شانس اورسون ولز برای نامزد شدن در اسکار پررنگ است، روی دیگر باد!

به گزارش خبرنگاران به نقل از گلددربی، اورسن ولز هنرمند افسانه ای سینما در طول دوران باشکوه فعالیت سینمایی اش تنها سه بار نامزد جایزه اسکار شد که هر سه جایزه نیز برای نخستین فیلم بلندش همشهری کین بود؛ فیلمی که به اعتقاد اکثر صاحب نظران سینما یکی از بزرگترین فیلم های تاریخ سینماست.

شانس اورسون ولز برای نامزد شدن در اسکار پررنگ است، روی دیگر باد!

ولز برای همشهری کین جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی را به همراه جوزف ال منکیه ویچ به دست آورد و البته 2 جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین کارگردان را نیز به رقبای خود واگذار کرد. جالب است بدانید نزدیک به سه دهه بعد از آن، اورسن ولز جایزه افتخاری اسکار را برای مساعدتش به سینما از آن خود کرد.

حال با وجود این که ولز در سال 1985 چشم از دنیا فروبست این فیلمساز نامدار شانس این را دارد تا پس از مرگ با آخرین فیلمش به نام روی دیگر باد در فصل جوایز سال جاری حضور یابد.

روی دیگر باد که مراحل ساختش در دهه 70 به دلیل تغییر بازیگران و فیلمنامه و همچنین مسایل مالی 6 سال به طول انجامید و بعدها به عنوان یک فیلم گم گردیده از آن یاد می شد پایان چندی پیش در جشنواره ونیز برای نخستین بار به نمایش در آمد. در این فیلم جان هیوستن کارگردان شاهکارهایی چون شاهین مالت، گنج های سیرامادره و جنگل آسفالت که 2 جایزه اسکار را نیز در کارنامه دارد در نقش جیک هانافورد یک کارگردان الکلی تباه گردیده حضور دارد. هانافورد به دنبال این است که با ساخت فیلمی تجربی دوباره خود را در سینما احیا کند.

بنا به نظر برخی از منتقدانی که فیلم را در جشنواره ونیز دیدند اورسن ولز شایستگی نامزدی جایزه اسکار پس از مرگ را در چند شاخه جوایز اسکار سال جاری از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه به همراه اوجا کودار و بهترین تدوین به همراه باب مورافسکی دارد.

بدین ترتیب در صورتی که ولز برای کارگردانی روی دیگر باد نامزد جایزه اسکار گردد به اولین کارگردان تاریخ مبدل خواهد شد که پس از مرگش نیز نامزد جایزه اسکار گردیده است.

در بین فیلمنامه نویسان البته اینگونه نیست چون تاکنون 9 نفر پس از مرگ نامزد جایزه اسکار گردیده اند که نخستین آنها جرالد دافی است. دافی در اولین دوره برگزاری جوایز اسکار برای فیلمنامه فیلم زندگی خصوصی هلن تروایی (1927) نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه شد و البته نتوانست این جایزه را از آن خود کند. پس از دافی، سیدنی هاوارد دومین فیلمنامه نویسی بود که پس از مرگ برای فیلم بر باد رفته اقتباسی از اثر مارگارت میچل نامزد جایزه اسکار شد. هاوارد بر خلاف دافی موفق به کسب جایزه اسکار شد و توانست نام خود را به عنوان اولین دریافت نماینده اسکار پس از مرگ در همه رشته ها ثبت کند.

سیدنی هاوارد تا به امروز تنها فیلمنامه نویسی است که جایزه اسکار را پس از مرگ دریافت نموده است. از دیگر نویسندگانی که پس از مرگشان نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه شدند می توان به ماسیمو ترویسی برای فیلم پستچی و بریجیت اوکانر برای فیلم بندزن خیاط سرباز جاسوس اشاره نمود.

ولز همچنین در صورت نامزد شدن در رشته بهترین تدوین نیز، پس از فردریک کاندستون، استوارت گیلمور و رابرت ال ولف به چهارمین تدوینگر تاریخ مبدل خواهد شد که پس از مرگ نامزد جایزه اسکار گردیده است البته هیچ کدام از این نامزدها نتوانستند جایزه اسکار بهترین تدوین را از آن خود نمایند. حال اورسن ولز می تواند با بردن این جایزه به نخستین تدوینگر تاریخ مبدل گردد که جایزه اسکار را پس از مرگ دریافت می نماید.

با وجود تمام این گمانه زنی ها باید منتظر ماند و دید که در روز 22 ژانویه 2019 نام چه کسانی به عنوان نامزدهای نهایی جایزه اسکار معرفی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: بروزرسانی: 29 دی 1397 شناسه مطلب: 172

به "شانس اورسون ولز برای نامزد شدن در اسکار پررنگ است، روی دیگر باد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شانس اورسون ولز برای نامزد شدن در اسکار پررنگ است، روی دیگر باد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید