شبکه های اجتماعی، ابزار تفریح یا بنگاه های تجاری؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، زمانی که صحبت از پیشرفت فناوری در جامعه صحبت می گردد، بسیاری از مردم به چیزهایی دور از فکر مثل ترمیناتور یا ربات های ضدگلوله فکر می نمایند. اما به احتمال زیاد، تکنولوژی ما را قوی تر نخواهد کرد، بلکه ما خود کاملاً تسلیم وضعیتی نه چندان مطلوب می کنیم. اینکه فناوری ها مکن است بر ما غلبه نمایند. روبات ها، هوش مصنوعی و... و اسیر شدن انسان به دست آن ها موضوع بسیاری از فیلم های علمی-تخیلی بوده است. واقعیت این است که شاید چنین اتفاقی هرگز به آن شکل که در فیلم های علمی-تخیلی نشان داده می گردد، اتفاق نیفتد. اما این یک وجه ماجرا است. وجه دیگر ماجرا این است که ما واقعاً بسیاری از وجوه انسانی خود را به فناوری ها تقدیم نموده ایم: از آرزوها و ترجیحاتمان گرفته تا توانایی های فکریمان. همانطور که بعضی از متفکران بیان نموده اند حتماً لازم نیست کسی به زور آزادی ها و توانایی های ما را از ما بگیرد، خیلی اوقات ما به دست خودمان ویژگی های انسانی مان را فدا می کنیم و همه چیزمان را به فناوری هایی می دهیم که ظرفیت تفکر ما را خنثی می نمایند.

شبکه های اجتماعی، ابزار تفریح یا بنگاه های تجاری؟

فناوری که گاهی جامعه، دموکراسی و سلامت روانی ما را تهدید می نماید، به همه ابعاد زندگی ما وارد شده است. تا زمانی که به رخت خواب می رویم همراه ما است، همزمان که شام می خوریم پیام ها را نگاه می کنیم و وقتی می خواهیم مسیری را پیدا کنیم خودمان را به دست یک نرم افزار می سپاریم. این است که همه چیز ما امروز در دستان فناوری های ارتباطی است. شبکه های اجتماعی ما را به هم متصل می نمایند اما در عین حال ما را کنترل هم می نمایند. تمامی علائق و ترجیحات ما در هر ثانیه در حال پردازش هستند. داده های ما برای شرکت های تجاری بسیار با ارزش هستند و به همین دلیل شبکه های اجتماعی بر اساس مدل های تجاری طراحی شده اند و به شدت بر خواسته ها و آرزوهای ما تمرکز دارند تا بتوانند از آن ها استفاده تجاری برده و با دستکاری آن ها بتوانند محصولات بیشتری را بفروشند.

شبکه های اجتماعی و دردسرهایش

یک سوم بزرگسالان (18-29 ساله) آمریکایی می گویند که تقریباً بطور مداوم آنلاین هستند. این مسئله قابل تأمل است؛ چرا که انگار بدون آنلاین بودن هیچ معنایی برای ما وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهند با افزایش زمان آنلاین بودن اندازه اضطراب، خودکشی و افسردگی، به خصوص در میان جوانان، افزایش می یابد.

در این زمینه بخوانید:

اعتیاد به گوشی را با این روش متوجه شوید

بدترین کاری که قبل خواب انجام می دهیم

شبکه های اجتماعی گفت وگوهای مولد اجتماعی را در بسیاری از اوقات ناممکن می نمایند. یادداشت یکی از مدیران ارشد فیسبوک در خصوص الگوی عمل فیسبوک چنین می گوید که الگوریتم های ما توانایی های مغز انسان را به کار می گیرد تا توجه آن را به چیزهای تفرقه انداز و جنجالی جلب نمایند. این الگوریتم ها جوری طراحی شده اند تا هرچه بیشتر توجه کاربر را به خود جلب نمایند و زمان بیشتری او را نگه دارد.

در سال 2014 یک پژوهش در ایالات متحده نشان داد که تضادها و تفرقه های سیاسی و حزبی در ایالات متحده از دو دهۀ قبل بیشتر شده است. به نظر می رسد که در شش سال گذشته شدت این تنش ها بیشتر و بیشتر هم شده است و شبکه های اجتماعی در جهت تشدید این تنش ها حرکت نموده اند. در سال 2019، 77 درصد جمهوری خواستار و 72 درصد دموکرات ها معتقد بودند که با جریان رقیب در خصوص بسیاری از اصول اساسی نمی توانند توافقی داشته باشند.

بعضی محققان می گویند که بسیاری از فناوری ها قبل از اینکه انسان را توانمندتر نمایند بر نقات ضعف او تمرکز می نمایند و برای سودجویی از این نقاط ضعف از آن ها سوء استفاده می نمایند. واقعیت این است که شبکه های اجتماعی با آنالیز حالات و عواطف و علائق کاربران آن ها را در معرض حراج گذاشته اند؛ شبکه های اجتماعی علائق کاربران را می فروشند و آن ها را آماج تبلیغات خود قرار می دهند و از این طریق است که به ثروت هایی افسانه ای رسیده اند. مسئله اما فقط به فروختن یک جفت کفش به یک کاربر خلاصه نمی گردد، مسئله بر سر تسلط بی حد و حصر این فناوری ها بر اطلاعات عاطفی و ذهنی ما است. همین باعث شده است که کارزارهای ضد اطلاعات غلط در سرتاسر جهان شکل بگیرد، این کارزارها از سال 2017 تا 2019 دوبرابر شده اند و در بیش از 70 کشور جهان فعال شده اند. این مطالبه در حال تبدیل شدن به یک مطالبۀ عمومی است و بر این مبنا شکل گرفته است که شبکه های اجتماعی در قبال اطلاعات غلطی که به کاربران خود می دهند مسئول هستند. اقدامات زیادی در دست انجام است اما هنوز کافی نیستند. اما مسئله این است که آن ها که مسئول به وجود آوردن این مشکل هستند برای حل این مشکل چندان قابل اعتماد نیستند.

منبع: The Guardian

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 1930

به "شبکه های اجتماعی، ابزار تفریح یا بنگاه های تجاری؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه های اجتماعی، ابزار تفریح یا بنگاه های تجاری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید