روستای گردشگری قلات برای تبدیل به شهر تاریخی به شیراز بپیوندد

به گزارش مجله توسعه دهنده، نماینده شهرستان شیراز در شورای اسلامی استان فارس با تاکید بر بر لزوم توجه به جاذبه های گردشگری روستاهای شمال غرب شیراز گفت: تبدیل قلات به شهر تاریخی یا پیوستن به شهر شیراز دنبال گردد.

روستای گردشگری قلات برای تبدیل به شهر تاریخی به شیراز بپیوندد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات قیمت ویزای کانادا در ایران هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

به گزارش خبرنگاران از شیراز، علی فولادی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: روستای قلات، همانند بسیاری از مناطق واقع در شمال غرب شیراز، یکی از جاذبه های مهم گردشگری طبیعی و تاریخی محسوب و این روستا آمیزه ای کم نظیر از چشم اندازهای طبیعی و تاریخی را در خود دارد.

وی با بیان اینکه قلات شهری است با بودجه و رویکر روستایی است گفت: مهم ترین راه چاره برای سرو سامان دادن به این منطقه و جلوگیری از نابودی کامل زیبایی های آن تبدیل شدن به شهر یا پیوستن به شیراز است.

فولادی بیان نمود: قلات به طور قطع باری بر دوش شیراز ندارد و حتی می توان ادعا کرد می تواند به عنوان ظرفیتی مناسب، توانمندی های شیراز را ارتقاء بخشد.

رئیس شورای اسلامی روستای تاریخی قلات، با اشاره به اینکه مسائلی عدیده ای این روستا را تهدید می نماید، پیشنهاد داد که برای حل مسائل موجود، این روستا به شهر تاریخی قلات تبدیل شده یا به شیراز متصل گردد.

فولادی با بیان اینکه روستاهای قلات، کودیان، آب پرده، حسین آباد و سایر روستاهای شمال غرب قابلیت قرار دریافت در ردیف روستاهای هدف گردشگری را دارا هستند، گفت: روستای قلات قدمتی چند هزار ساله دارد و آثار تاریخی برجا مانده در این منطقه، مانند کلیسای تاریخی آن، گواه بر این ادعا است.

عضو شورای عالی استان فارس از آنچه بی مهری و کم لطفی مسئولان عنوان می شد، انتقاد و اضافه کرد: کلیسای قلات با توجه در ردیف جاذبه های گردشگری فارس ثبت شده اما اکنون به مخروبه ای بدل شده است.

فولادی با بیان اینکه معماری روستای قلات در ردیف انواع معماری منحصر به فرد روستایی در ایران واقع شده است، گفت: این سبک معماری هم خود جذابیت های خاصی دارد و زمینه ای است برای رونق سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مناسب که باید برای آن برنامه ریزی گردد.

او یادآور شد: قلات در ناحیه کوهستانی شهرستان شیراز واقع شده است و بافت مسکونی متمرکز آن که در گذشته روستاییان را در خود جای می داد، این منطقه دارای خانه هایی پلکانی است که در دامنه کوه به سمت ارتفاع کشیده شده و جذابیت های خاصی را با قراردریافت در کنار درختان سربه فلک کشیده و هوای بسیار مطلوب، ایجاد نموده است.

فولادی به برخی مشخصه های خانه های موجود در قلات، تاکید نمود که برخی از این مشخصه ها منحصر به فرد محسوب می گردد و در کمتر روستایی می توان مشابه آن را یافت.

وی گفت: وجود بیش از 250 مغازه در بافت تاریخی قلات نشان از رونق منطقه و تامین معیشت بوده و بیانگر آن است که قلات در ایام گذشته یک مرکز تجاری برای مناطق اطراف شیراز و سایر شهرها محسوب می شده و جا دارد که اکنون نیز با توجهی مناسب، رونق مالی را به قلات باز گردانیم.

فولادی با بیان اینکه قلات می تواند فرصتی مناسب برای اشتغال ایجاد کند، گفت: در سال های اخیر بناها و خانه های با مصالح مهندسی در این روستا ساخته شده و سیمای قدیمی روستا را دگرگون نموده به طوری که بناهایی که با مصالح جدید و در چندین طبقه و بدون مطالعه و طراحی مناسب که منظر قلات را درمعرض خطر و آسیب قرار داده است.

وی اضافه کرد: بومی سازی مصالح ساختمانی در این روستا فرصتی است که مطالعات بیشتر بوم گردی و گردشگری را طلب می نماید و می توان مدعی بود که برخی جاذبه های قلات در ابعادی جهانی است، اما برخی تنگ نظری ها، باعث به محاق رفتن آن شده است.

فولادی گفت: آثار باستانی مانند قلعه قزل ارسلان بر بلندای کوه و مسجد تک مناره که در نوع خود کم نظیر است، قلعه های دیدبانی در نقاط مختلف برای ایمنی و کنترل عبور و مرور و چندین آسیاب قدیمی در نقاط مختلف و سیستم فاضلاب با قدمت چند صدساله هر کدام جای تحقیق و آنالیز بیشتر را دارد.

فولادی، لزوم توجه بیشتر میراث فرهنگی با هدف ایجاد بسترهای مناسب سرمایه گذاری و استفاده از فرصتی که قلات در جهت رونق اقتصاد استان فارس پیش روی مسئولان قرار داده است را خواهان شد.

به گزارش خبرنگاران،روستای گردشگری قلات یکی از روستاهای هدف گردشگری استان فارس است که در 30 کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است.

جهت دسترسی به روستای قلات شیراز، در جاده شیراز به سپیدان (اردکان)، بعد از 25 کیلومتر تابلوی روستای قلات و زیرگذر آن دیده می گردد که انتهای جاده به قلات می رسد.

روستای قلات در دامنه کوه سرخ شکل گرفته و همین عامل باعث شده که روستایی سردسیر و ییلاقی محسوب گردد.

در نقاط مختلف کوه سرخ شیراز، چشمه های فراوانی وجود دارد که سبب جاری شدن آبشارهای متعدد در جهت خود تا رسیدن به روستا شده است.

در مجموع سه آبشار بزرگ در دامنه کوه سرخ شیراز و حاشیه روستای قلات شکل گرفته است که از آن میان دسترسی به دو آبشار راحت تر است و گردشگران عادی نیز می توانند از آن بازدید نمایند.

آبشار کوچک قلات در فاصله کمتر از 2 کیلومتری بافت قدیمی قلات واقع شده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 831

به "روستای گردشگری قلات برای تبدیل به شهر تاریخی به شیراز بپیوندد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای گردشگری قلات برای تبدیل به شهر تاریخی به شیراز بپیوندد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید