آیا سرنوشت گذر گردشگری در انتظار طرح زیست شبانه است؟، تامین امنیت شهروندان تهرانی در ترددهای شبانه، با چه نهادی است؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، پایتخت به لحاظ موقعیت شهری و همچنین دارا بودن نقاط مختلف برای گردشگری، می تواند فرصت خوبی برای شب گردی اقشار مختلف ساکن در تهران و همچنین درآمدزایی در مشاغل گوناگون محسوب گردد.

آیا سرنوشت گذر گردشگری در انتظار طرح زیست شبانه است؟، تامین امنیت شهروندان تهرانی در ترددهای شبانه، با چه نهادی است؟

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرنگاران، فرزانه فراهانی- زندگی در شهری مثل تهران، با دیگر شهرها تفاوت های بسیاری دارد و علاوه بر محدودیت ها و کم و کسری ها، گاهی فرصتهای مغتنمی را هم پیش پای ساکنان خود قرار می دهد که البته در صورت نداشتن پارتی و آشنا، تنها در حد یک رویا باقی می ماند.

پایتخت به لحاظ موقعیت شهری و همچنین دارا بودن نقاط مختلف برای گردشگری، می تواند فرصت خوبی برای شبگردی اقشار مختلف ساکن در تهران و همچنین درآمدزایی در مشاغل گوناگون محسوب گردد و البته اجرای صحیح این طرح مستلزم تدوین برنامه ای منظم و مرتب با هماهنگی سایر دستگاه های اجرایی است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است طرح زیست شبانه باید در نقاط خاصی از محلات جنوبی و مرکزی پایتخت به اجرا دربیاید و با این طرح فرصت بیشتری برای کنار هم بودن خانواده ها فراهم خواهد شد.

محسن هاشمی همچنین از پیگیری مستمر اعضای شورای شهر تهران در به تصویب رساندن و دریافت مجوزهای لازم برای اجرای طرح تهران بیدار خبر داده است و به عقیده وی با اجرای طرح فوق، فضای بهتری در طول شب در تهران حاکم خواهد بود.

مخالفت فرمانداری با اجرای طرح زیست شبانه!

شیفت کاری افراد در تهران با هم متفاوت است و این تفاوت موجود در شیفت گاهی فرصت انجام بعضی کارها مثل گشت و گذارهای عادی را از بعضی از مردم سلب می نماید و بیشترین زمانی که برای جبران این سبک زندگی برای افراد باقی می ماند، ساعاتی از شب است که البته در حال حاضر، نمیتوان برای تفریح و سرگرمی برنامه ریزی کرد.

اعضای شورای شهر تهران طرحی با عنوان زیست شبانه را به تصویب رسانده و ظاهراً قرار است به زودی به اجرا دربیاید.

طرح زیست شبانه همچنان مخالفان بسیاری دارد و از جمله می توان به مخالفت عیسی فرهادی فرماندار تهران اشاره نمود که علت مخالفت خود را با این طرح، اجرای طرح منع تردد کرونا در پایتخت می داند.

کلانتری تصویب نهایی و اجرای طرح زیست شبانه یا همان شهر بیدار را مستلزم انتها محدودیت های شبانه کرونا و سنجیدن جوانب مختلف این طرح برشمرده است.

زیست شبانه تهران، موضوع تازه ای نیست!

ناگفته نماند که زیست شبانه در تهران سالهاست در سایه اغماض و چشم پوشی مسئولان مختلف در نقاط مختلف شهر در جریان است و این کارتن خوابها و معتادان حاضر در پاتوق های و کلونی های حضور افراد آسیب دیده هستند که طی تمام این سالها مجری زیست شبانه و البته از نوع ناایمن آن بوده اند.

کافی است در ساعت 12 شب به بعد در کوچه پس کوچه های مختلف پایتخت مثل شوش و هرندی و کوچه پس کوچه های نزدیک به دره فرحزاد حاضر شوید؛ آنوقت به چشم خودتان می بینید که صدها معتاد زن و مرد چگونه آزادانه و بدون هیچ گونه محدودیتی در آن نقاط در تردد هستند و علاوه بر خرید و فروش موادمخدر، به سرقتهای شبانه نیز اقدام می نمایند.

تردد شبانه معتادان در بسیاری از محلات شهر تهران از تجریش گرفته تا باغ آذری در حوالی میدان شوش اتفاقی است که از سالها پیش اتفاق افتاده است و علی رغم گشت زنی عوامل نیروی انتظامی در این نقاط، تا کنون هیچ چاره جدی و کاربردی برای حذف این زیست شبانه نامطلوب، اندیشیده نشده است.

در حال حاضر اجرای تهران بیدار قرار است که با هماهنگی نهایی نیروی انتظامی، شهرداری تهران و فرمانداری و سایر دستگاه های مسئول نهایی گردد و نقاط دل مرده پایتخت با حضور مردم و فعالیت بعضی مشاغل خدماتی مثل رستوران ها، سینماها و اماکن تفریحی و گردشگری رنگ و رویی تازه برای زندگی پیدا نمایند.

آیا خاتمه گذر گردشگری سی تیر در انتظار تهران بیدار است؟

اجرای طرح تهران بیدار اگر مثل طرح تبدیل خیابان سی تیر پایتخت به گذر گردشگری که قرار بود معامله ای بُرد بُرد، برای گردشگران و گردانندگان غرفه های گردشگری آن باشد، به درستی اجرا نگردد، تنها موجبات به جیب زدن پولی هنگفت را برای دلالان ایجاد می نماید.

در اجرای طرح گذر گردشگری خیابان سی تیر، قرار بود غرفه های مختلف طی مزایده در اختیار افراد قرار بگیرند و برنده مزایده علاوه بر درآمدزایی و پرداخت کرایه غرفه با جذب و بکارگیری جویندگان کار، به امر ایجاد اشتغال برای عده ای یاری نمایند که متاسفانه افراد فوق با پرداخت کمترین هزینه ای بیشترین درآمدزایی برای خود را داشتند.

طی تبادل نظر با گردانندگان غرفه های گردشگری خیابان سی تیر، متوجه خواهید شد که از درآمد میلیونی این غرفه ها تنها حقوقی اندک که در بسیاری از موارد از حداقل دستمزد وزارت کار هم کمتر است، سهم چندانی ندارند.

واگذاری غرفه های خیابان سی تیر هم به جای مزایده، بیشتر با داشتن رابطه نزدیک با عوامل واگذاری غرفه ها صورت میگیرد و این در حالی است که پس از راه اندازی و آغاز به فعالیت غرفه های فوق، بیشترین بار کار روی دوش فروشندگانی است که با حداقل حقوق به کار گرفته می شوند.

دختران و پسران جوانی را می شناسم که از ابتدای راه اندازی غرفه های گردشگری خیابان سی تیر، به دنبال دریافت یک غرفه از مسئولان مربوطه بودند اما به دلیل نداشتن پارتی در نهایت به عنوان آشپز یا فروشنده یکی از همان غرفه ها و البته با حقوقی بسیار پایین مشغول به کار شدند.

از این رو باید با نهایی شدن اجرای طرح تهران بیدار یا همان زیست شبانه مشهور و برطرف اختلاف نظر نیروی انتظامی، فرمانداری و شورای شهر با یکدیگر، از به حاشیه رفتن و عدم اجرای صحیح این طرح که می تواند سرآغاز تحولاتی عظیم در پایتخت و کاهش بیکاری باشد، جلوگیری به عمل آورد.

تامین امنیت شهروندان تهرانی در ترددهای شبانه، با چه نهادی است؟

بسیاری از مراکز خدماتی مثل سینماها، رستوران ها و مراکز گردشگری ظرفیت فعالیت 24 ساعتها و بی وقفه را دارا هستند و اجرای طرح زیست شبانه فرصتی خوب برای مدیرانی است که می خواهند قدمی تازه در برطرف معضل بیکاری بردارند و تعداد پرسنل خود را افزایش دهند و در ضمن درآمدی نسبتا خوب هم از این راه کسب نمایند.

موضوع مهم دیگری که در انتها باید به آن اشاره کنیم، مسئله تأمین امنیت شهروندان تهرانی برای تردد شبانه در سطح شهر است که نباید از نظر پنهان بماند و اهمیت بالایی دارد و البته در حال حاضر تامین این امنیت را به نیروی انتظامی نسبت می دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1577

به "آیا سرنوشت گذر گردشگری در انتظار طرح زیست شبانه است؟، تامین امنیت شهروندان تهرانی در ترددهای شبانه، با چه نهادی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سرنوشت گذر گردشگری در انتظار طرح زیست شبانه است؟، تامین امنیت شهروندان تهرانی در ترددهای شبانه، با چه نهادی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید