ماکرون: ایران در قبال برجام شکیبا و مسئول باشد

به گزارش مجله توسعه دهنده، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه امروز دوشنبه در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره کاهش یا توقف اجرای تعهدات برجامی ایران در سخنانی از ایران خواست در مورد توافق هسته ای برجام، شکیبا و مسئول باشد.

ماکرون: ایران در قبال برجام شکیبا و مسئول باشد

رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص گفت: از بیانیه امروز ایران متأسفم؛ اما آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید نموده است که ایران به تعهداتش عمل نموده و ما قویاً به این کشور توصیه می کنیم شکیبا و مسئول باشد.

وی در ادامه اضافه نمود: همه اَشکال تشدید تنش راه به جائی نبُرده و به ایران نیز کمکی نخواهد نمود؛ لذا به همراه شرکای خود هر کاری را که بتوانیم برای منصرف کردن ایران و پیدا کردن راهی برای مصاحبه انجام خواهیم داد.

بهروز کمالوندی سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در مجتمع هسته ای آب سنگین اراک برگزار گردید، گفت: ششم تیرماه (27 ژوئن) از مرز فراوری 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهیم کرد و علاوه بر آن، افزایش فراوری به شدت بالا خواهد رفت و ما بعد از عبور از 300 کیلوگرم، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با درجه پایین را از 3.67 درصد بیشتر خواهیم کرد.

شایان ذکر است، آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون 14 بار بر پایبندی ایران به توافق بین المللی برجام تصریح نموده است.

حدود 40 روز پیش، شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن آمریکا به دلیل خروج از برجام، از کشورهای اروپایی باقی مانده در این توافق نیز به خاطر کُندی و کم کاری در تأمین تعهدات شان به شدت انتقاد کرد.

ایران همچنین در بیانیه هشدار آمیز خود به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده بود تا به تعهدات شان به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی عمل نمایند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین نمایند، در مرحله بعدی تهران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد نمود.

با این حال پیش از این اتحادیه اروپا در واکنش به مهلت 60 روزه ایران برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی اعلام نموده بود که هیچ ضرب الاجلی را از سوی تهران نمی پذیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 351

به "ماکرون: ایران در قبال برجام شکیبا و مسئول باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماکرون: ایران در قبال برجام شکیبا و مسئول باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید