فعالیت مراکز دامی در عید قربان نظارت بهداشتی می گردد

به گزارش مجله توسعه دهنده، به گزارش خبرنگاران،حمید زینالی درنشست خبری که روزیکشنبه دراداره دامپزشکی برگزار شدمهمترین فعالیتهای این اداره راتشریح کرد.

فعالیت مراکز دامی در عید قربان نظارت بهداشتی می گردد

زینالی باتقدیر ازکوشش خبرنگاران در توسعه کشور و استان گفت پیشرفت کشور وسربلندی آن وتامین مصالح مردم وتحقق حقوق شهروندی با کوشش صادقانه، مستقل و خداپسندانه خبرنگاران محقق گردیده است.

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن عید سعید قربان گفت: به مناسبت فرارسیدن عید قربان خدماتی پیش بینی گردیده که نظارت بر فرآورده های دامی و توجه به سلامت لاشه ها و بازرسی قبل از کشتار با جدیت انجام می گردد.

وی اضافه نمود:مراکزی درسطح شهر برای عرضه دام دراین ایام پیش بینی گردیده است تامردم بتوانند قربانی مورد احتیاجخود را به صورت بهداشتی تهیه نمایند.

زینالی توضیح داد: در سالهای گذشته میدان بزرگ دام هم به مراکز عرضه دیگر اضافه شد و ذبح شرعی نظارت می گردد و آموزش همکاران و تصمیم گیری یکپارچه انجام گردیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآورشد: سال جاری تاسیس شرکتهایی که خدمات ذبح دام را انجام دهند پیش بینی گردیده و در این راستا با فرهنگ سازی باید مردم را توجیه کنیم و آموزش دهیم تا به ذبح بهداشتی و شرعی اهمیت دهند.

وی بیان نمود: برخی از کسانی که دام ذبح می کردند شناسایی شدند و آموزش دیدند تا سلامت مردم به مخاطره نیفتد و برای روز عید قربان هم سه کشتارگاه بهداشتی در استان پیش بینی گردیده تا ذبح رایگان صورت گیرد.

36 اکیپ نظارتی بر بهداشت دام و فرآورده ها نظارت می نمایند

زینالی در ادامه از اهمیت نظارت بر فعالیتهای مراکز عرضه دام و طیور خبرداد و گفت: در حال حاضر 36 اکیپ ثابت و سیار کار نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه دام و فرآورده ها انجام می دهند.

وی بیان نمود: همچنین شش مرکز عرضه دام در شهرستان قزوین پیش بینی گردیده و 36 اکیپ سیار و ثابت نظارتی بر فعالیتها نظارت دارند و 12 روحانی بر ذبح شرعی نظارت می نمایند.

زینالی در ادامه گفت: برای پیش گیری از خسارات ناشی از قطعی برق اطلاع رسانی بموقع اجرا شده و تاکنون موردی نداشتیم که به ما مراجعه نموده و اعلام خسارت نمایند.

بیماری آنفلوانزا 5 میلیون تلفات مرغی داشت

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در ادامه بیان نمود: در سال گذشته مهمترین مشکل ما بیماری انفلوانزا بود که مهار شد و درحال حاضر از نظر بروز بیماری دامی وضعیت خوبی داشتیم و در بیماریهای واگیر وضعیت سفید داریم.

وی اظهارداشت: در سالهای گذشته با تهیه واکسنهای مورد احتیاج هیچ مشکلی نداشتیم و در بیماری ابزیان پایش و مصرف نکردن مالاشیت گیرین پیگیری شد که شرایط خوبی داشتیم و در نظارت بر فرآورده های دامی و خوراک دام و طیور هم اقدامات خوبی گردیده است.

زینالی بیان نمود: دو واحد استخر بیماری دیده شد و سال جاری مالاشیت گیرین در هیچ واحدی پرورش ماهی استفاده نمی گردد.

طرح ارتقاء کیفیت شیر خام اجرا گردیده است

زینالی توضیح داد: برای جلوگیری از عرضه غیر بهداشتی شیر خام در مراکز سنتی طرح ارتقاء کیفیت شیرخام با همکاری جهادکشاورزی اجرا خواهد شد.

وی بیان نمود: در پرورش طیور ممیزی واحدها شروع گردیده و محور اصلی با جهاد و دامپزشکی و نظام مهندسی است.

زینالی یادآورشد: از مجموع 70 واحد تخم گذار تعداد 59 واحد اصلاحات انجام گردیده که 36 واحد به خاتمه رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در ادامه گفت: در صنعت دامپروری و کشاورزی شرایط خاصی دارد و در حال حاضر 5 درصد گوشت سفید کشور و 12 درصد تخم مرغ در استان فراوری می گردد.

وی بیان نمود: در منطقه آبیک در پرورش طیور تخم گذار تراکم داریم ما یک سد دفاعی در مقابله با بیماریها هستیم.

زینالی یادآورشد: نگهدای مراکز آسیب در البرز و قزوین است و باید مراقب بیماریها باشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان نمود: در استان دو واحد مهم داریم که اجداد تخم گذار به ظرفیت 12 هزار قطعه است که مراقب بودیم درگیر بیماری نشوند تا فراوری در کشور آسیب نبیند.

وی بیان نمود: 5 میلیون قطعه مرغ در بیماری فوق حاد پرندگان در سال گذشته تلف شد که 70 درصد آن مرغ تخم گذار بود.

زینالی توضیح داد: با همکاری اتحادیه مرغداران همه احتیاجهای تخم مر غ در استان تامین شد ودر حال حاضر هم ظرفیت مرغ تخمگذار 8 میلیون قطعه است که باید فراوری 4 میلیون قطعه طیور تخم گذار را داشته باشیم.

وی در خصوص واکسیناسیون واحدهای دامی و طیور هم گفت: از 10 میلیون دوز واکسن وارد گردیده به کشور حدود 5 میلیون دوز وارد استان و ذخیره شدو در حال حاضر یک میلیون و 600 هزار قطعه واکسیناسیون نیز انجام گردیده و دور دوم واکسیناسیون نیز اغاز گردیده است.

زینالی اظهارداشت: آماده ورود به سال آنفلوانزایی هستیم و شاید 30 درصد مشمول خسارت شویم اما باید اصول امنیت زیستی رعایت گردد تا خسارت نبینیم.

وی افزود: خوشبختانه سال جاری در استان هیچ مورد بیماری در حیات وحش و واحدهای صنعتی و طیور دیده نگردیده است.

زینالی در خصوص پرورش زالو در استان هم گفت: این فعالیت در استان جدید است و تاکنون دو متقاضی برای گرفتن مجوز اقدام نموده اند که پرونده آنها در دست آنالیز است.

وی بیان نمود: از نیمه دوم سال جاری عرضه ماهی تازه جنوب در استان نیز شروع می گردد.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 14 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 123

به "فعالیت مراکز دامی در عید قربان نظارت بهداشتی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت مراکز دامی در عید قربان نظارت بهداشتی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید