نکات کاربردی برای خرید هدلامپ ، چگونه هدلامپی مناسب بخریم؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، یکی از انواع سفرهایی که امروزه مورد توجه بسیاری از گردشگران خصوصا جوانان قرار گرفته است، کمپینگ یا چادر زدن در طبیعت هست. برای رفتن به این نوع سفر باید وسایل و تجهیزات مناسب و لازم را به همراه داشته باشید. از جمله این لوازم چادر، کیسه خواب، کوله پشتی، کفش مناسب بوده که هرکدام از آن ها در بخشی از سفر به کارتان می آیند. یکی از مهمترین تجهیزاتی که بسیار با اهمیت بوده و می تواند سفر شما را تحت تاثیر قرار دهد، چراغ پیشانی یا هدلامپ است. با توجه به اینکه انواع مختلفی از هدلامپ تولید شده و خرید هدلامپ نیز از اهمیت بالایی برخودار بوده، در این بخش قصد داریم در این مورد صحبت کرده و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

نکات کاربردی برای خرید هدلامپ ، چگونه هدلامپی مناسب بخریم؟

هدلامپ، یکی از ضروری ترین لوازم های کمپینگ

وقتی به سفرهای جاده ای می روید و قصد دارید تا شب را در مکانی اقامت داشته باشید، آنگاه ارزش و ضرورت هدلامپ را درک خواهید کرد. این زمانی است که در تاریکی به دنبال یک مکان مناسب برای چادر زدن می شد و دو دست شما نیز پر وسایلی است که برای کمپینگ به آن نیاز دارید. هدلامپ یا چراغ پیشانی در مکان های تاریک دیگری چون اتاق زیر شیروانی یا انباری خانه نیز به کارتان می آید و می توانید از آن برای روشن شدن محیط و پیدا کردن وسیله استفاده نمایید، آن هم در صورتی که هر دو دست شما آزاد است.

انواع هدلامپ

هدلامپ ها براساس میزان نوردهی، نوع پرتو نور، فاصله نوردهی، زمان نوردهی، وزن، درجه روشنایی و حالت نوردهی، دارای انواع مختلفی بوده که در ادامه به معرفی انواع چراغ پیشانی و توضیح در مورد هریک می پردازیم.

انواع چراغ پیشانی براساس میزان نوردهی

میزان نوردهی یا لومن معیاری مناسب برای اندازه گیری مجموعه نورهای خروجی است که در تمامی جهات از یک منبع نوردهی خارج می گردد. در واقع یک لومن برابر است با کل نور خارج شده از منبع در یک ثانیه یا به عبارت دیگر یک لومن برابر با کل نور دریافت شده توسط یک جسم در هر ثانیه هست. هرچه لومن های یک منبع بالاتر باشد، درصد انرژی مصرفی نیز بیشتر خواهد بود. نکته ای که در اینجا مطرح می گردد، این است که آیا چراغ پیشانی که لومن بیشتری دارد، دارای نور بالاتری هست؟َ بله، این هدلامپ ها نور بیشتری تولید کرده و در نتیجه محیط را روشن تر می کنند. اما این مسئله به ساخت هدلامپ نیز مربوط می گردد و همیشه هم اینطور نیست. در خرید هدلامپ باید بدانید که میزان تاثیر لومن ها به میزان فوکوس چراغ پیشانی نیز بستگی دارد.

انواع هدلامپ بر اساس نوع پرتو نور

در خرید هدلامپ باید بدانید که هدلامپ ها براساس نوع پرتو نور به سه دسته وسیع، نقطه ای و وسیع-نقطه ای تقسیم می شوند که در اینجا با ویژگی ها و کاربرد هریک از آن ها آشنا می شوید.

وسیع: در این نوع هدلامپ، شعاع نور مناسب بوده، ولی نور دارای عمق نیست. از این رو، شما فقط می توانید چند متر جلوتر از پای خود را ببینید. این نوع چراغ پیشانی برای انجام فعالیت های عادی در هنگام کمپینگ بسیار مناسب بوده و به راحتی می توان از آن در تعمیرات و کارهای مانند آن نیز استفاده کرد.

نقطه ای (فوکوس): بر خلاف هد لامپ با نور وسیع، در اینجا عمق نور مناسب و شعاع نور کم هست، از این رو شما می توانید تا دوردست ها را مشاهده نمایید. از این نوع چراغ پیشانی برای پیاده روی شبانه یا گردش در داخل غار استفاده می گردد.

وسیع-نقطه ای: هر دو حالت نوردهی که در بالا عنوان شد، در این نوع چراغ پیشانی قابل تنظیم و استفاده است. اغلب هدلامپ ها هر دو حالت را در خود دارند تا بتوانند کارایی بیشتری داشته باشند.

انواع هدلامپ ها براساس درجه روشنایی و حالت نوردهی

در هنگام خرید هدلامپ توجه داشته باشید که تمامی هدلامپ های تولید شده دارای دو حالت نوردهی بالا و پایین هستند. نوردهی پایین یا حداقل نوردهی یک حالت استاندارد نوردهی بوده که در مواردی چون قدم زدن در اطراف چادر یا پیاده روی های ساده در تاریکی مورد استفاده قرار می گیرد. نوردهی بالا یا نهایت نوردهی در شرایطی استفاده می گردد که کاربر به نور زیاد نیاز دارد. علاوه بر دو نوع نوردهی بالا، اغلب هدلامپ ها دارای 3 نوع نوردهی بارقه، وسط و تشدید شده نیز هستند.

نوردهی بارقه یا فلاش: نور چشمک زن است که در برخی از هدلامپ ها سرعت آن نیز قابل تنظیم بین سریع و کند می باشد. از این نور در مواقع اضطراری استفاده می گردد.

نوردهی وسط: یک حالت نوردهی بین نوردهی بالا و پایین است. این حالت برای تنظیم حد وسط نوردهی و انتخاب نور مناسب تر بود.

نوردهی تشدیدشده: این نوع نوردهی نور بیشتری نسبت به حالت نوردهی بالا ایجاد می کند. این حالت زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شما نیاز به نور بیشتری دارید و برای مدت کوتاهی، در حدود 10 تا 20 ثانیه، این حالت را روشن می کنید.

انواع هدلامپ ها براساس فاصله نوردهی

فاصله نوردهی به فضایی گفته می گردد که توسط هدلامپ روشن می گردد. این فاصله معمولا با متر اندازه گیری می گردد و میزان قدرت یک هدلامپ را مشخص می کند. به این معنی که اگر فاصله نوردهی یک هدلامپ 10 متر باشد، یعنی این هدلامپ تا 10 متر جلوتر را روشن خواهد کرد.

انواع هدلامپ ها براساس زمان نوردهی

زمان نوردهی به فاصله زمانی بین روشن شدن یک لامپ تا زمانی که دیگر نتواند نور قابل استفاده تولید کند، گفته می گردد. طبق استاندارهای معرفی شده توسط شرکت سازنده هدلامپ ها و قابل توجه برای خرید هدلامپ، نور قابل استفاده به نوری گفته می گردد که نوری به اندازه نور ماه کامل تولید شده و تا 2 متر جلوتر از منبع را روشن کند. پس، هرچه زمان نوردهی بیشتر باشد، به این معنی است که زمان روشن شدن هدلامپ تا غیرقابل استفاده شدن نور بیشتر است.

انواع هدلامپ ها براساس وزن

وزن نیز یکی از مواردی است که باید به آن در هنگام خرید هدلامپ توجه گردد. برای ساخت هدلامپ ها معمولا استاندارد خاصی وجود دارد که در آن وزن هدلامپ به همراه باتری آن، بیش از 30 گرم نیست. اما این تا زمانی است که شما یک هدلامپ معمولی خریداری کنید. هدلامپ هایی که برای صخره نوردی استفاده می شوند، معمولا دارای بند یا جای باتری اضافی بوده که باعث افزایش وزن آن می گردد. همچنین هدلامپ های پیشرفته تر دارای موراد اضافه تری بوده و طبیعتا وزن بالاتری نیز دارند.

ثابت نگه داشتن میزان نور خروجی

در هدلامپ های معمولی شما افت و خیر نور خروجی را شاهد خواهید بود که باعث مصرف بیش از حد باتری می گردد. در هدلامپ هایی که ویژگی ثابت نگه داشتن میزان نور خروجی را دارند، شما این فرصت را دارید که نور خروجی را بر روی میزان خاصی تنظیم کرده و آن را ثابت نگه دارید. در نتیجه انرژی کمتری مصرف شده و زمان تمام شدن باتری هدلامپ عقب می افتد. این ویژگی دارای یک نکته منفی نیز بوده و آن این است که وقتی باتری هدلامپ تمام گردد، هدلامپ به طور ناگهانی خاموش شده و شما مجبور خواهید بود تا در تاریکی باتری چراغتان را عوض کنید. در هدلامپ های معمولی که فاقد این ویژگی هستند، هنگام ضعیف شدن باتری میزان نور به مرور کم می گردد و شما متوجه ضعیف شدن باتری خواهید شد.

چراغ با نور قرمز

به هنگام خرید هدلامپ توجه داشته باشید که برخی از هدلامپ ها دارای چراغ با نور قرمز هستند. استفاده از نور قرمز باعث می گردد تا قطر مردمک چشم کم و زیاد نگردد. از این رو، این ویژگی در راهپیمایی های شبانه بسیار کاربردی بوده و برای سلامت چشم مفید هست.

ضد آب بودن

تمامی هدلامپ ها تا حدی ویژگی ضدآب بودن را دارند و در مقابل قطرات باران و رطوبت مقاوم هستند. اما اگر قرار باشد در آب های کم عمق پیاده روی کنید، باید به ویژگی ضدآب بودن به هنگام خرید هدلامپ بیشتر توجه کنید.

قفل کردن دکمه خاموش و روشن و جای باتری اضافی و بند کمکی

یکی از ویژگی هایی که برخی از هدلامپ ها از آن برخوردار هستند، قفل کردن دکمه خاموش و روشن آن هست. ممکن است زمانیکه هدلامپ در کوله شماست، به طور تصادفی روشن شده و شارژ آن تا زمانی که متوجه شوید، تمام شده باشد. این ویژگی از این اتفاق جلوگیری کرده و خیال شما را راحت خواهد کرد. برخی از هدلامپ ها برای روشنایی از 4 باتری استفاده می کنند. این تعداد باتری وزن هدلامپ را بیشتر کرده و باعث می گردد تا در زمان پیاده روی سر به سمت پایین منحرف گردد. برای جلوگیری از این مشکل یک بند کمکی در هدلامپ تعبیه شد. این بند از روی کاسه سر گذشته و از افتادگی هدلامپ جلوگیری می کند. علاوه بر این، برخی از هدلامپ ها نیز دارای بخشی هستند که باتری ذخیره را در خود نگهدای می کند. این ویژگی باعث می گردد تا دسترسی به باتری راحت تر بوده و تعویض آن آسان تر باشد.

انواع باتری

در هدلامپ ها از انواع باتری های لیتیومی (Lithium)، باتری های آلکالاین (alkalines) و باتری های شارژی هیبرید- نیکل یا ان.آی.ام.اچ (NiMH) استفاده می گردد. برای آب و هوای سرد استفاده از باتری های لیتیومی مناسب تر از باتری های آلکالاین است. باتری های شارژی نیز مانند باتری های لیتیومی بوده و در آب وهوای سرد هم به خوبی کار می کنند. نکته ای که باید در خرید هدلامپ به آن توجه داشته باشید، این است که باتری های شارژی حتی زمانی که از آن ها استفاده نمی کنید نیز شارژ خود را از دست می دهند. پس در مواقعی که قصد دارید به سفرهای طولانی بروید و دسترسی به منبع برق ندارید، بهتر است از باتری های آلکالاین استفاده نمایید. ویژگی مثبت باتری های آلکالاین این است که شارژ را در خود نگه داشته و از هدر رفتن آن جلوگیری می کنند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 643

به "نکات کاربردی برای خرید هدلامپ ، چگونه هدلامپی مناسب بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات کاربردی برای خرید هدلامپ ، چگونه هدلامپی مناسب بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید