بابِلی ها 1000 سال پیش از ابداع نظریه فیثاغورث در یونان قدیم، از آن استفاده می کردند

به گزارش مجله توسعه دهنده، یک لوح گلی 3700 ساله، نشان داد که بابلی ها 1000 سال پیش از تولد فیثاغورث در یونان باستان که نظریه معروف مثلث فیثاغورث را مطرح نموده است، به این نظریه پی برده بودند.

بابِلی ها 1000 سال پیش از ابداع نظریه فیثاغورث در یونان قدیم، از آن استفاده می کردند

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از لایو ساینس، لوح گلی اس آی.427 قدیمی ترین نمونه شناخته شده استفاده از هندسه کاربردی است که به تازگی کشف شده است. بر اساس مطالعات اجرا شده، احتمالا این لوح متعلق به نقشه بردار زمینی بوده است که از آن برای تعیین کردن محدوده دقیق اراضی استفاده می نموده است. بر روی این لوح با استفاده از خط میخی جدولی هک شده است که به خواننده یاری می نماید مثلثی دقیق ترسیم کند.

این لوح در حفاری های اجرا شده در سفر تحقیقاتی یک باستانشناس فرانسوی در سال 1273/ 1894 در عراق کشف شده است و قدمت آن به سال 1900 تا 1600 پیش از میلاد باز می گردد. اس آی.427 در حال حاضر در موزه باستان شناسی استانبول نگهداری می گردد.

البته محققان به تازگی پیروز به رمزگشایی از این لوح و پی بردن به اهمیت نشانه گذاری های روی آن شده اند.

دانیل مانسفیلد ریاضی دان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا که از این لوح رمزگشایی نموده است، می گوید: در باور عموم جا افتاده است که دانش مثلثات (شاخه ای از ریاضی که به مطالعه مثلث ها می پردازد) را یونانیان باستان که برای حل مسائل مربوط به مطالعه آسمان شب در قرن دوم میلادی توسعه داده اند. اما واقعیت این است که بابلی ها راه کار مشابهی مانند مثلثات اولیه برای حل مسائل مربوط میزان گیری اراضی و نه آسمان توسعه داده بودند.

به گفته مانسفیلد، اس آی.427 تنها نمونه شناخته شده از مستندات مربوط به تملک یا نقشه ای است که نقشه برداران برای تعیین کردن محدوده اراضی از دوره بابلی هاست. این لوح اطلاعاتی در مورد قوانین و ابعاد هندسی زمینی است که قطعاتی از آن به فروش رفته بوده است.

این لوح جزئیاتی در مورد یک زمین مردابی که در آن سازه های مختلفی از جمله یک برج ساخته شده بوده را به نمایش می گذارد. روی این لوح سه مجموعه سه گانه فیثاغورث حک شده است: سه عدد صحیح که مجموع مربع های دو مورد اول با مربع سوم برابر است. سه گانه هایی که روی اس آی.427 حک شده است به ترتیب: 3، 4، 5- 8، 15، 17 و 5، 12، 13 است. به نظر می رسد که این اعداد برای تعیین شدن محدوده زمین استفاده شده است.

اگرچه روی این لوح نظریه فیثاغورث با شیوه جبر و مثلثاتی که ما امروز از آن استفاده می کنیم حک نشده است، اما وجود این دسته های سه تایی می تواند نشانگر این باشد که احتمالا در آن موقع قاعده کلی ارتباط میان طول اضلاع مثلث و وتر آن شناسایی شده بوده است.

مانسفیلد پیش از این هم در سال 1396/2017 لوح دیگری مربوط به همین دوره باستانی به نام پلیمپتون 322 را شناسایی نموده بود که جدول مثلثاتی دیگری روی آن حک شده بود. اما تا زمانی که او اس آی.427 ننموده بود نمی دانست که این معادلات می تواند نشان دهنده استفاده از معادلات مثلثاتی در آن دوران باشد، اما با رمزگشایی از اس آی.427، مجموع داده های حک شده بر روی این دو لوح این نتیجه را متبادر می نمایند که احتمالا بابلیان باستان از قواعد مثلثات برای تقسیم اراضی خود استفاده می نموده اند. به گفته مانسفیلد، اس آی.427 احتمالا قدمت بیشتری از پلیمپتون دارد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1870

به "بابِلی ها 1000 سال پیش از ابداع نظریه فیثاغورث در یونان قدیم، از آن استفاده می کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بابِلی ها 1000 سال پیش از ابداع نظریه فیثاغورث در یونان قدیم، از آن استفاده می کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید