خوانش هایى از خواندن

به گزارش مجله توسعه دهنده، خبرنگاران -یاشار هدایی، خواندن چیست؟،شاید پرسشى ساده با پاسخى بدیهى پنداشته گردد. اما کتاب گفت وگوهایى درباره خواندن، این تلقى را به هم مى ریزد و با طرح پرسش هاى جدیدى در ذهن خواننده، موضوع خواندن و اهمیت آن را بسط و گسترش مى دهد و مفهومى نو از خواندن را در ذهن مخاطب مى نشاند. بنیان و شالوده این طرح نو، چیزى نیست جز پرسش.

خوانش هایى از خواندن

بخشى از این پرسش ها، در گفت و گوى پدیدآورنده کتاب با چهره ها و صاحب نظران حوزه ترویج خواندن، مطرح شده اند و برخى دیگر پس از مطالعه کتاب در ذهن خواننده ایجاد خواهد شد. براى برخى پرسش ها مى توان پاسخ یا پاسخ هایى در متن کتاب یافت و براى برخى دیگر، نه.

شاید همین ویژگى اخیر باعث شده تا ندا موحدى پور ، در پیش گفتارى که بر کتاب نوشته است، آن را شروعى براى مسئله اى فکرى معرفى کند و چنین بنویسد: گفتگوها از جنسى است که نمى دانم هم در آن دیده مى گردد. نمى دانم فرصت خوبى است براى من، براى خواننده و براى گوینده.

این فرصت خوب و همچنین نشاندن ایده هاى ذهنى و نظرى در کنار تجارب عملى و کنش ورزى هاى اجتماعى در کتاب، همه کلیشه ها درباره مفهوم خواندن و فعالیت هاى ترویجى در ذهن مخاطب را دگرگون مى کند. بدین ترتیب، با قبض و بسط در مفاهیمى که پیش از این گفت وگوها، در ذهن مخاطب بوده، مفاهیم جدیدى پیرامون خواندن و همه حواشى مربوط به آن شکل مى گیرد.

کتاب حاوى گفت وگوهایى با موسسان طرح ها و نهادهاى ترویج خواندن و یا چهره هاى اصلى آن ها است. گفت وگوکننده تلاش نموده است با طرح پرسش هاى متنوع از این افراد، روایت هاى متنوعى از موضوع خواندن و ترویج را به مخاطب ارائه کند. بى شک این تلاش انعکاس دهنده همه روایت ها و همه فعالیت هاى ترویجى ریز و درشت نیست؛ اما جمع آورى بخش بزرگى از روایات و معرفى فعالیت ها در یک جا و در قالبى منسجم، تلاشى ارزنده است.

تجربه پانزده ساله پدید آورنده کتاب در نهاد هایى چون شوراى کتاب کودک و خانه کتابدار کودک و نوجوان، شناخت لازم از طرح هاى ترویجى فعال در ایران، اعم از دولتى و غیر دولتى را فراهم آورده است تا او در این کتاب به آن تجربه و این شناخت، عمق و غنا ببخشد و همه را یک جا در اختیار مخاطب قرار دهد.

کتاب با معرفى شوراى کتاب کودک و فعالیت هاى ترویجى آن در گفت وگو با نوش آفرین انصارىٰٰ، دبیر این نهاد پنجاه و هفت ساله درباره مفهوم خواندن، شروع شده است. معرفى جام باشگاه هاى کتابخوانى کودک و نوجوان و گفت وگو با بانى آن، على اصغر سید آبادى بخش بعدى کتاب است که طى آن على اصغر سیدآبادى از خواندن به مثابه شناخت به اضافه یک چیز دیگر سخن گفته است. در گفت وگو با فریبا اقدامى، فعالیت هاى سازمان مردم نهاد جهک معرفى مى گردد. مهرناز خراسانچى از خواندن در معناى وسیع تر و فعالیت هاى کتابخانه حسینیه ارشاد و ایوب موحدى پور از مؤسسان خانه کتابدار کودک و نوجوان، از نقش خواندن در تغییر و رشد سخن گفته اند. لیلا کفاش زاده و الهه حریریان، ارتباط میراث فرهنگى با خواندن و نقش موزه ها در آن را با عنوان روایت اشیاء واکاوى نموده اند. سه تن از فعالان گروه قصه گویى دیجیتال شهرزاد به بازخوانى فعالیت هاى این گروه در امر ترویج خواندن پرداخته اند. آخرین گفت وگو با مسعود ناصرى، از مدیران موزه عروسک هاى ملل صورت گرفته تا علاوه بر شناخت فعالیت هاى این موزه، تعریفى فراتر از خواندن به معناى متداول یعنى رمزگشایى از نشانه هاى نوشتارى ارائه گردد. بخش انتهایى کتاب اختصاص به بیان تجربه هاى ذهنى و عملى گفت وگوکننده دارد.

کتاب گفت وگوهایى درباره خواندن، مى تواند مخاطبان گسترده اى داشته باشد. چندان که در کنار گگرددن افق ها و چشم اندازهاى جدید درباره خواندن و معرفى برنامه ها و نهادهاى ترویجى، با مخاطب عام سخن بگوید و در عین حال محل رجوع و مورد استناد پژوهشگران و مروجان به عنوان مخاطب هاى خاص باشد.

کتاب گفت وگوهایى درباره خواندن، به تلاش ندا موحدى پور توسط انتشارات آمه در 418 صفحه و تیراژ 500 نسخه و به قیمت 67000 تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1120

به "خوانش هایى از خواندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوانش هایى از خواندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید