: در شهر تهران و شهرستان های استان تهران ما مناطقی داریم که سرانه فضای آموزشی آنها کمتر از یک و نیم متر مربع است. یعنی فرض کنید اگر مدرسه ای با میانگین 300 دانش آموز باید بر اساس استانداردها فضای آموزشی 2400 متر مربع داشته باشد، میانگین مدرسه 300 نفری ما فضایی کمتر از 450 متر مربع در اختیار دارد.

وی ادامه داد: در منطقه ای مانند منطقه 15 تهران، سرانه فضای آموزشی 1.45 متر مربع است. واقعا در این فضا دانش آموزان ما چگونه نفس بکشند. ما جلسه ای با خیرین داشته ایم که به اتفاق مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران فیلم هایی از فضای آموزشی را به خیرین نشان دادیم. در این فضاها معلم ها به سختی در راهرو بین میز و نیمکت ها حرکت می نمایند؛ تا این حد فضا متراکم است. ممکن است در برخی مناطق مدارسی باشد که این میزان تراکم وجود نداشته باشد اما بر اساس آمار ما اصلا فضای خالی در هیچ منطقه ای در تهران نداریم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در ادامه درباره مناطقی در شهر تهران و شهرستان هایی از استان تهران که بیشترین مشکل سرانه فضای آموزشی را دارند، بیان نمود: بعد از منطقه 15 ما در مناطق 18 و 4 مشکل داریم. در شهرستان های استان تهران، پردیس، بهارستان و شهریار با میانگین 1.18، 2.38 و 2.43 بیشترین مشکلات را در حوزه سرانه فضای آموزشی دارند. یعنی در شهرستان شهریار باز هم کمتر از نصف میانگین کشوری سرانه آموزشی داریم. به عبارت دیگر ما در استان تهران و شهر تهران به طور خاص مشکلات جدی داریم و اگر دولت، مجلس و خیرین به کمک ما نیایند، در آینده بسیار نزدیک دچار چالش های جدی می شویم.

منطقه 22 با این سرانه آموزشی و در صورت تکمیل ظرفیت دچار مشکل می گردد

شهری درباره چالش های منطقه 22 در حوزه سرانه فضای آموزشی نیز گفت: تا وقتی منطقه 22 به تکمیل ظرفیت برسد، قطعا مشکلات ما در این منطقه زیاد خواهد شد. در حال حاضر تعداد واحدهای زیادی در این منطقه در حال ساخت است و اگر مدرسه متناسب با این افزایش جمعیت ساخته نگردد، مشکلات این منطقه در تهران در راس قرار می گیرد. الان با شهرداری تفاهم نامه هایی امضا گردیده است که آنها زمین مناسب را در اختیار ما قرار دهند و ما هم منابع اعتباری را تامین کنیم و متناسب با افزایش جمعیت مدرسه بسازیم.

وی درباره مشکلات مناطق کم برخوردار تهران که مشکل بافت فرسوده نیز دارند و راه های برون رفت از این مشکل اظهار کرد: بهترین راه چاره ما این است که خیرین به این حوزه ورود نمایند و شهرداری هم همکاری لازم را با ما انجام دهد. در مناطقی که ذکر کردیم زمین های بسیار کوچکی وجود دارد. مثلا زمین های 300 تا 400 متری که قطعا مناسب فضاهای آموزشی نیست. با کمک نهادهای محلی و شهرداری ها باید در تامین زمین برای مدارس و خرید زمین های مجاور مدارس اقدام کنیم در غیر این صورت بیشتر این مدارس سه کلاسه و شش کلاسه می شوند.

شهری ادامه داد: ما باید مشکلات تهران را به گوش خیرین مدرسه ساز برسانیم تا به میدان بیایند. عمده خیرین مدرسه ساز از تهران هستند که به مناطق محروم و کم برخوردار می روند و بسیاری نمی دانند که تهران یکی از کم برخوردارترین استان های کشور در این حوزه است. ما باید در هر منطقه تهران یک نمایندگی برای جذب خیرین ایجاد کنیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران توضیح داد: در 20 سال گذشته خیرین تهران 6 درصد جمعیت خیرین کشور را تشکیل داده اند که 16 درصد تعهدات را به خودشان اختصاص داده اند که 14 درصد تحقق تعهدات خیرین متعلق به خیرین مدرسه ساز تهران بوده است. اخیرا خیرین این تصور را دارند که تهران شهر برخورداری است و برای همین به سمت مناطق محروم رفته اند اما ما در سرانه فضاهای آموزشی و فرسودگی مدارس در آخر لیست استان ها قرار می گیریم.

به گفته شهری، استان تهران از حیث فضاهای آموزشی از آخر در ردیف چهارم کشور قرار گرفته است و از نظر فرسودگی مدارس در راس است. در مجموع در تهران 8500 کلاس تخریبی، 14500 کلاس احتیاجمند مقاوم سازی وجود دارد.

وی بیان نمود: برای 40 درس کلاس های درس استان تهران فکر اساسی گردد. در واقع ما دو بحث داریم یکی پایین بودن سرانه آموزشی و دیگری مدارسی که احتیاجمند مقاوم سازی یا تخریب و بازسازی هستند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در پاسخ به این پرسش که در شکل ایده آل برای حل مشکلات فضاهای آموزشی شهر تهران چه میزان بودجه احتیاج است، گفت: اگر فارغ از هر محدودیت و مشکلی بخواهیم حرف بزنیم برای ایجاد فضا و افزایش سرانه فضای آموزشی به 3300 میلیارد تومان احتیاجمندیم و همچنین 16 هزار کلاس درس می خواهیم. در بازسازی و مقاوم سازی نیز 2800 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم. اما واقعیت این است که نمی توان این اعداد و ارقام را صرفا از دولت انتظار داشت.

به گفته وی بیشترین مشکلات مدارس پایتخت را می توان در دبستان ها مشاهده کرد که به دلیل تعداد بالای آنها، مشکلات نیز بیشتر گریبان آنها را گرفته است.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 12 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 35

به "چالش های کمبود فضاهای آموزشی و فرسودگی 40درصدی مدارس استان تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های کمبود فضاهای آموزشی و فرسودگی 40درصدی مدارس استان تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید