آبشار گویله، مکان های دیدنی مریوان

به گزارش مجله توسعه دهنده، آبشار گویله که در زبان محلی به آن تافگه گه ویله گفته می گردد یکی از دیدنی ترین جاذبه های محور سقز به مریوان است. این آبشار زیبا در یک منطقه سرسبز و جنگلی قرار گرفته است و با منظره زیبای خود مقصد گردشگری بسیار پرطرف داری محسوب می گردد. با خبرنگاران همراه باشید تا با آبشار گویله مریوان کردستان بیشتر آشنا شویم.

آبشار گویله، مکان های دیدنی مریوان

آبشار گویله، یک جاذبه تماشایی در نزدیکی مریوان

این آبشار یک جاذبه تماشایی در نزدیکی مریوان است که بیش از 50 متر ارتفاع دارد. این آبشار خروشان از بالای صخره ای سنگی به اعماق دره می ریزد و تصویر شگفت انگیزی از معجزه طبیعت را به نمایش می گذارد.

آبشار مریوان کردستان در میان جنگلی سبز و انبوه و در منطقه مرزی قرار گرفته است و فاصله آن تا جاده فقط یک کیلومتر است؛ بنابراین هنگام عبور از جاده سقز به مریوان می توانید از تماشا این آبشار زیبا هم لذت ببرید.

در صورتی که بخواهید آبشار را از نزدیک ببینید و از چشم انداز خروشان آب و درختان سرسبز اطراف عکس بگیرید می توانید ماشین خود را کنار جاده پارک کنید و به وسیله مسیر پاکوب خودتان را به فضای پایین آبشار برسانید. این مسیر به خاطر نزدیکی به جاده اصلی به راحتی قابل دسترس است.

بعلاوه امکان بازدید از بالای آبشار هم برای علاقه مندان وجود دارد؛ اما برای رسیدن به بالای این جاذبه باید کوهنوردی سبک انجام دهید. طی این مسیر تقریباً یک ساعت طول می کشد.

آبشار گویله کجاست؟

آبشار گویله در فاصله 20 کیلومتری از شهرستان مریوان و در نزدیکی روستای گویله واقع شده و به راحتی می توان به آن دسترسی پیدا کرد.

برای سفر به این آبشار باید از جاده مریوان به طرف سقز حرکت کنید. پس از 20 کیلومتر و در نزدیکی روستای گویله می توانید آبشار را از جاده اصلی مشاهده کنید.

دقت داشته باشید که برای بازدید از این آبشار نیازی نیست داخل روستا بروید؛ بنابراین با ماشین وارد جاده خاکی روستا نشوید و خودروی خود را کنار جاده اصلی پارک کنید و سپس میسر پاکوب را تا پایین آبشار پیاده طی کنید.

نکته مهمی که باید قبل از سفر به این آبشار به آن توجه کنید فصلی بودن این آبشار است. قبل از سفرتان به منطقه حتماً از فعال بودن آبشار مطمئن شوید و سپس سفرتان را شروع کنید.

  • فاصله آبشار تا سنندج: 123 کیلومتر (2 ساعت و 23 دقیقه)
  • فاصله آبشار تا مریوان: 22 کیلومتر (43 دقیقه)
  • فاصله آبشار تا سقز: 162 کیلومتر (3 ساعت و 9 دقیقه)

آدرس آبشار : استان کردستان، شهر مریوان

برترین زمان برای سفر به آبشار گویله

برترین زمان برای سفر به آبشار گویله فصل بهار است. در این فصل آبشار پرآب تر از همواره بوده و اطراف آن با گیاهان سرسبز بهاری آراسته می گردد. باتوجه به فصلی بودن آبشار گویله، درصورتی که قصد داشتید در تابستان از این آبشار زیبا بازدید کنید حتماً قبل از سفر از فعال بودن آن اطمینان پیدا کنید.

بعلاوه در فصل پاییز پوشش گیاهی اطراف آبشار به خاطر رنگ های پاییزی بسیار تماشای می گردد. اما باتوجه به کوهستانی بودن منطقه، سفر به آبشار گویله در زمستان توصیه نمی گردد. در این فصل آب و هوای اطراف آبشار سرد و خشن است.

نکات بازدید از آبشار گویله مریوان

نکات بازدید از آبشار مریوان شامل موارد زیر هستند:

  • در سفرتان به این منطقه از ریختن زباله در محیط اطراف آبشار خودداری کنید.
  • از شکستن شاخه های درختان منطقه برای روشن کردن آتش بپرهیزید و اگر قصد دارید آتش روشن کنید، از شهر زغال تهیه نموده و با خودتان همراه ببرید.
  • اگر چه در هر ساعت از شبانه روز می توانید از آبشار بازدید کنید؛ اما توصیه می کنیم قبل از غروب آفتاب به طرف شهر بازگردید تا در تاریکی دچار مشکل نشوید.
  • بازدید از آبشار گویله رایگان است و هزینه ای ندارد.
  • باتوجه به راحت بودن مسیر دسترسی به آبشار، سفر به این منطقه برای بچه ها و سالمندان سخت نیست و می توانید همراه با خانواده راهی این آبشار شوید.
  • در صورتی که در فصول سرد یا اوایل بهار به این منطقه سفر می کنید لباس گرم همراه داشته باشید.
  • اگر تصمیم دارید از بالای این آبشار هم بازدید کنید حتماً کفش مناسب بپوشید و از کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب بهره ببرید.

جاذبه های نزدیک به آبشار گویله

از جاذبه های نزدیک به این آبشار می توان به منطقه قمچیان، پل تاریخی گاران، دشت بیلو، قلعه مریوان و دریاچه زریوار اشاره نمود. فاصله هر یک از این جاذبه ها تا آبشار به توضیح زیر است:

  • فاصله آبشار تا منطقه قمچیان: 12.2 کیلومتر
  • فاصله آبشار تا پل تاریخی گاران: 17.6 کیلومتر
  • فاصله آبشار تا دشت بیلو: 39.6 کیلومتر
  • فاصله آبشار تا قلعه مریوان: 39.6 کیلومتر
  • فاصله آبشار تا دریاچه زریوار: 42.9 کیلومتر

رستوران های نزدیک به آبشار گویله

از رستوران های نزدیک به آبشار گویله می توان به رستوران فرخ، رستوران ژه مه ن و رستوران هوار اشاره نمود. درصورتی که تمایل داشتید پس از تماشا آبشار یک وعده غذای خوشمزه بخورید می توانید سری به این رستوران ها بزنید.

اقامتگاه ها و هتل های نزدیک به آبشار گویله

اقامتگاه ها و هتل های نزدیک به آبشار گویله شامل هتل آپارتمان یاس، هتل میران، هتل نوروز، هتل قصر و هتل زریوار هستند. فاصله هر یک از این هتل ها تا آبشار به توضیح زیر است:

  • فاصله آبشار تا هتل آپارتمان یاس: 35.9 کیلومتر
  • فاصله آبشار تا هتل میران: 38.3 کیلومتر
  • فاصله آبشار تا هتل نوروز: 39 کیلومتر
  • فاصله آبشار تا هتل قصر: 40.7 کیلومتر
  • فاصله آبشار تا هتل زریوار: 41 کیلومتر

جمع بندی درباره معرفی آبشار گویله

در این مقاله آبشار گویله را معرفی کردیم. همان طور که گفته شد این آبشار زیبا یک آبشار فصلی است که در 20 کیلومتری شهر مریوان قرار گرفته است و به دلیل نزدیکی به جاده اصلی به راحتی قابل دسترس است. اگر اهل طبیعت گردی هستید پیشنهاد می کنیم در فصل بهار سری به این آبشار بزنید و از تماشا چشم انداز زیبای این جاذبه طبیعی لذت ببرید.

سؤالات متداول

آبشار گویله در کدام شهر قرار گرفته است؟

آبشار گویله از جاذبه های نزدیک به شهر مریوان است.

آیا آبشار گویله دائمی است؟

خیر، این آبشار فصلی است و معمولاً با فرارسیدن تابستان خشک می گردد.

برترین زمان برای سفر به آبشار گویله چه موقع است؟

برترین زمان برای سفر به آبشار گویله فصل بهار است.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 شهریور 1403 بروزرسانی: 18 شهریور 1403 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2436

به "آبشار گویله، مکان های دیدنی مریوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار گویله، مکان های دیدنی مریوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید