مقاله: ابوسعید سجزی؛ عاِلم علم هندسه و الهام بخش ابوریحان بیرونی

به گزارش مجله توسعه دهنده، 11. رساله فی استخراج خط مستقیم الی الخطین المستقیمین المفروضین، نسخه هایی از این رساله در کتابخانه های چستربیتی دوبلین و کتابخانه رشید استانبول نگه داری می شوند.

مقاله: ابوسعید سجزی؛ عاِلم علم هندسه و الهام بخش ابوریحان بیرونی

9. رساله فی اخراج الخطوط فی الدوائر الموضوعه من النقط المعطاة، این رساله شامل 13 مسئله هندسی است. از این رساله نسخه ای در پاریس محفوظ است و سدیو هم از روی همین نسخه آن را به فرانسوی برگردانده است.

حجم کارهای او در ریاضیات (هندسه) کمتر از کارهایش در احکام نجوم است، اما به سبب علمی تر بودن این کارها بهتر است وی را عالم هندسه بدانیم.

6. رساله فی وصف القطوع المخروطیه، نسخه ای از این رساله در لیدن نگه داری می شود، وپکه قسمتی از این رساله را در 1874 به زبان فرانسوی برگرداند.

6. کتاب العمل بالصفحیه الافاقیه، این رساله در کتابخانه ظاهریه دمشق نگه داری می شود.

30. استدراک و شک فی الشکل الرابع عشر من المقالة الثانیة عشره من کتاب الاصول لاقلیدس، نسخه هایی از این رساله در کتابخانه های چستربیتی دوبلین و کتابخانه رشید استانبول محفوظ است.

10. رساله فی کیفیة تصور الخطی الذین یقربان و لایلتقیان، موضوع این رساله خطوط مجانب هذلولی است. رشدی راشد سال 1987م این رساله را بررسی و تحلیل کرده و به همراه ترجمه فرانسوی آن به چاپ رسانده است و مقاله ای درباره آن در کنفرانسی در مرکز تاریخ علوم و فلسفه عرب ایراد کرده است. یک نسخه از این رساله در کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه رشید استانبول نگه داری می شود.

منبع مقاله: ابوسعید سجزی؛ عاِلم علم هندسه و الهام بخش ابوریحان بیرونی

انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2015

به "مقاله: ابوسعید سجزی؛ عاِلم علم هندسه و الهام بخش ابوریحان بیرونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: ابوسعید سجزی؛ عاِلم علم هندسه و الهام بخش ابوریحان بیرونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید