زارع پور: پنجره ملی خدمات الکترونیک تا سال آینده ایجاد می گردد، تحقق اینترنت پرسرعت در شبکه ملی اطلاعات

به گزارش مجله توسعه دهنده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سال بعد زیرساختی خواهیم داشت که مردم با یک بار احراز هویت به حداقل 30 درصد خدمات دولتی به شکل یکپارچه دسترسی پیدا نمایند. این یک اتفاق بزرگ و مبارک برای مردم و دستگاه هاست.

زارع پور: پنجره ملی خدمات الکترونیک تا سال آینده ایجاد می گردد، تحقق اینترنت پرسرعت در شبکه ملی اطلاعات

گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، عیسی زارع پور وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در نشست خبری که صبح امروز برگزار گردید گفت: شبکه ملی اطلاعات دو بال اساسی دارد، یکی از این بال ها شبکه پرسرعت برای اقصی نقاط کشور است. پروژه فیبر نوری تا منازل را در دستور کار قرار دادیم. 20 میلیون پُرت پر سرعت در سراسر کشور راه اندازی کنیم.

وی در ادامه اضافه نمود: باید نهضت این اتفاق در کشور راه بیفتد و همه باید یاری نمایند. ما در این مدت جلسات متعددی برای این موضوع برگزار کردیم تا نقشه راه توسعه شبکه پرسرعت اینترنت کشور مبتنی بر فیبر نوری را در دهه فجر رونمایی کنیم.

برای از بین بردن موانع توسعه شبکه ملی اطلاعات یکسری موضوعات را در قانون بودجه سال بعد پیش بینی نموده ایم و آن الزام همه دستگاه های اجرایی کشور و بخش عمومی برای به اشتراک گذاشتن فضاها و امکانتشان برای توسعه این پروژه مهم است.

وزیر ارتباطات با اشاره به بخش دوم شبکه ملی اطلاعات گفت: بال دوم شبکه ملی اطلاعات خدمات است . ما سه دسته خدمات را پیش بینی نموده ایم که بر روی این بستر پرسرعت دراختیار مردم قرار دهیم.

اولین بخش خدمات دولت الکترونیک است.در سال های گذشته پیشرفت مناسبی نداشتیم؛ در برترین حالت 40 درصد، به صورت جزیره های پراکنده پیشرفت داشته است. بعضی دستگاه ها چندین سامانه مجزا برای خدمت به مردم دارند که در تمام آن ها باید مدارک را بارگذاری و احراز هویت کرد. برنامه ما این است که در مرحله اول پنجره واحد خدمات برای هر دستگاه راه اندازی گردد که برای اولین بار در لایحه پیشنهادی دولت آمده است.در تبصره 7 این لایحه آماده است که همه دستگاه ها مکلف هستند ظرف مدتی معین پنجره واحد خدمات الکترونیکی خود را ارائه دهند و حداقل 30 درصد از خدمات خود را در سال اول به وسیله این پنجره انجام دهند و در گام بعد تمام این خدمات رادر خدمت وزارت ارتباط قرار دهند که در نهایت بر روی پنجره ملی خدمات قرار بگیرد.

وی در ادامه شرح داد:ان شاءالله سال بعد زیر ساختی را خواهیم داشت که مردم با یک بار احراز هویت به حداقل 30 درصد از خدمات دولتی به شکل یکپارچه دسترسی پیدا نمایند. این یک اتفاق بزرگ و مبارک برای مردم و دستگاه ها است.

اگر بخواهیم عدالت را محقق کنیم و زمینه های فساد را از بین ببریم و شفافیت داشته باشیم حتما باید به سمتی پیش برویم که همه خدمات دولت به شکل الکترونیک و هوشمند و شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد.

منظور از دولت مردمی، یعنی مردم 24 ساعته امکان حل مشکلاتشات را به صورت الکترونیکی و بدون دخالت انسان داشته باشند.

پنجره ملی خدمات الکترونیک تا انتها سال پایلوت این طرح را با حضور دو یا سه دستگاه راه اندازی خواهیم کرد.

حوزه دوم خدمات عمومی است که بخش خصوصی ما در این زمینه خیلی خوب عمل نموده است.

و ما سکوهای خدمات خوبی داریم و از بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان جلو تر هستیم.مثالا در سکوی حمل و نقل آمریکایی همه جا حتی اروپا رو گرفته و به تکاپو افتادند تا مدیریت بشه؛ در حالیکه ما در کشورمان چنین مسئله ای نداریم.

ما کوشش داریم در همه حوزه ها مثل اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی هم خدمات ارائه بدیم.

زارع پور در ادامه صحبت های خود گفت: بخش سوم خدمات پایه کاربردی هستند.مثل موتور جستجو، شبکه های اجتماعی است که برای آن برنامه ای در نظر گرفته ایم که بتوانیم از ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم.در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که مصوب شورای عالی فضای مجازی است برای اولین بار وزارت ارتباطات را مکلف نموده در حوزه خدمات کاربردی نقش ایفا نماید.

برنامه ما این است که طعم شیرین استفاده از فناوری را در مدیریت جامعه به مردم بچشانیم. برای تحقق این کار بزرگ در کشور سازوکار جدیدی تنظیم نموده ایم.

سال گذشته شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای را داشته و در طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات تکالیفی را برای همه دستگاه ها معین نموده که بیشترین تکالیف برای وزارت ارتباطات است.سند بالادستی ما همین طرح کلان است.

سازوکاری که پیش بینی نموده ایم،شورای راهبری اجرای شبکه ملی اطلاعات است که رئیس آن خود بنده هستم. و هر هفته دوشنبه صبح جلسه داریم.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2044

به "زارع پور: پنجره ملی خدمات الکترونیک تا سال آینده ایجاد می گردد، تحقق اینترنت پرسرعت در شبکه ملی اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زارع پور: پنجره ملی خدمات الکترونیک تا سال آینده ایجاد می گردد، تحقق اینترنت پرسرعت در شبکه ملی اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید