علائم وجود سنگ کلیه

به گزارش مجله توسعه دهنده، زمانی که میزان سنگ بسیار کوچک باشد، هیچ گونه علائمی وجود نداشته و این سنگ ها به وسیله ادرار دفع می شوند. با این حال، زمانی که میزان سنگ بزرگ تر بود، علائم سنگ کلیه ممکن است بروز نموده و باعث ایجاد مشکلاتی

علائم وجود سنگ کلیه

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

علائم وجود سنگ کلیه چیست؟

زمانی که میزان سنگ بسیار کوچک باشد، هیچ گونه علائمی وجود نداشته و این سنگ ها به وسیله ادرار دفع می شوند. با این حال، زمانی که میزان سنگ بزرگ تر بود، علائم سنگ کلیه ممکن است بروز نموده و باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد بیمار گردد. در زیر فهرستی از شایع ترین علائم مشاهده شده که نشان دهنده وجود سنگ کلیه می باشد، ارائه شده است.

درد ناگهانی و مداوم

وجود سنگ ممکن است باعث درد شدید در پهلوها، کمر، کشاله ران و اندام تناسلی گردد. بعضی مواقع، یک درد به نام کولیک کلیوی هم ممکن است در دیواره های عضلانی حالب به منظور فشار سنگ به سمت مثانه ایجاد گردد. این درد ممکن است در سمت چپ و یا میانی شکم رخ دهد. درد ممکن است به حدی شدید باشد که فرد قادر به انجام حرکات نرمال مانند نشستن و ایستادن نباشد.

وجود خون در ادرار

ممکن است اثراتی از خون در ادرار وجود داشته باشد. بعضی مواقع این خون در ادرار قابل مشاهده بوده، در حالی که بعضی مواقع دیگر ممکن است به وسیله تست آزمایشگاهی این خون قابل مشاهده گردد. خون در ادرار شاخصی از آسیب به دیواره بافت حالب در نزدیک و یا داخل کلیه باشد.

ادرار دردناک و مکرر

این علائم سنگ کلیه در حالب و یا بعد از این که سنگ به وسیله مثانه دفع شد، رخ می دهد. عفونت دستگاه ادرار هم ممکن است همراه با دفع دردناک ادرار ایجاد گردد.

درد همراه با تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ همراه با درد شکم، کمر و یا پهلوها هم ممکن است یک شرایط بحرانی در مواقع بروز سنگ کلیه باشند. در این مواقع باید در پی انجام اقدامات سریع پزشکی بود.

علائم دیگری مانند از دست دادن اشتها، تعریق شدید، ضعف، رنگی شدن ادرار که اغلب صورتی، قرمز و یا قهوه ای است، حباب در ادرار، بوی بدبوی ادرار، عدم دفع ادرار و غیره هم ممکن است مشاهده گردد.

گزینه های درمان پیشنهادی

درمان وابسته به میزان کلیه می گردد. سنگ هایی که دارای میزان 4 میلی متر یا کمتر هستند، به احتمال بالایی به وسیله ادرار دفع می شوند. با این حال، سنگ های 5 میلی متری ممکن است احتیاج به درمان داشته باشند. سنگ هایی که بسیار بزرگ هستند، بیشترا احتیاج به انجام روش های پزشکی به منظور خارج ساختن آن ها از کلیه دارند. بنابراین، مشخص میزان، دلیل و نوع سنگ کلیه بسیار مهم می باشد. این کار به وسیله تست های مختلف مانند آنالیز ادرار و خون، اشعه ایکس، آنالیز سنگ هایی که به وسیله ادرار از بدن دفع شده اند و غیره وجود دارد.

درمان سنگ های کوچک تر

مصرف آب

سنگ های کوچک تر معمولا هیچ گونه علامت آزار دهنده ای ندارند. بیشتر این سنگ ها به راحتی به وسیله ادرار به وسیله نوشیدن اندازه زیادی آب دفع می گردد. نوشیدن 2 تا 3 لیتر آب باعث تصفیه سیستم ادرار شده که می تواند به وسیله رنگ ادرار شما مشخص گردد، که زمانی که بدن دارای آب کافی است، تقریبا ادرار بدون رنگ می باشد.

درمان سنگ های بزرگتر

سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوکی

در این روش، سنگ به قطعات کوچک تر با استفاده از امواج شوک خرد می گردد. یک دستگاه به نام لیتوتریپتر به وسیله اورولوژیست مورد استفاده قرار گرفته که در آن از بیمار خواسته شده تا بر روی یک جدول قرار گرفته و امواج شوک با هدف خرد شدن سنگ آزاد می گردد. نتایج آزمون تصویری به منظور مشخص مکان سنگ مورد استفاده قرار می گیرد. امواج به وسیله پوست حرکت نموده و به سنگ رسیده و باعث خرد شدن سنگ به قطعات کوچک تر شده، به طوری که قطعات بتوانند به وسیله ادرار عبور نمایند. کل فرایند حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.

عوارض جانبی این روش درمانی شامل کبودی جزئی در ناحیه شکم یا پشت، خون در ادرار، خونریزی داخلی در اطراف کلیه ها و اندام های مجاور، ایجاد درد در هنگام عبور سنگ و غیره می باشد. اندازه جزئی بیهوشی هم در طول این روش مشاهده می گردد که ممکن است باعث ناراحتی گردد.

روش جراحی سنگ شکنی ﻧﻔﺮوﻟﯿﺘﻮﺗﺮﯾﭙﺴﯽ و نفرولیتوتومی

این روشی است که در آن یک برش کوچک در قسمت پشت بیمار به منظور قرار دادن ابزار تلسکوپی نازک به نام نفروسکوپ ایجاد می گردد. این ابزار به منظور حذف سنگ از آن مکان مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که سنگ به طور کامل به وسیله جراحی در طول این روش حذف گردد، نفرولیتوتومی نامیده می گردد. با این حال، در صورتی که میزان سنگ بیش از حد بزرگ باشد، پس امواج شوک ممکن است به منظور خرد کردن سنگ مورد استفاده قرار گیرند و بنابراین باعث حدف قطعات کوچک تر شوند. این روش به اسم ﻧﻔﺮوﻟﯿﺘﻮﺗﺮﯾﭙﺴﯽ نامیده می گردد.

عوارض جانبی این روش ممکن است عدم قضاوت و هماهنگی به واسطه استفاده از بیهوشی عمومی باشد. زمان بازیابی هم بیشتر از روش SWL می باشد. هر چند که، کل روش حدود 20 تا 45 دقیقه طول کشید، اما ممکن است از بیمار درخواست گردد که به مدت 2 تا 3 روز در بیمارستان مانده و اندازه کافی هم در خانه استراحت کند. مشابه با همه جراحی های دیگر، حتی این روش ها دارای خطرات حداقل مانند خونریزی، عفونت، آسیب به کلیه و اندام های مجاور می باشد.

اورتروسکوپی

این روش با استفاده از ابزاری به نام اورتروسکوپی انجام می گردد. اورتروسکوپی یک ابزار تلسکوپی، نازک و بلند بوده که به مجرای ادرار وارد شده و از این طریق به مثانه و حالب وارد شده و باعث حذف سنگ ها می گردد. این روش عمدتا برای سنگ های موجود در حالب یا مثانه اجرا شده و از این رو اورتروسکوپی نامیده می گردد. در صورتی که میزان سنگ بزرگ باشد، انرژی لیزر، امواج شوک یا انرژی الکتریکی به منظور شکستن سنگ به قطعات کوچک تر و حذف آسان آن ها از بدن استفاده می گردد.

این روش هم تحت بیهوشی عمومی انجام می گردد. با این حال، بیمار می تواند همان روز به خانه برود. عواقب این روش شامل خونریزی و عفونت می باشد. بعلاوه، اگر میزان سنگ بزرگ باشد و حالب خیلی کوچک باشد، پزشک می تواند یک استنت را برای چند روز در حالب قرار داده و این روش به صورت برنامه ریزی شده انجام می گردد.

جراحی غده پاراتیروئید

این جراحی تنها زمانی که دلیل وقوع سنگ کلیه بیماری به نام هیپرپاراتیروئیدیسم باشد، رخ می دهد. 4 غده پاراتیرئید در گردن واقع شده است. در هیپرپاراتیروئیدیسم این غده ها هورمون بیش از حدی ترشح نموده که این امر منجر به افزایش سطح کلسیم در بدن شده و بنابراین باعث سنگ کلیه می گردد.

عمل جراحی به اسم پاراتیروییدکتومی به منظور حذف این غده ها اجرا شده و بنابراین باعث حذف دلیل تشکیل سنگ کلیه می گردد. جراحی تحت جراحی عمومی اجرا شده و ممکن است 1 تا 3 ساعت اتفاق افتد. شما می توانید همان روز به خانه بروید اما بهبودی کامل ممکن است تقریبا 1 تا 3 هفته طول بکشد. مشابه با همه روش های جراحی دیگر، عوارض جانبی ممکن است شامل عفونت و خونریزی گردد. حذف کامل غده های پاراتیروئید هم ممکن است باعث سطوح پایین تر کلسیم در بدن گردد. در رابطه با استفاده از این روش و آنالیز جوانب مثبت و منفی آن با پزشک خود مشورت کنید.

بسیاری از سنگ های کوچک کلیه در صورتی که مایعات کافی مصرف گردد، به وسیله ادرار در عرض 48 ساعت عبور می نمایند. در صورتی که قبلا سنگ کلیه داشته اید، احتمال ابتلاء دوباره شما هم وجود دارد. بنابراین، احتیاج به اقدامات پیشگیرانه به وسیله تغییر سبک زندگی و عادات غذایی وجود دارد. نوشیدن اندازه فراوان مایعات، داشتن رژیم های غذایی متعادل، مصرف متعادل کلسیم، سدیم، قند، ویتامین D باعث کاهش بروز خطر سنگ کلیه می گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1952

به "علائم وجود سنگ کلیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم وجود سنگ کلیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید