وزارت ارشاد در ثبت سفارش و تخصیص ارز برای کاغذ نقش تائیدی دارد

به گزارش مجله توسعه دهنده، به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی پیش از ظهر امروز دوشنبه 22 مرداد در جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مطلب، گفت: این وزارتخانه به اعتبار اینکه در سال های گذشته تعادل در بازار کاغذ وجود داشت، بجز نقش سیاستگذاری از جمله اینکه کاغذ در ردیف کالاهای اساسی قرار بگیرد و...، دخالت دیگری در این امر نداشت ولی امروز با توجه به شرایط ایجاد گردیده در این بازار، نقش تائیدی نیز در این زمینه دارد.

وزارت ارشاد در ثبت سفارش و تخصیص ارز برای کاغذ نقش تائیدی دارد

وی ادامه داد: نقش تائیدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ثبت سفارش و تخصیص ارز کاغذ مسئولیت هایی را برای آن به وجود می آورد که از آن جمله باید مراقب بود که اشتباه ها و مشکلات گذشته تکرار نگردد.

صالحی با اشاره به چند نرخی شدن بازار کالاها از جمله ارز کاغذ توضیح داد: وقتی ارز چند نرخی می گردد، به طور قطع فسادهایی در این زمینه به وجود می آید و اگر ما با نظارت بالا در این حوزه حرکت کنیم و به گونه ای مسیر را طی کنیم که اعتماد اجتماعی ایجاد گردد، جلوی بسیاری از این فسادها گرفته می گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آمارهای مختلف قیمت کاغذ در بازار ادامه داد: ضعف در شفافیت آماری در این زمینه داریم و باید جلسه ای با وزارت صمت و بانک مرکزی داشته باشیم تا به تفاهم آماری در قیمت واقعی کاغذ در بازار برسیم.

صالحی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به وجود کمیته های مختلف در حوزه کاغذ، بر تشکیل جلسه ای با وزارت صمت و بانک مرکزی برای شفافیت در روند فرایندی و معین شدن ساختار مدیریتی در این حوزه تاکید نمود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اضافه کرد: برآورد قیمت واقعی کاغذ بر اساس نظر کمیته قیمت و تنظیم بازار نیز ضروری است و تسریع در مراحل مختلف ثبت و سفارش کاغذ نیز از ملزومات محسوب می گردد.

صالحی خطاب به اعضای کارگروه کاغذ گفت: نظارت بر مراحل پس از ترخیص تا مرحله توزیع، توجه به جوانب گوناگون و دیگر ملزومات کاغذ از جمله مرکب و زینک و ...، مدیریت بر مصرف کاغذ، توجه به انواع کاغذهای مورد احتیاج مانند کاغذ گلاسه و ال دبلیو سی، توجه به مراحل ترخیص کاغذ از گمرک ... از جمله مواردی است که از سوی شما پیشنهاد گردیده و پیگیری آن ها ضروری است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد باید کمیته ای متشکل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگانی از بانک مرکزی، وزارت صمت و صنوف مرتبط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی گردد و در آن هم برای نحوه چگونگی تامین کاغذ و نظارت در توزیع آن رسیدگی گردد.

در ابتدای این جلسه همایون امیرزاده، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه کاغذ ضمن ارئه گزارشی از قیمت های مختلف در بازار کاغذ گفت: در حال حاضر 65 هزار تن احتیاج واقعی به کاغذ روزنامه داریم و احتیاج کاغذ چاپ و تحریر نیز 320 هزار تن است.

وی اضافه کرد: احتیاج به کاغذ برای موارد عمومی 40 تا 50 هزار تن، 90هزار تن برای اقلام اداری، 60هزار تن برای کتاب های کمک درسی و 40 تا 50هزار تن برای آموزش و پرورش است.

امیرزاده ادامه داد: به طور کل فراوری داخلی کاغذ 2 هزار و 885 تن بوده که کمتر از نیم درصد از احتیاج کشور را تامین می نموده است.

وی با مقایسه واردات کاغذ در 4 ماهه اول سال های 96 و 97 اضافه کرد: در سال 96 واردات کاغذ روزنامه 26 هزار تن و در سال 97، پانزده هزار تن بوده است. در سال 96 واردات کاغذ چاپ و تحریر 109 هزار تن و در سال 97، هشتاد و سه هزار تن بوده است.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: واردات کاغذ بالکی در سال 96 یک هزار تن و در سال 97، 2 هزار و 600 تن بوده است و ال دبلیو سی در سال 96، یک هزار و 300 تن و امسال یک هزار تن بوده است.

امیرزاده در عین حال توضیح داد: با توجه به این آمار در مجموع 26 درصد معدل منفی در موضوع واردات کاغذ داشته ایم و در 4 ماهه اول سال 96، یکصد و سی و هفت هزار تن کاغد وارداتی و در همین بازه زمانی در امسال 101 هزار تن کاغذ وارداتی داشته ایم.

وی با اشاره به میزان احتیاج کاغذ در چهار ماهه امسال گفت: در این مدت به 22 هزار تن کاغذ روزنامه، 106 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر، هزار و 600 تن کاغذ بالکی و هزار و 600 تن کاغذ ال دبلیو سی (lwc) احتیاج داریم.

نماینده کارگروه ساماندهی کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: موجودی انبارهای رسمی نیز 30 هزار تن در بخش کاغذ چاپ و تحریر، 9 هزار تن در کاغذ روزنامه است.

وی با اشاره به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) به رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر میزان تخصیص ارز برای کاغذ گفت: بر اساس این نامه 275 میلیون دلار تخصیص ارز برای کاغذ در امسال داشته ایم.

امیرزاده ادامه داد: در تاریخ 23 تیر ماه امسال 683 فقره ثبت سفارش داشته ایم.

در ادامه این جلسه، محمد سلطانی فر معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: پس از یازدهم اردیبهشت که سیاست های جدید درباره کاغذ ابلاغ شد تصور بر این بود که کاغذ بر اساس ارز 4200 تومان در بازار خریداری گردد ولی وقتی برخی کاغذ روزنامه وارد کشور نکردند، ما مجبور به ورود مستقیم در این زمینه شدیم و این امر منجر به تشکیل کمیته کاغذ متشکل از تجار، فروشندگان کاغذ، صاحبان روزنامه و برخی از دست اندرکاران کاغذ شد.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف تشکیل این کمیته این بود که در دوران تحریم بتوانیم حجم زیادی کاغذ وارد کشور کنیم و مسیر تسهیلات در این زمینه را افزایش دهیم و با توجه به احتیاج فراوریکنندگان کاغذ سعی کردیم نگاه نظارتی در این زمینه داشته باشیم و از افزایش قیمت کاغذ از سوی سودجویان جلوگیری کنیم.

سلطانی فر تاکید نمود: مشکل اصلی در زمینه کاغذ آمار است. ما آمار درستی از میزان کاغذ روزنامه با تخصیص ارز نداریم.

وی ادامه داد: با شرکت چوب و کاغذ مازندران نیز جلسات متعددی داشته ایم و این جلسات منجر به امضای تفاهم نامه ای در جهت فراوری 40 هزار تنی کاغذ (در صورت اختصاص چوب به آن ها) در امسال گردیده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور مطبوعاتی با اشاره به درختان و چوب های شکسته و افتاده در جنگل ها تاکید نمود: 120 هزار تن چوب شکسته و افتاده در جنگل ها و مراتع وجود دارد که سرمایه عظیمی برای فراوری کاغذ محسوب می گردد.

وی در عین حال توضیح داد: علاوه بر اینکه این چوب ها به عنوان سرمایه محسوب می شوند در عین حال اگر برداشته نشوند عوارض عدیده ای برای جنگل ها از جمله فراوری گاز متان که منجر به آنش سورزی می گردد، به دنبال خواهد داشت. بنابراین جمع آوری درختان و چوب های افتاده در جنگل علاوه بر فراوری کاغذ به اصلاح جنگل نیز کمک می نماید و مسولان این امر باید به این موضوع توجه داشته باشند.

سلطانی فر ادامه داد: در حال حاضر به 70 تا 90 هزار تن کاغذ روزنامه احتیاج داریم و در کمیته کاغذ باید به این امر به عنوان اولویت توجه گردد.

در این جلسه اعضای حاضر به طرح پیشنهادات کوتاه مدت و بلند مدت خود در زمینه حل مسائل و مشکلات کاغذ و ملزومات آن پرداختند.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 12 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 25

به "وزارت ارشاد در ثبت سفارش و تخصیص ارز برای کاغذ نقش تائیدی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت ارشاد در ثبت سفارش و تخصیص ارز برای کاغذ نقش تائیدی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید