همه درباره وای فای سریع حرف می زنند ولی دقیقا منظور چه سرعتی است؟ شما به وای فای با چه سرعتی احتیاج دارید؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، بدیهی است که همه دوست داریم وای فای سریعی داشته باشیم. اما دقیقا چقدر سریع؟

همه درباره وای فای سریع حرف می زنند ولی دقیقا منظور چه سرعتی است؟ شما به وای فای با چه سرعتی احتیاج دارید؟

منظور چه سرعتی است یا یک شبکه وای فای باید چقدر سریع باشد که به آن وای فای سریع اطلاق گردد؟

مسلما وقتی نتوانید با اینترنت و وای فای، کارهای خودتان را انجام دهید؛ وای فای کند است ولی یک وای فای با چه سرعتی احتیاج دارید تا همه کارهای خودتان را به راحتی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره تفاوت سرعت اینترنت و وای فای

با ما همراه باشید تا یک تحلیل عمیق روی سرعت وای فای داشته باشیم و تعیین کنیم شما به وای فای با چه سرعتی احتیاج دارید؟

سرعت یا پهنای باند؟

نخست، باید فرق سرعت و پهنای باند را بدانید. گاهی اوقات تفاوت این دو را نمی دانیم و با هم اشتباه می گیریم.

با یک مثال ساده تفاوت سرعت و پهنای باند را نشان می دهیم. فرض کنید به شما می گویند این روتر از حداکثر سرعت دانلود 300 مگابیت برخوردار است.

300 مگابیت بر ثانیه حداکثر پهنای باند یا مقدار اطلاعاتی است که شما می توانید روی یک دستگاه داشته باشید ولی سرعت واقعی شما نیست. سرعت واقعی دستگاه شما با ابزارهایی مانند Speedtest به دست می آید و ممکن است از چند مگابیت تا مثلا 50 یا 60 مگابیت باشد.

وقتی می گوییم یک روتر دوبانده با سرعت 1200 مگابیت، منظور حداکثر پهنای باند ممکن است و نه سرعت واقعی. در عمل و بسته به اینکه وای فای شما چه شرایطی دارد سرعت ممکن است نصف این مقدار باشد.

حالا، سراغ معیارهایی برای وای فای سریع برویم و اینکه شما برای کارتان به یک شبکه وای فای با چه سرعتی احتیاج دارید. در اینجا باید یک فاکتور بسیار مهم را هم مدنظر داشته باشید و آن تعداد دستگاه های متصل به وای فای و نوع ترافیک یا بار کاری آن ها است.

سرعت دانلود 25 مگابیت

وای فای با سرعت دانلود 25 مگابیت یا کمی کمتر و بیشتر، یک وای فای معمولی و سرعت متوسط محسوب می گردد و برای خانه های کوچک با یک یا دو دستگاه مناسب است.

برای وب گردی، تماس ویدیویی در واتساپ و FaceTime، تماشای فیلم های آپارات و نتفلیکس و یوتیوب با رزولوشن 1080p مناسب است و برای کارهایی مانند استریم ویدیوهای 4K، بازی آنلاین و نظایر این ها کند است.

اگر یک روتر یا مودم روتر معمولی سری N داشته باشید و در فاصله خیلی دوری از آن قرار نگیرید؛ به طور طبیعی باید سرعت وای فای 25 مگابیت را به دست بیاورید.

سرعت دانلود 50 تا 100 مگابیت

برای خانه هایی با سه الی چهار نفر یا همین تعدادها دستگاه به چنین وای فایی احتیاج داریم.

با وای فای بین 50 تا 100 مگابیت می توان بازی های ویدیویی آنلاین را تجربه کرد؛ سراغ استریم 4K رفت و فیلم و سریال بدون تاخیر و لگ و مکث دید. هر چقدر سرعت به سمت 100 مگابیت بروید؛ کیفیت شبکه بهتر خواهد بود.

روترهای دو بانده یا روترهای تک بانده با چند آنتن خارجی می توانند شما را به وای فای بین 50 تا 100 مگابیت روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز برسانند.

سرعت دانلود بالای 100 مگابیت

اگر در خانه یا محلی زندگی می کنید که بیشتر از 5 نفر زندگی می نمایند و همه به اینترنت وصل می شوند یا می خواهید بیشتر از 5 دستگاه را به طور همزمان به وای فای وصل کنید؛ حتما احتیاج به وای فای با سرعت بالای 100 مگابیت دارید.

با این سرعت می توانید چندین ساعت استریم ویدیو داشته باشید یا اینکه مشغول رندر آنلاین، ویرایش فیلم و بازی های آنلاین شوید.

قطعا برای دستیابی به چنین سرعتی باید روتر دو بانده داشته باشید و از فرکانس 5 گیگاهرتز بهره ببرید.

وزیر ارتباطات از واگذاری سریع یک میلیون پورت اینترنت خانگی پرسرعت یا اصطلاحا باندپهن اطلاع داد و از متقاضیان خواست زودتر در سامانه xdslplus ثبت نام…

کره جنوبی همواره سریع ترین اینترنت جهان را داشته و جدیدترین رکوردها را به نام خودش ثبت نموده است. در حالی که تصور می شد اینترنت در…

یکی از روش های دسترسی به پهنای باند و اینترنت پر سرعت چند ده مگابیتی در خانه ها یا دفاتر اداری؛ استفاده از کابل های فیبرنوری است. اما کابل کشی…

انتقال اطلاعات روی کابل برق ایده تازه ای نیست و هم اکنون دستگاه های پاورلاین برهمین مبنا کار می نمایند ولی ایده استفاده از خطوط برق فشار قوی و…

منبع: شبکه چی
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1211

به "همه درباره وای فای سریع حرف می زنند ولی دقیقا منظور چه سرعتی است؟ شما به وای فای با چه سرعتی احتیاج دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه درباره وای فای سریع حرف می زنند ولی دقیقا منظور چه سرعتی است؟ شما به وای فای با چه سرعتی احتیاج دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید