خسارت کرم جوانه خوار به 450 هکتار از جنگل های مهاباد

به گزارش مجله توسعه دهنده، کارشناس جنگل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: آفت کرم جوانه خوار بلوط در جنگل های این شهرستان به حالت طغیان رسیده و به 450 هکتار از آن خسارت زده است.

خسارت کرم جوانه خوار به 450 هکتار از جنگل های مهاباد

به گزارش هشمهری آنلاین به نقل از ایرنا، خالد خضری، کارشناس جنگل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد در استان آذربایجان غربی، سه شنبه 13 خرداد در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد : در پایش کارشناسان اداره منابع طبیعی تعیین شده که این آفت در تمامی 450 هکتار جنگل های بلوط این شهرستان شیوع پیدا نموده و در حدود 60 درصد به برگ درختان بلوط خسارت وارد نموده است.

وی افزود: شرایط خاص آب و هوای سال جاری از جمله سرمای بهاره باعث رشد نکردن مناسب برگ درختان شد و گرم شدن ناگهانی هوا باعث طغیان آفت کرم جوانه خوار بلوط در جنگل های این شهرستان گشت.

وی اضافه نمود: هم اکنون این آفت در بخش های زیادی از جنگل های این شهرستان در حال تبدیل شدن به پروانه است و دیگر مبارزه با آن سودمند نیست.

کارشناس جنگل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: کرم ها پس از تبدیل شدن به پروانه تخم ریزی نموده و برای بهار سال آینده دوباره لاروها به کرم تبدیل می گردد که ضروری است برای مقابله با شیوع دوباره آن برنامه ریزی لازم انجام گردد .

لارو پروانه جوانه خوار بلوط با نام علمی Tortrix viridana از خانواده Tortricidae ها یکی از مهمترین آفات برگ خوار بلوط در جنگل های زاگرس محسوب می گردد.

این حشره با تغذیه از جوانه های رویش و زایشی و غنچه ها و برگ های جوان درختان بلوط در اوایل فصل رویش باعث لخت و بی برگ شدن و حالت خزان دریافت آنها در جنگل­ می گردد، این آفت بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده یا حتی باعث مرگ و میر درختان می گردد.

شرایط اقلیمی، مخاطرات زیست محیطی از جمله ریزگردها، جنگل تراشی و عدم چاره جویی برای درمان این آفت از عواملی است که روز به روز سطح بیستری از این جنگل ها را در معرض آسیب این بیماری مهلک قرار می دهد.

لاروهای پروانه خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه های تازه باز شده بلوط شده و تغذیه خود را آغاز می نمایند و در همین حال لاروهای سن آخر نیز تغذیه خود را با خوردن برگ های باز شده، کامل می نمایند که ادامه این فرایند درختان را در اواخر بهار کاملاً عاری از برگ می نماید.

از بین رفتن برگ های درخت در فصل رویش باعث می گردد تا درخت ابزار و وسیله فراوری را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن کاسته گردد که ادامه این شرایط در چند سال متوالی می تواند به کاهش فراوری چوب منتهی شده و جنگل را به سمت نابودی سوق دهد.

در شهرستان مهاباد بیش از 400 هکتار جنگل وجود دارد که این جنگل ها در مناطق بالادست در روستاهای کاولان و کوران این شهرستان و در همجوار جنگل های سردشت و پیرانشهر قرار دارند.

جنگل های این منطقه جزو جنگل های منطقه زاگرس به شمار می فرایند که به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، فراوری محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، قابلیت های اکوتوریستی و ارزش های زیست محیطی دارای اهمیت منحصر به فردی هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1160

به "خسارت کرم جوانه خوار به 450 هکتار از جنگل های مهاباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت کرم جوانه خوار به 450 هکتار از جنگل های مهاباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید