نبرد با خرچنگ ها و قورباغه ها

به گزارش مجله توسعه دهنده، تحولاتی که در دهه های اخیر در وسایل ارتباط جمعی اتفاق افتاده، باعث شده این روزها وقتی از نوشتن حرف می زنیم، تصویر تایپ کردن-با کیبورد کامپیوتر یا صفحه موبایل-در فکر مان نقش ببندد.

نبرد با خرچنگ ها و قورباغه ها

جهت دریافت خدمات ویلا سازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

نوشتن با اتوماتیک یا مداد بر روی کاغذ، بخش کمی از نوشتن روزانه ما را تشکیل می دهد و شاید همین موضوع، این تصور را در خیلی ها تقویت نموده که دیگر خوش خط بودن اهمیتی ندارد.

در حالی که-متاسفانه!-این طور نیست و زیبا نوشتن همچنان مهم است. این معضل به ویژه برای بچه ها و نوجوانانی که تازه شروع به نوشتن نموده اند، جدی تر است.

چراکه در مقایسه با نسل های گذشته، تعامل بیشتری با وسایل ارتباطی نو دارند و زیاد در این ابزارها تایپ می نمایند. اما خوشبختانه تغییر دادن عادت ها در سن کم ساده تر است و می توان با ترفندهایی خط بچه ها را کمی بهتر، زیباتر و خواناتر کرد.

خوش خط شوید

شاید بتوان گفت اولین قدم برای خوش خط شدن کودک تان، این است که اول خودتان کمی تمرین خوشنویسی کنید و اگر خط تان شبیه پزشک هاست، به فکر اصلاح خود باشید. در این مورد هم مثل همه موارد تربیتی دیگر، این که کودک یک مهارت و ویژگی مثبت را در پدر و مادرش مشاهده کند، تاثیرگذارتر از این است که مدام به او بگویید تمرین خط کند. علاوه بر اینها، برای این که بتوانید درست سرمشق بدهید، لازم است که خط تان حداقلی از کیفیت را داشته باشد تا فرزندتان نخستین تمرین های خوشنویسی اش را براساس یک الگوی صحیح انجام دهد.

همراه شوید عزیز!

این خیلی مهم است که کودک را رها نکنید و با پیگیری مداوم تمرین هایش به او نشان دهید که خوشنویسی هم برای تان درست به مقدار بقیه درس هایش اهمیت دارد.

برای پیشرفت خط کودک در هر مرحله، می توانید جایزه کوچکی در نظر بگیرید تا به ادامه دادن راستا تشویق گردد. رایج ترین کار برای تمرین خوشنویسی، سرمشق دادن است. اما اگر دست کودک هنوز راه نیفتاده و فکر می کنید برای نوشتن از روی سرمشق آماده نیست، تمرین ها را کمرنگ بنویسید و از کودک بخواهید روی خطوط شما را پررنگ کند. در اولین تجربه ها می توانید دست او را بگیرید و با هم بنویسید.

بازی و تفریح را از قلم نیاندازید

طبیعتا نباید انتظار داشته باشید کودک کاملا خودجوش بیاید پیش شما و تمرین خوشنویسی طلب کند! خلاقیت به خرج بدهید و از انواع و اقسام بازی ها بهره ببرید. مثلا می توانید حروف الفبا را به شکل حیوانات نقاشی کنید و بعد از کودک بخواهید او هم این نقاشی ها را بکشد تا دستش راه بیفتد. یا می توانید حروف را با خمیر بازی درست کنید تا کودک با شکل آنها آشنا گردد و مشاهده کند که هر حرفی چقدر باید کشیده گردد. البته ذکر این نکته لازم است که در نهایت همه این کارها برای جلب توجه کودک است و راهکار اصلی و مؤثر همان تمرین و تکرار فراوان است.

در انتخاب نوشت افزار خلاق باشید

اگر برای تمرین های خوشنویسی همواره به کودک مداد و کاغذ بدهید، طولی نمی کشد که این کار برایش خسته نماینده و ملال آور می گردد. برای ایجاد تنوع از انواع ماژیک های رنگارنگ بهره ببرید و حتی می توانید یک تخته وایت برد کوچک در اتاق کودک نصب کنید تا گاهی تمرین هایش را روی آن انجام دهد.

تخته سیاه و گچ های رنگی هم البته جذابیت زیادی دارند، اما خانه و زندگی تان کمی کثیف می گردد. به جز بحث تنوع، یکی از مهم ترین نکات در خوش خطی، توانایی درست گرفتن قلم در دست است. استفاده از نوشت افزارهای مختلف باعث می گردد کودک مهارت بیشتری در گرفتن قلم پیدا کند و در نتیجه خط بهتری داشته باشد.

از فضای مجازی یاری بگیرید

بچه ها شما متعلق به نسلی هستند که از همان شروع زندگی و پا گذاشتن به این دنیا، با انواع و اقسام ابزارهای ارتباطی و فناوری های مدرن دوره شده اند، پس طبیعی است که یکی از برترین راه ها برای علاقه مند کردن آنها به خوشنویسی استفاده از همین ابزارها باشد. در این زمینه دو امکان پیش رو دارید؛ چند اپلیکیشن موبایلی شامل تمرین های خط در فضای مجازی وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید. علاوه بر این، ویدئوهای آموزشی متعددی به وسیله استادان خوشنویسی تهیه شده و در اینترنت به وفور یافت می گردد.

احتمال مسائل جسمی را جدی بگیرید

البته بیخودی نگران نشوید، اما اگر می بینید مدت طولانی ای است که کودک تان به شکل غیرعادی و بیش از حدی بدخط است و هیچ تمرینی هم روی او جواب نمی دهد، این احتمال را در نظر بگیرید که مسائل جسمی علت این اتفاق باشد. رایج ترین مشکل در این خصوص مسائل بینایی است. اگر کودک هنگام نوشتن بیش از حد به کاغذ نزدیک می گردد، احتمالا از مسائل مربوط به بینایی رنج می برد و لازم است به چشم پزشک مراجعه کنید. مشکل داشتن در استخوان انگشت ها و بعضی بیماری های عصب شناختی مانند صرع هم ممکن است باعث بدخطی غیرعادی گردد.

روان کودک را آرام کنید

البته این مورد، مختص بچه ها نیست و در بزرگسالان هم ممکن است مسائل عاطفی، اضطراب یا پرخاشگری باعث بدخطی فرد گردد. کمبود تمرکز، بیش فعالی، کم توجهی و بی قراری بعضی عوامل رایج در بدخطی بچه ها هستند. در صورتی که احتمال می دهید کودکتان دچار چنین مسائلی باشد، حتما از مشاور کودک هدایت بخواهید.

دست های کودک را تقویت کنید

یکی از عمده ترین دلایل بدخطی بچه ها ضعیف بودن دست ها و در نتیجه خستگی از درست نوشتن است. در ادامه به تمرین هایی اشاره می کنیم که باعث قوی تر شدن دست کودک می گردد.

یکی از ساده ترین تمرین ها، قیچی کردن است. انبوهی روزنامه باطله در اختیار کودک بگذارید و از او بخواهید آنها را هر طور که دوست دارد، قیچی کند. بعد از مدتی این تمرین را هدفمندتر کنید و به اسم مثال بگویید دور عکس ها را ببُرد.

ورز دادن خمیر بازی یا خمیر نانوایی با دست، باعث می گردد عضلات دست کودک تقویت گردد. گِل رُس هم انتخاب مناسبی برای این کار است، اما دردسر بیشتری دارد.

راه دیگر تقویت دست کودک این است که مقداری کاغذ باطله در یکی از دست های کودک قرار دهید و از او بخواهید فقط با همان دست و بدون یاری گرفتن از دست دیگر، کاغذ را مچاله کند. این تمرین را با دست دیگر هم تکرار کنید.

حلقه های لاستیکی تقویت مچ هم به درد بچه ها با دست های ضعیف می خورد، البته دقت کنید نوعی از آن را تهیه کنید که زیاد سفت نباشد و برای کودک مناسب باشد.

محمد وفایی - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1835

به "نبرد با خرچنگ ها و قورباغه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد با خرچنگ ها و قورباغه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید